Παραλίγο «νέα Τέμπη» στην Αττική: Αποφεύχθηκε σύγκρουση τρένων την τελευταία στιγμή

Από τύχη δεν σημειώθηκε νέο σιδηροδρομικό δυστύχημα ένα χρόνο μετά την τραγωδία στα Τέμπη

 

Ένα θρίλερ καταγράφηκε παραμονές των Χριστουγέννων στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Αττικής, καθώς δύο τρένα απέφυγαν τη σύγκρουση κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή και από τύχη δεν σημειώθηκε νέο σιδηροδρομικό δυστύχημα ένα χρόνο μετά την τραγωδία στα Τέμπη.

 

Όπως αναφέρει η εφημερίδα «Τα Νέα», ένα συμβάν που σημειώθηκε στις 23 Δεκεμβρίου του 2023, στις 12:19, θέτει σε πλήρη αμφισβήτηση την εμπέδωση της ασφαλούς λειτουργίας όλων των εμπλεκομένων στις σιδηροδρομικές μετακινήσεις.

 

Αμαξοστοιχία Intercity (Eurokinissi)
Αμαξοστοιχία Intercity (Eurokinissi)

 

Πού σημειώθηκε το περιστατικό

 

Το σοβαρό περιστατικό καταγράφηκε στον σταθμό του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών και αφορά την παραβίαση κόκκινου σηματοδότη, που λίγο έλειψε να οδηγήσει σε σύγκρουση δύο επιβατικές αμαξοστοιχίες της Hellenic Train. Επρόκειτο για τις αμαξοστοιχίες 1313 που εκτελούσε το δρομολόγιο Κιάτο-Πειραιάς και 51 (Ασημένιο Βέλος), η οποία εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Αθήνα.

 

Όπως προκύπτει από τις μαρτυρίες των εργαζομένων του ΣΚΑ, η αμαξοστοιχία 1313 παραβίασε τον ερυθρό σηματοδότη και λίγο έλειψε να πέσει πάνω στην αμαξοστοιχία 51, με τη σύγκρουση να αποφεύγεται κυριολεκτικά στο πάρα πέντε. Αυτό έγινε χάρη στην ετοιμότητα του υπευθύνου της τηλεδιοίκησης του ΣΚΑ, ο οποίος φώναζε στον ασύρματο, καλώντας τον μηχανοδηγό της 1313 αμαξοστοιχίας να σταματήσει, κάτι που ευτυχώς συνέβη, προτού οι δύο αμαξοστοιχίες έρθουν «αντιμέτωπες» στη γραμμή 102.

 

Τι ισχυρίστηκε ο μηχανοδηγός

 

Στο ρεπορτάζ της εφημερίδας αναφέρεται μάλιστα ότι εκείνη την ώρα στην καμπίνα μηχανοδήγησης επέβαινε παρατύπως και μαθητευόμενος μηχανοδηγός, δεδομένου ότι ο κανονικός μηχανοδηγός δεν έχει την ιδιότητα του εκπαιδευτή. Ο μηχανοδηγός ισχυρίστηκε ότι έγινε «υπέρβαση σήματος», δηλαδή δεν ακινητοποιήθηκε εγκαίρως το τρένο στο ερυθρό φωτόσημο, λόγω ολίσθησης των γραμμών-τροχών.

 

Καταγράφηκε το συμβάν

 

Ο ΟΣΕ ως διαχειριστής της υποδομής, προχώρησε αμέσως στην καταγραφή του σοβαρού συμβάντος, ενώ από την πλευρά της Hellenic Train επιχειρήθηκε αρχικά η υποβάθμισή του, με τα αρμόδια στελέχη της εταιρείας να υποστηρίζουν κι αυτοί από την πλευρά τους ότι για το περιστατικό δεν ευθύνεται ο μηχανοδηγός, αλλά η ολισθηρότητα των γραμμών! Η εταιρεία δεν προέβη σε άλλη επίσημη εκτίμηση ή ανακοίνωση.

 

Ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος δήλωσε το περιστατικό, λόγω της σοβαρότητάς του, στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, ενώ προκειμένου να συντάξει το δικό του πόρισμα, ζήτησε από την Hellenic Train την ταινία του ταχογράφου για να φανεί αν υπήρξε ολίσθηση στις ράγες. Η παράδοση δεν έχει γίνει ακόμα.

 

Η ΡΑΣ ζητεί την πλήρη διαλεύκανση του περιστατικού και καλεί όλους τους εμπλεκόμενους να της παραδώσουν τα πορίσματά τους.

 

Τροχοπέδη οι σταθμοί φόρτισης για την κυκλοφορία τους

 

Πότε πρόκειται να κυκλοφορήσουν στους δρόμους της Αθήνας τα καινούρια οχήματα

 

 

Σε 2 - 3 μήνες από τώρα αναμένεται να κυκλοφορήσουν στους δρόμους της Αθήνας τα 140 ηλεκτρικά λεωφορεία, τα οποία έπιασαν λιμάνι, χωρίς ωστόσο να είναι έτοιμες οι εγκαταστάσεις φόρτισης στα αμαξοστάσια. Η εγκατάσταση, μάλιστα, αναμένεται να καθυστερήσει καθώς το Ελεγκτικό Συνέδριο έβαλε νέο μπλόκο στη διαγωνιστική διαδικασία και τη σύμβαση με την ανάδοχο εταιρεία.

 

Το Ελεγκτικό Συνέδριο για ακόμα μία φορά εντόπισε νομικές πλημμέλειες σε διαγωνιστική διαδικασία που αφορά συμβάσεις λεωφορείων στην Αττική, δείχνοντας κόκκινη κάρτα στην ΟΣΥ, η οποία φαίνεται πως δεν έπεισε ούτε με τις διευκρινίσεις που απέστειλε όταν της ζητήθηκαν. Σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία υπέβαλε ήδη αίτηση ανάκλησης της απόφασης, η οποία ωστόσο παραμένει άγνωστο το πότε θα συζητηθεί, ενώ ο χρόνος τρέχει.

 

Πότε θα κυκλοφορήσουν

 

Πηγές κοντά στην υπόθεση επισημαίνουν ότι ακόμα και αυτό το εμπόδιο δε θα καθυστερήσει περαιτέρω τον προγραμματισμό δρομολόγησης των νέων ηλεκτρικών λεωφορείων, ο οποίος πλέον τοποθετείται τον Μάιο. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, πάντως, μιλώντας την Τρίτη στο συνέδριο Real Investment Summit 2024, ανέφερε ότι τα καινούρια λεωφορεία θα κυκλοφορήσουν πρώτα στη Θεσσαλονίκη και στη συνέχεια στην Αθήνα σε 2 – 3 μήνες που σημαίνει ότι ίσως η ολοκλήρωση της διαδικασίας μετατεθεί τελικά για τον Ιούνιο.

 

Άλλωστε δεν είχε προβλεφθεί η απορριπτική απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, το οποίο φέρεται να έχει εντοπίσει ζητήματα που σχετίζονται μεταξύ άλλων και με την κοστολόγηση. Μέχρι να επιλυθεί το ζήτημα, πάντως, η εγκατάσταση των συστημάτων φόρτισης στα 4 αμαξοστάσια θα παραμείνει «παγωμένη».

 

Στην Αθήνα τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία (gallery)
Στην Αθήνα τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία 

 

Η προσωρινή λύση

 

Ωστόσο, οι ίδιες πηγές επιμένουν ότι ακόμα κι αν εκκρεμεί η κατασκευή των οριστικών εγκαταστάσεων, αυτό δεν είναι απαραίτητο να μπλοκάρει την έγκαιρη δρομολόγηση των λεωφορείων, τα οποία αντί να φορτίζονται σε τέσσερα αμαξοστάσια, όπως είχε σχεδιαστεί, θα φορτίζονται στα δύο αμαξοστάσια των τρόλεϊ στην Αττική και το Ρουφ, τα οποία ήδη διαθέτουν υποσταθμούς και υπάρχει η δυνατότητα διασύνδεσης φορτιστών ώστε να μπορούν να κινηθούν τα οχήματα. Θα εφαρμοστεί δηλαδή μια προσωρινή λύση μέχρι να φτιαχτούν οι υποσταθμοί και οι βάσεις οριστικής εγκατάστασης στα άλλα δύο αμαξοστάσια. Συμπληρώνουν επίσης πως το ένα από τα δύο αμαξοστάσια των τρόλεϊ δε θα απαιτήσει ούτε επαύξηση ισχύος καθώς έχει επαρκή ισχύ προσθέτοντας πως κάθε όχημα με φόρτιση τριών ωρών, αποκτά αυτονομία για 250 χλμ.

 

Τα 139 ηλεκτρικά λεωφορεία που θα ενσωματωθούν στο στόλο της ΟΣΥ, πάντως, βρίσκονται από τις αρχές της εβδομάδας στον Πειραιά (το ένα όχημα είχε φτάσει στην Ελλάδα για δοκιμές προ μηνών). Θα ακολουθήσει έλεγχος και δρομολόγια με δοκιμαστικές πινακίδες χωρίς επιβάτες για διάστημα ενός μήνα σε 38 εξ αυτών και εφόσον ο έλεγχος ολοκληρωθεί χωρίς προβλήματα, θα παραληφθούν επίσημα, θα εκτελωνιστούν και θα λάβουν κανονικές πινακίδες.

 

Στη συνέχεια θα πρέπει να προχωρήσει η εγκατάσταση των συστημάτων αυτόματης συλλογής κομίστρου και τηλεματικής στα οχήματα ώστε να μπορούν να ξεκινήσουν την εκτέλεση δρομολογίων.

 

Τα ηλεκτρικά λεωφορεία αναμένεται να δρομολογηθούν σε γραμμές του κέντρου, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του ΟΑΣΑ.

 

Ως προς την ανανέωση του στόλου, εκτός των 140 ηλεκτρικών οχημάτων, τα οποία έχουν ήδη αφιχθεί, υπεγράφη και η σύμβαση για την προμήθεια 200 λεωφορείων φυσικού αερίου, ενώ τις προσεχείς ημέρες αναμένεται να υπογραφεί και η σύμβαση για 100 18μετρα λεωφορεία, τα οποία όπως σημείωσε ο επικεφαλής της ΟΣΥ, Στέφανος Αγιάσογλου μιλώντας στο ίδιο συνέδριο, θα αρχίσουν να εντάσσονται στο στόλο από το φθινόπωρο.

 

Την περίοδο αυτή ετοιμάζεται και ο δεύτερος διαγωνισμός από το υπουργείο, ο οποίος θα προκηρυχθεί εντός του πρώτου εξαμήνου της χρονιάς και αφορά την προμήθεια 750 νέων οχημάτων. Στο μείγμα των οχημάτων του επόμενου διαγωνισμού, μάλιστα θα συμπεριληφθούν και περίπου 50 λεωφορεία υδρογόνου, αλλά και τρόλεϊ νέου τύπου που θα μπορούν να φορτίζουν κατά την κίνηση.

 

Στόχος του υπουργείου, είναι έως το τέλος της τετραετίας να έχουν προστεθεί στο στόλο της ΟΣΥ 1.300 καινούρια οχήματα, τα οποία όμως δε θα αθροιστούν στα υφιστάμενα, καθώς ένας μεγάλος αριθμός εξ αυτών θα έπρεπε να έχει αποσυρθεί εδώ και χρόνια. Όπως μάλιστα ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας, σήμερα στον στόλο της ΟΣΥ υπάρχουν περίπου 450 λεωφορεία ηλικίας 22 ετών τη στιγμή που η μέση ηλικία των λεωφορείων στην Ευρώπη δεν ξεπερνά τα 13 έτη, ενώ το 39% του συνόλου των οχημάτων δεν είναι προσβάσιμα σε ΑμΕΑ.

 

Παρατάσεις σε ΚΤΕΛ και leasing

 

Υπενθυμίζεται ότι ο ΟΑΣΑ «τρέχει» ήδη διαγωνισμό για την παραχώρηση 63 γραμμών της Ανατολικής και Δυτικής Αττικής με ανάδοχο την κοινοπραξία εταιρειών ΚΤΕΛ και τουριστικών λεωφορείων. Η ανάθεση θα είναι 8ετής με προϋπολογισμό 400,33 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), ενώ η κοινοπραξία υποχρεούται να εκτελεί τα δρομολόγια με 211 καινούρια λεωφορεία.

 

Ωστόσο, μέχρι αυτή να ξεκινήσει, στοιχεία μονιμότητας αποκτούν οι υφιστάμενες συμβάσεις με τα ΚΤΕΛ και οι συμβάσεις leasing, οι οποίες είχαν υπογραφεί κατά την προηγούμενη θητεία της κυβέρνησης εν μέσω πανδημίας.

 

Ο ΟΑΣΑ ενέκρινε τη δέσμευση πίστωσης ύψους σχεδόν 13 εκατ. ευρώ για τη χρήση 2024 που αφορά σε δαπάνη κάλυψης του κόστους της σύμβασης, με διαδικασία διαπραγμάτευσης, για παροχή υπηρεσιών επιβατικών μεταφορών με αστικά λεωφορεία στην Ανατολική Αττική για το έτος 2024 δεδομένου ότι η μακροχρόνια ανάθεση δε θα έχει αρχίσει να υλοποιείται.

 

Παράλληλα, το Διοικητικό Συμβούλιο της ΟΣΥ αποφάσισε στην τελευταία του συνεδρίαση την ενεργοποίηση του δικαιώματος προαίρεσης στις υφιστάμενες Συμβάσεις Leasing για τη μίσθωση των 292 λεωφορείων για ακόμα ένα χρόνο. Η παράταση αφορά συγκεκριμένα:

 

  • 146 λεωφορεία από την εταιρεία “MED BUS & TRUCK CENTER – ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΦΟΡΤΗΓΟΥ & ΛΕΩΦΟΡΕΙΟΥ ΑΕ”, έναντι συνολικής ετήσιας εκτιμώμενης αξίας 4.763.136,00€ άνευ ΦΠΑ
  • 87 λεωφορείων από την εταιρεία “ΕΘΝΙΚΗ LEASING ΑΕ” έναντι συνολικής ετήσιας εκτιμώμενης αξίας 2.641.968,00€ άνευ ΦΠΑ, και
  • 59 λεωφορείων από την εταιρεία “ΑΦΟΙ ΣΑΡΑΚΑΚΗ ΑΕΒΜΕ”, έναντι συνολικής ετήσιας εκτιμώμενης αξίας 1.903.104,00€ άνευ ΦΠΑ, Και συνολικώς 9.308.208,00 άνευ ΦΠΑ.

 

Η ΟΣΥ, πάντως, όπως έχει ήδη γράψει το «Έθνος» ετοιμάζεται και για νέο μακρόπνοο πρόγραμμα leasing, καθώς θα προκηρύξει διεθνή διαγωνισμό προκειμένου να μισθώσει έως το 2034, 300 λεωφορεία, καινούρια αυτή τη φορά, σε αντίθεση με τα leasing οχήματα, τα οποία κυκλοφορούν σήμερα και η ηλικία τους πλέον προσεγγίζει τα 13 έτη. Το ποσό, το οποίο έχει δεσμευτεί για τις νέες συμβάσεις χρονομίσθωσης ανέρχεται σε 181,12 εκατομμύρια ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και αναλύεται σε 20,68 εκατομμύρια για κάθε έτος της σύμβασης από το 2025 με εξαίρεση το τελευταίο, στο οποίο αναλογεί ποσό ύψους 15,68 εκατ. ευρώ.

 

πηγή: ΈΘΝΟΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ