Λιγότερο από 24 ώρες μας χωρίζουν από το άνοιγμα των καλπών.
Αυτή της στιγμή της ανάπαυλας για τους υποψηφίους και της περίσκεψης για τους αναποφάσιστους, κάθε πρόβλεψη μοιάζει παρακινδυνευμένη. Για την ακρίβεια, κάθε πρόβλεψη για τους συσχετισμούς που θα βγάλει η κάλπη. Γιατί άνετα μπορούμε να πούμε ότι σε αυτές τις εκλογές υπάρχει νικητής και μάλιστα με… αυτοδυναμία.
Από την τηλεόραση στα social
Κατά γενική ομολογία, αυτές ήταν οι εκλογές του Facebook. Περισσότερο από κάθε άλλη φορά η πολιτική επικοινωνία έγινε στα social media και ιδιαίτερα από το Facebook. Η μεταστροφή από την τηλεόραση στα social οφείλεται σε 4 βασικούς λόγους:
1. Η τηλεόραση χάνει συνέχεια τηλεθεατές, ενώ τα social κερδίσουν τόσο σε αριθμό χρηστών όσο και στον χρόνο που αυτοί τους αφιερώνουν.
2. Τα social είναι για τους υποψήφιους (ειδικά των δημοτικών εκλογών) πολύ πιο προσβάσιμα και εύκολα στη διαχείριση από ό,τι η τηλεόραση.
3. Η διαφήμιση στα social είναι πολύ πιο φτηνή και στοχευμένη από ό,τι σε οποιοδήποτε άλλο Μέσο.
4. Στην Ελλάδα εν αντιθέσει με τις άλλες χώρες του αναπτυγμένου κόσμο, το Facebook εξακολουθεί να είναι πιο ισχυρό από το Instagram. Το δε Twitter είναι μάλλον περιορισμένο.
Οι επαγγελματίες και οι γραφικοί
Μάλλον δεν υπήρξε υποψήφιος σε αυτές τις εκλογές που να μην έκανε κάποιους είδους εκστρατεία μέσα από το Facebook. Τις εκστρατείες που είδαμε, θα μπορούσαμε να τις χωρίσουμε σε τέσσερις κατηγορίες:
1. Καμπάνιες που έγιναν από επαγγελματίες (νέους σε ηλικία ως επί το πλείστον) που γνωρίζουν καλά την πολιτική οικονομία των συγκεκριμένων μέσων.
2. Καμπάνιες που έγιναν από διαφημιστικές εταιρίες οι οποίες όμως ξέρουν καλύτερα την τηλεόραση από τα social.
3. Καμπάνιες που έγιναν από τους ίδιους τους υποψηφίους που έχουν μια εμπειρία από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
4. Καμπάνιες που έγιναν από υποψηφίους που δεν είχαν προηγούμενη εμπειρία από τα social.
Αυτές τις μέρες είδαμε άρτιες εκστρατείες, αλλά δεν έλειψαν και οι γραφικότητες. Ο μέσος όρος ήταν μάλλον κάτω του μετρίου, κάτι που αντικατοπτρίζει τη γενική έλλειψη έμπνευσης στην πολιτική επικοινωνία.
Το πρόβλημα με τη Ρωσία
Πάντως όσοι ασχολήθηκαν με τη διαφήμιση στο Facebook σε αυτήν την προεκλογική εκστρατεία ταλαιπωρήθηκαν. Οι θρυλούμενες παρεμβάσεις της Ρωσίας στις ευρωεκλογές (που δεν αποδείχτηκαν) και η ανάγκα αποτροπής των fake news, οδήγησαν το Facebook να πάρει μέτρα ελέγχου της πολιτικής διαφήμισης. Συγκεκριμένα, όταν πρόκειται για διαφημίσεις που συνδέονται με την πολιτική ή ζητήματα εθνικής σημασίας, το Facebook ζητάει:
1. Ο διαφημιστής να είναι πιστοποιημένος με ταυτότητα και να βρίσκεται στη χώρα όπου γίνεται η διαφήμιση.
2. Η διαφημιζόμενη σελίδα να δίνει δημόσια στοιχεία για το ποιος πληρώνει και πώς μπορεί κανείς να επικοινωνήσει μαζί του.
Επιπλέον, έγιναν πιο αυστηροί οι έλεγχοι σχετικά με το περιεχόμενο των διαφημίσεων. Το αποτέλεσμα ήταν να καθυστερούν πολύ οι εγκρίσεις στις πολιτικές διαφημίσεις, κάτι οδήγησε στα ύψη το stress υποψηφίων και… διαφημιστών. Ωστόσο, το θετικό είναι ότι στις σελίδες των υποψηφίων βλέπουμε πόσα χρήματα έχουν ξοδέψει για διαφήμιση. Η διαφάνεια πάντα είναι ωφέλιμη για τη δημοκρατία.
cnn.gr