Σάλο έχει προκαλέσει στην τοπική κοινωνία, αλλά και στην ακαδημαϊκή κοινότητα, η διάνοιξη δρόμου μέσα στην αλπική ζώνη του Γράμμου, σε υψόμετρο 2.200 μέτρα.
Σύμφωνα με το epiruspost.gr, ήδη κάτοικοι της περιοχής και του Συλλόγου της Αετομηλίτσας προχώρησαν σε καταγγελία προς το Δασαρχείο Κόνιτσας και προτίθενται να συνεχίσουν τις αντιδράσεις στη Μονάδα Διαχείρισης Εθνικού Πάρκου Βόρειας Πίνδου καθώς πρόκειται για περιοχή Natura και δεν έχει προηγηθεί καμία περιβαλλοντική μελέτη.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, ο συγκεκριμένος δρόμος διανοίγεται ταυτόχρονα από την Γράμμουστα με τις πληροφορίες μάλιστα να αναφέρουν ότι από την πλευρά της Δυτικής Μακεδονίας επιχειρούν μηχανήματα του στρατού και από την περιοχή της Ηπείρου όπου επιχειρούν ιδιωτικά μηχανήματα μέσω ανάθεσης που έχει γίνει από την Περιφέρεια Ηπείρου.
Οι κάτοικοι καταγγέλλουν ότι η ανάθεση αφορούσε σε «αποκατάσταση βατότητας από το μνημείο Γκέσου έως τα όρια του νομού» με την διαφορά όμως ότι δεν πρόκειται για αποκατάσταση βατότητας αλλά για την διάνοιξη νέου δρόμου!
Διάνοιξη μάλιστα που γίνεται εκεί που υπήρχαν μονοπάτια.
Οι ίδιοι τονίζουν ότι η κατασκευή ενός νέου δρόμου εντός προστατευόμενης περιοχής απαιτεί το λιγότερο μελέτη περιβαλλοντικών περιπτώσεων, κάτι που δεν υφίσταται..
Μέχρι στιγμής έχει κατασκευαστεί προς τις κορυφές του Γράμμου δρόμου μήκους ενάμισι έως δύο χιλιομέτρων και οι εργασίες εξελίσσονται και από τις δύο πλευρές.
«Τένις» με τις ευθύνες
Σύμφωνα με άλλο δημοσίευμα του epiruspost.gr, ο Περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέξανδρος Καχριμάνης «έδειξε» το ΓΕΣ ως υπεύθυνο για τη διάνοιξη του δρόμου, για τον οποίο, σύμφωνα πάντα με το δημοσίευμα, δεν υπάρχει τεχνική μελέτη και αδειοδότηση.
Επιπλέον, ερωτηματικά προκύπτουν και για τη σκοπιμότητα της κατασκευής, όταν ήδη υπάρχουν άλλοι δρόμοι που συνδέουν τις όμορες περιοχές Ιωαννίνων και Καστοριάς.
Το δημοσίευμα αναπαράγει δηλώσεις του Συνταγματάρχη του ΓΕΣ Σπυρίδωνα Ασλάνη στην «Political», ο οποίος λέει ότι το αίτημα για τον συγκεκριμένο δρόμο κατατέθηκε από τον Περιφερειάρχη Ηπείρου στις αρχές καλοκαιριού.
Μάλιστα αναφέρει ότι υπήρχαν έγγραφες διαβεβαιώσεις από την Περιφέρεια Ηπείρου ότι δεν χρειάζονται αδειοδοτήσεις.
«Αρχές του καλοκαιριού υπήρξε ένα αίτημα από την Περιφέρεια Ηπείρου, το οποίο ζητούσε τη συνδρομή των Ενόπλων Δυνάμεων για τη διάνοιξη ήδη υφιστάμενης οδού. Λοιπόν, εμείς, ως Ένοπλες Δυνάμεις, απαντήσαμε ότι ναι, έχουμε όλη την καλή διάθεση. Μπορούμε να διαθέσουμε μηχάνημα. Εφόσον υπάρξει όμως διαβεβαίωση ότι δεν χρειάζονται αδειοδοτήσεις, ότι δεν αποτελεί περιοχή Natura ή δεν υπάρχει κάτι από την αρχαιολογική υπηρεσία είτε από τη δασική υπηρεσία. Υπήρξαν έγγραφες διαβεβαιώσεις από την Περιφέρεια Ηπείρου, οπότε διαθέσαμε το μηχάνημα» είναι η απάντηση που δόθηκε από τον Συνταγματάρχη.
Σύμφωνα με την Περιφέρεια Ηπείρου αναφέρει σε έγγραφό της πως πρόκειται απλά για «εργασίες αποκατάστασης βατότητας».
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, για την παρέμβαση στη νότια περιοχή της κορυφογραμμής έγινε απευθείας ανάθεση του έργου σε εργολάβο με τίμημα 25.000 ευρώ.
Προσθέτει, ότι, ωστόσο, πριν από καιρό για τη συντήρηση του συνόλου των μονοπατιών του Γράμμου είχε εξαγγελθεί ένα κονδύλι 300.000 ευρώ, η τύχη του οποίου αγνοείται και αντί γι’ αυτό ανοίγεται καταστροφικός δρόμος σε προστατευόμενο αλπικό τοπίο.
Παρέμβαση από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Σε επιστολή της προς το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η Βασιλική Κατή, καθηγήτρια Διατήρησης και Διαχείρισης της Βιοποικιλότητας στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, αναφέρει μεταξύ άλλων, ότι εκεί που κατασκευάζεται ο δρόμος, «είναι άγρια φυσική περιοχή μεγάλης οικολογικής και αισθητικής αξίας μη προσβάσιμης με μηχανοκίνητα μέσα.».
Ζητά, επίσης από το υπουργείο να διερευνήσει «τη σκοπιμότητα του ως άνω έργου και πράξετε τα δέοντα για την προστασία του ορεινού οικοσυστήματος μεγάλης οικολογικής αξίας του όρους Γράμμος» και να ενημερώσει «την επιστημονική κοινότητα και την Ελληνική κοινωνία για την πρόοδο της Ελλάδας όσον αφορά στις δεσμεύσεις της για την προστασία των βουνών της στο πλαίσιο του Στόχου Βιώσιμης Ανάπτυξης 15.4.».