Πλώρη για το λιμάνι Λεμεσού έβαλε από σήμερα τα ξημερώματα το υπερσύγχρονο γεωτρύπανο Stena IceMax, που θα ξεκινήσει από την Παρασκευή 15 Νοεμβρίου την πρώτη από δύο γεωτρήσεις της κοινοπραξίας ExxonMobil – Qatar Petroleum στο τεμάχιο 10.
Όπως μεταδίδει ο Φιλελεύθερος Κύπρου, το μήκους 228 μέτρων γεωτρύπανο Stena IceMax, που αποτελεί τη διεθνή κορωνίδα των πλωτών γεωτρύπανων, σε σχέση με τις εξελιγμένες τεχνολογικές δυνατότητες αναμένεται να φτάσει πρώτα στο λιμάνι Λεμεσού το απόγευμα της ερχόμενης Δευτέρας.
Αφού γίνει ο πρώτος εφοδιασμός και κυρίως αφού επιβιβαστεί το μεγαλύτερο μέρος του προσωπικού που θα ασχοληθεί με την γεώτρηση – τώρα έρχεται με το προσωπικό που αφορά το ίδιο το πλοίο – θα βάλει πλώρη για τον στόχο Δελφίνι στο τεμάχιο 10.
Το γεωτρύπανο είχε «κλειδώσει» με την ExxonMobil – Qatar Petroleum από τον περασμένο Φεβρουάριο, ωστόσο τα τελικά συμβόλαια υπογράφτηκαν τον Ιούλιο, κάτι που αποκάλυψε ο «Φιλελεύθερος» Κύπρου εκείνες τις μέρες.
Πρόκειται ένα από τα πιο σύγχρονα γεωτρύπανα στον κόσμο για μεγάλα θαλάσσια βάθη. Η δέσμευση προβλέπει δύο ή και περισσότερες γεωτρήσεις με κύριο χαρακτηριστικό το γεγονός ότι οι γεωτρήσεις του αμερικανικού κολοσσού θα γίνουν με υπό βρετανική σημαία γεωτρύπανο, που ανήκει σε ναυτιλιακό κολοσσό που έχει έδρα όχι μόνο στο Λονδίνο αλλά και στην Κύπρο.
Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του βρετανικού γεωτρύπανου, πέραν του ότι διαθέτει ότι πιο σύγχρονο σε εξοπλισμό, είναι το ότι είναι εξιδεικευμένο για γεωτρήσεις σε μεταβαλλόμενες συνθήκες ισχυρών πιέσεων στα διάφορα γεωλογικά στρώματα ακόμα και σε εξαιρετικά ευαίσθητες περιβαλλοντικά συνθήκες, σε βάθη μέχρι και 35.000 πόδια κάτω από την επιφάνεια του βυθού. Να σημειωθεί ότι θέματα ισχυρών πιέσεων στα διάφορα γεωλογικά στρώματα είχε αντιμετωπιστεί σε κάποιες από τις προηγούμενες έξι γεωτρήσεις που πραγματοποιήθηκαν στην Κυπριακή ΑΟZ.
Η ExxonMobil έχει συνεργαστεί με επιτυχία με την εν λόγω εταιρεία που σε διάφορες άλλες χώρες, ωστόσο είναι η πρώτη φορά που θα πραγματοποιήσει γεώτρηση με το γεωτρύπανο – κορωνίδα του στόλου της.
Ολοκληρώθηκαν χθες όλες οι ασκήσεις προετοιμασίας εντός και εκτός Κύπρου που προέβλεπε το πρόγραμμα γεωτρήσεων της κοινοπραξίας ExxonMobil-Qatar Petroleum, ως τελευταίο βήμα πριν την έλευση του γεωτρύπανου και έναρξη της πρώτης από τις δύο διαδοχικές γεωτρήσεις στο τεμάχιο 10.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε ο «Φ», πρόκειται για ασκήσεις σε διάφορα σενάρια, που αφορούν σχεδόν αποκλειστικά θέματα ασφάλειας και προστασίας γεωτρύπανου, προσωπικού και περιβάλλοντος, αλλά και αντιμετώπισης ατυχημάτων. Στις ασκήσεις συμμετείχαν σχεδόν όλα τα μέσα που θα αξιοποιηθούν στη γεώτρηση, όπως και υπεργολάβοι που ανέλαβαν διάφορες υπηρεσίες.
Μεταξύ άλλων, στην Κύπρο και στην περιοχή Ζυγίου - Λεμεσού, έγιναν ασκήσεις με ειδικό σκάφος όπως και συνοδευτικό, για άμεση αντίδραση και εφαρμογή του σχεδίου αντιμετώπισης τυχόν διαρροών καυσίμων ή χημικών κατά τη διάρκεια της γεώτρησης, ακόμα και υπό συνθήκες πολύ δυνατών ανέμων και κυμάτων στην ανοικτή θάλασσα. Ανάλογες ασκήσεις ετοιμότητας για αντιμετώπιση έκτακτων περιστατικών έγιναν και από τα ειδικά σκάφη θαλάσσιας υποστήριξης που από μέρες βρίσκονται στην Κύπρο και έχουν προχωρήσει στις προετοιμασίες για να εξυπηρετήσουν και εφοδιάσουν το γεωτρύπανο κατά τη διαδικασία σταθεροποίησης και έναρξης της πρώτης γεώτρησης.
Επίσης, την Τρίτη ολοκληρώθηκαν και οι ανάλογες ασκήσεις στο ίδιο το γεωτρύπανο, που για τον σκοπό των ασκήσεων βγήκε στην ανοικτή θάλασσα ώστε να ασκηθεί το προσωπικό σε συνθήκες όσο το δυνατόν πιο κοντά στις πραγματικές. Αναμένεται εντός των αμέσως επόμενων ημερών να βάλει πλώρη για το σημείο της πρώτης γεώτρησης στον στόχο «Δελφίνι». Καθ’ όλο το μήκος της πορείας αυτής έχουν ληφθεί μέτρα προστασίας του, αναφέρουν οι πληροφορίες του «Φ», ώστε να αποτραπούν προκλήσεις από τουρκικά σκάφη που παρατηρήθηκαν κατά την έλευση του γεωτρύπανου της ΕΝΙ στο τεμάχιο «6».
Από την άλλη, σε σχέση με το υπό τουρκική σημαία γεωτρύπανο Πορθητής, που ξεκίνησε χθες το πρωί τη μήκους περίπου 60 χιλιομέτρων πορεία του από το αγκυροβόλιο της Αττάλειας προς το σημείο του στόχου «Αλάνια-1», φαίνεται ότι αντιμετώπισε διάφορα προβλήματα, αφού χρειάστηκε να διακόψει δύο φορές την πορεία του, για ένα δίωρο κάθε φορά. Θέματα υπήρξαν και με τις διαδικασίες εφοδιασμού με εξοπλισμό κ.τ.λ., με αποτέλεσμα το ένα εκ των δύο νορβηγικών συνοδευτικών πλοίων υπεράκτιας υποστήριξης να επιστρέψει στην Αττάλεια για πρόσθετο εξοπλισμό που δεν φορτώθηκε εξ αρχής. Στο μεταξύ, αξίζει να αναφερθεί ότι το τελευταίο 48ωρο, το τουρκικό σεισμογραφικό «Μπαρμπαρός» κινείται βόρεια των ορίων του τεμαχίου 4 της Κυπριακής ΑΟΖ.
Πηγή: Φιλελεύθερος Κύπρου