Στην πλέον πρόσφατη έρευνά της, η βρετανική ομάδα έρευνας θεμάτων καταναλωτών Which?, η οποία έχει προ καιρού διαπιστώσει ότι ορισμένα αντικείμενα καθημερινής χρήσης, όπως ρολόγια και ηχεία, είναι «γεμάτα με ανιχνευτές», αναφέρει ότι ίσως δεν γνωρίζατε πως και τα air fryers (φριτέζες αέρος) σας κατασκοπεύουν, όπως γράφει η βρετανική εφημερίδα The Guardian.
Κι όμως, η φριτέζα σας σας κατασκοπεύει, όπως επισημαίνει η ομάδα ερευνών, διότι οι φριτέζες αέρα που συλλέγουν τα προσωπικά σας δεδομένα και τα ηχεία ήχου «γεμάτα με trackers» είναι μεταξύ των έξυπνων συσκευών που επιδίδονται σε «υπερβολική» παρακολούθηση όσων τα χρησιμοποιούν.
Η ομάδα δοκίμασε τρεις φριτέζες αέρα, που είναι ολοένα και πιο δημοφιλείς στις βρετανικές κουζίνες, καθεμία από τις οποίες ζητούσε άδεια για την καταγραφή ήχου στο τηλέφωνο του χρήστη μέσω μιας συνδεδεμένης εφαρμογής.
Οι έξυπνες φριτέζες αέρα επιτρέπουν στους μάγειρες να προγραμματίσουν το γεύμα τους να αρχίσει να μαγειρεύεται πριν φτάσουν στο σπίτι. Δεν διαθέτουν όλες οι φριτέζες αέρα τέτοια λειτουργία, αλλά όσες διαθέτουν χρησιμοποιούν συχνά μια εφαρμογή εγκατεστημένη σε smartphone.
Xiaomi και Aigostar
Η Which? διαπίστωσε ότι η εφαρμογή που παρέχεται από την εταιρεία Xiaomi συνδέεται με ανιχνευτές για το Facebook και ένα δίκτυο διαφημίσεων TikTok.
Η φριτέζα της Xiaomi και μια άλλη της Aigostar έστελναν τα προσωπικά δεδομένα των ανθρώπων σε διακομιστές στην Κίνα, παρόλο που αυτό επισημαινόταν στην ειδοποίηση απορρήτου, διαπίστωσε ο οργανισμός ελέγχου καταναλωτών.
Οι δοκιμές του εξέτασαν επίσης έξυπνα ρολόγια που, όπως είπε, απαιτούσαν «επικίνδυνες» τηλεφωνικές άδειες – με άλλα λόγια έδιναν επεμβατική πρόσβαση στο τηλέφωνο του καταναλωτή μέσω εντοπισμού θέσης, ηχογράφησης και πρόσβασης σε αποθηκευμένα αρχεία.
Η Which? βρήκε ψηφιακά ηχεία που ήταν προεγκατεστημένα με ανιχνευτές για το Facebook, τη Google και μια εταιρεία ψηφιακού μάρκετινγκ που ονομάζεται Urbanairship.
Το Γραφείο του Επιτρόπου Πληροφοριών (ICO) δήλωσε ότι οι τελευταίες δοκιμές καταναλωτών «δείχνουν ότι πολλά προϊόντα όχι μόνο δεν ανταποκρίνονται στις δικές μας προσδοκίες μας για την προστασία των δεδομένων αλλά ούτε καν στις προσδοκίες των καταναλωτών».
Η ICO, η ανεξάρτητη ρυθμιστική αρχή του Ηνωμένου Βασιλείου για την προστασία των δεδομένων και τη νομοθεσία περί δικαιωμάτων πληροφόρησης, καταρτίζει νέες οδηγίες για τους κατασκευαστές έξυπνων προϊόντων που θα δημοσιευθούν την άνοιξη του 2025.
Η Αρχή σκοπεύει να συντάξει σαφείς προσδοκίες για το τι πρέπει να κάνουν για να συμμορφωθούν με τους νόμους περί προστασίας δεδομένων και να προστατεύσουν τους ανθρώπους που χρησιμοποιούν έξυπνα προϊόντα.
Ο Χάρυ Ρόουζ, εκδότης του περιοδικού της Which?, υποστήριξε ότι οι κατασκευαστές έξυπνης τεχνολογίας συλλέγουν δεδομένα με ελάχιστη ή καθόλου διαφάνεια και ζήτησε ο κώδικας του ICO να «υποστηρίζεται από αποτελεσματική επιβολή, μεταξύ άλλων και κατά εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό».
Απάντηση Xiaomi
Σε απάντησή της στο Which?, η Xiaomi δήλωσε ότι ο σεβασμός της ιδιωτικής ζωής των χρηστών συγκαταλέγεται στις βασικές της αξίες, και ότι τηρεί τους βρετανικούς νόμους περί προστασίας δεδομένων.
«Δεν πουλάμε προσωπικές πληροφορίες σε τρίτους», ανέφερε η εταιρία. «Η άδεια καταγραφής ήχου στην εφαρμογή Xiaomi Home δεν ισχύει για την έξυπνη φριτέζα Xiaomi, η οποία δεν λειτουργεί απευθείας μέσω φωνητικών εντολών και συνομιλίας βίντεο», αντίθετα με τα όσα διαπίστωσε η οργάνωση.
Ένας αυξανόμενος αριθμός συσκευών στα σπίτια συνδέεται στο διαδίκτυο, συμπεριλαμβανομένων των κουδουνιών με κάμερα και των έξυπνων τηλεοράσεων.
Την περίοδο των προσφορών Black Friday το 2023, η ICO ενθάρρυνε τους καταναλωτές να ελέγξουν αν τα έξυπνα προϊόντα που σκόπευαν να αγοράσουν διέθεταν φυσικό διακόπτη για να αποτρέψουν τη συλλογή φωνητικών δεδομένων. Ενθάρρυνε επίσης τους ανθρώπους να «είναι επιλεκτικοί ως προς το ποιος λαμβάνει τα δεδομένα σας» και να συνειδητοποιήσουν ότι κάποια από τα δεδομένα που τα προϊόντα θέλουν να «μοιράζονται» κατά τη διάρκεια της εγκατάστασης δεν είναι απαραίτητα για τη λειτουργία του προϊόντος.