Ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, επέμεινε στο αφήγημα ότι «τα μέτρα αποδίδουν», γιατί οι τιμές «σταθεροποιούνται», και να ελπίζει ότι σύντομα θα αρχίσουν να πέφτουν.
Μία μέρα μετά τη σφοδρή σύγκρουση στη Βουλή για την ακρίβεια, όπου ο Κυριάκος Μητσοτάκης βρέθηκε εν μέσω πυρών από την αντιπολίτευση για τη διαχείριση του προβλήματος που καίει τα ελληνικά νοικοκυριά, ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, επέμεινε ότι ο πληθωρισμός μειώνεται και πως τα μέτρα της κυβέρνησης αποδίδουν.
Και μπορεί τα στοιχεία για τα βασικά είδη τα οποία χρειάζεται για τη διαβίωσή της μια οικογένεια να έχουν σημειώσει αυξήσεις πολύ μεγαλύτερες από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, όπως δείχνουν και τα στοιχεία της Eurostat συγκρίνοντας το 2019 με το 2024 να είναι συντριπτικά, ο Κώστας Σκρέκας επέμεινε στο αφήγημα ότι «τα μέτρα αποδίδουν», γιατί οι τιμές «σταθεροποιούνται», και να ελπίζει ότι σύντομα θα αρχίσουν να πέφτουν.
Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία της Eurostat, όπως παρουσιάστηκαν στην πρωινή εκπομπή του ΑΝΤ1, την περίοδο 2019-2024 η τιμή του ελαιολάδου στην Ελλάδα, των χαμηλών μισθών για την πλειονότητα των πολιτών, έχει αυξηθεί 121,6% (έναντι 111,1% του ευρωπαϊκού μ.ό.), του αιγοπρόβειου κρέατος 66,6% (42,2% στην ευρωζώνη), του μοσχαρίσιου κρέατος 33,9% (25,5%), των τυριών 44,6% (33,8%), των φρούτων 30,5% (29,5%), των λαχανικών 36,2% (34,4%) και των αλεύρων 35,1% (32,8%).
Ο υπουργός Ανάπτυξης επέμεινε στο αφήγημα της κυβέρνησης ότι, «συνολικά στα τρόφιμα», η Ελλάδα βρίσκεται κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, ότι έχουμε δει μειώσεις τιμών στα απορρυπαντικά και τα καθαριστικά και υποσχέθηκε ότι τα μέτρα για την καταπολέμηση της ακρίβειας, «θα συνεχιστούν για όσο καιρό απαιτείται».
Επέμεινε ότι «τα μέτρα που έχει αναλάβει η κυβέρνηση για την αποκλιμάκωση των τιμών, έχουν αρχίσει και αποδίδουν» και υπερασπίστηκε την επιστολή του Κυριάκου Μητσοτάκη προς την πρόεδρο της Κομισιόν, λέγοντας ότι υπάρχουν πολυεθνικές που χρησιμοποιούν αθέμιτες πρακτικές για να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη τους και για τον λόγο αυτό υπάρχουν προϊόντα που στην Ελλάδα έχουν υψηλότερες τιμές απ' ότι σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
«Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι ο πρώτος Ευρωπαίος πρωθυπουργός που το επεσήμανε, ζητώντας μια συνολική ευρωπαϊκή απάντηση», ξεχνώντας πάντως ότι αυτό το πρόβλημα είναι χρόνια αναγνωρισμένο και πως τα μέτρα για την αντιμετώπιση της αισχροκέρδειας ήρθαν πολύ αργά, μόλις τον περασμένο Μάρτιο και ενώ η ακρίβεια και ο πληθωρισμός πλήττουν τα νοικοκυριά τουλάχιστον δυόμισι χρόνια.
Και διαβεβαίωσε ότι τόσο το «καλάθι του νοικοκυριού», μέτρο αμφιλεγόμενης αποτελεσματικότητας, όσο και όλα τα μέτρα για την καταπολέμηση της ακρίβειας, «θα συνεχιστούν για όσο καιρό απαιτείται».
ΣΥΡΙΖΑ: Πονηρά κόλπα Μητσοτάκη για να μην μειώσει φόρους, να φορολογήσει υπερκέρδη και να επιστρέψει τα υπερπλεονάσματα
Ο κ. Μητσοτάκης στρεψοδικεί διά της κοστολόγησης» τονίζουν πηγές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, επισημαίνοντας ότι «η ΝΔ αρνείται να μειώσει τους έμμεσους φόρους, να φορολογήσει τα υπερκέρδη, να επιστρέψει στην κοινωνία τα υπερπλεονάσματα».
«Ο κ. Μητσοτάκης παραποιεί συστηματικά και εσκεμμένα την πραγματικότητα. Μια πραγματικότητα σκληρή για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, μια πραγματικότητα που φανερώνει επίμονα ότι η Ν.Δ. αρνείται να μειώσει τους έμμεσους φόρους, να φορολογήσει τα υπερκέρδη, να επιστρέψει στην κοινωνία τα υπερπλεονάσματα» αναφέρουν χαρακτηριστικά οι πηγές του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευση και αποδομώντας πλήρως τους κυβερνητικούς ισχυρισμούς, υπογραμμίζουν:
«Η εκδοχή κοστολόγησης του προγράμματος μας εκ μέρους της ΝΔ:
1. Αγνοεί έσοδα από την ένταξη των μερισμάτων στη φορολογική κλίμακα. Πιο συγκεκριμένα, δεν υπολογίζει ότι 6,3 δισ. ευρώ μερισμάτων (εκ των 6,7 δισ. ευρώ) φορολογούνται στα μεγάλα εισοδήματα με συντελεστές 38 έως 49%. Ως εκ τούτου, τα έσοδα από αυτή την παρέμβαση ανέρχονται σε 2,6 δισ. ευρώ και όχι σε 1,9 δισ. ευρώ.
2. «Φορτώνει» την κοστολόγηση με… τριπλάσιο ποσό προκαταβολής φόρου. Από τις δηλώσεις του 2023 των νομικών προσώπων, προκύπτει συνολικό ποσό προκαταβολής φόρου στα 3,76 δισ. ευρώ, το οποίο όμως συμψηφίζεται με το ποσό της προκαταβολής του προηγούμενου έτους, η οποία είναι 2,64 δισ. ευρώ. Αυτό που θα έπρεπε να ληφθεί υπόψη είναι η διαφορά, δηλαδή το 1,1 δισ. ευρώ.
3. Αγνοεί τις δυνατότητες ελάφρυνσης των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων, που προσφέρουν τα υπερπλεονάσματα, τα οποία ανήλθαν σε 2,5 δισ. ευρώ για το 2022 και σε 1,8 δισ. ευρώ για το 2023, ενώ, με βάση τις εαρινές προβλέψεις της Κομισιόν, θα φτάσουν στα 660 εκατ. ευρώ για το 2024.
4. Αδιαφορεί για τα υπερκέρδη. Η κυβέρνηση της Ν.Δ. έχει δηλώσει επανειλημμένα ότι δεν πρόκειται να φορολογήσει τα υπερκέρδη του 2023, παρότι η Κομισιόν έχει δώσει αυτή τη δυνατότητα».
«Είναι σαφές πως όταν η πραγματικότητα διαφωνεί με τον κ. Μητσοτάκη, τόσο χειρότερα για την πραγματικότητα» επισημαίνουν ακόμα οι πηγές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, τονίζοντας καυστικά ότι «τουλάχιστον, προχώρησαν σε έκπτωση 50% στην κοστολόγηση του προγράμματός μας, από τα 80 δισ. ευρώ του κ. Σκέρτσου, στα 40 δισ. ευρώ σήμερα. Είναι και αυτό ένα βήμα. Ενδεικτικό της σοβαρότητας των υπολογισμών του».