Τέμπη: Έως 15 τόνοι εύφλεκτου υλικού υπήρχαν στο τρένο, πολλοί θάνατοι οφείλονται στη φωτιά. Τι έδειξε νέα έκθεση.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ειδικών οι μηχανοδηγοί της εμπορικής αμαξοστοιχίας εκτροχίασαν τις ηλεκτρομηχανές πριν τη σύγκρουση
Η επικαιροποιημένη έκθεση που παρέδωσαν πραγματογνώμονες σε συγγενείς θυμάτων, κατατέθηκε σήμερα στον ειδικό εφέτη ανακριτή για να αξιολογηθεί και να παράσχει τα απαραίτητα στοιχεία στην ανακριτική διαδικασία.
Ένα νέο στοιχείο που αλλάζει τα δεδομένα όπως τα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα όπως είχε επισημανθεί σε χθεσινό δημοσίευμα είναι το γεγονός πως σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ειδικών οι μηχανοδηγοί της εμπορικής αμαξοστοιχίας εκτροχίασαν τις ηλεκτρομηχανές πριν τη σύγκρουση, μειώνοντας έτσι την δυναμική ενέργεια και σώζοντας ανθρώπινες ζωές, καθώς σύμφωνα με τις ίδιες εκτιμήσεις λόγω της έντασης μιας πιθανής μετωπικής σύγκρουσης οι απώλειες θα ήταν πολύ μεγαλύτερες.
Έως 15 τόνους εύφλεκτου υλικού εκτιμάνε οι ειδικοί
Ένα άλλο εξίσου σημαντικό στοιχείο αυτής της έκθεσης είναι ένα επιστημονικό μοντέλο βάση του οποίου οι ειδικοί έχουν υπολογίσει κατά προσέγγιση την πιθανή ποσότητα του φερόμενου ως παράνομου φορτίου που μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία και το οποίο υπολογίζεται από 12 έως 15 τόνους.
«Ανόητες» θεωρεί ο κ. Κοκοτσάκης, ειδικός πραγματογνώμονας και συντάκτης της έκθεσης, «τις οποιεσδήποτε αναφορές περί ελαίου σιλικόνης που χρησιμοποιείται ως μέσο ψύξης στα συστήματα ελέγχου θερμοκρασίας των ηλεκτραμαξών, εμπορικής και επιβατικής αμαξοστοιχίας» παρατηρώντας πως «δεν έχουν ούτε την δυνατότητα να δημιουργήσουν το νέφος ατμών, αναγκαίο για το φαινόμενο του VCE ούτε και την συμπεριφορά ανάφλεξης και καύσης αυτού του μεγέθους αλλά και της βίαιης καύσης στα βαγόνια της επιβατικής αμαξοστοιχίας».
Βασιζόμενοι στο υλικό από τις κάμερες ακολούθησαν μία επιστημονική διαδικασία για να υπολογίσουν τα μεγέθη. «Από δύο διαφορετικές πλευρές πήραμε φωτογραφίες από το βιντεοσκοπικό υλικό που κατέγραφαν το μέγιστο της πυρόσφαιρας.
Το οπτικό υλικό μας έδινε δύο από τις πλευρές του γεγονότος, μια σχεδόν 90 μοίρες και μια σχεδόν 0 μοίρες από την πορεία φοράς της εμπορικής αμαξοστοιχίας.
Αυτές οι γωνίες δεν έχουν ιδιαίτερη σημασία για αυτό που αποδεικνύουμε από αυτή την μεθοδολογία γιατί η απόλυτη ακρίβεια της μεταφερόμενης φλεγόμενης ουσίας (καύσιμου) δεν έχει ιδιαίτερη σημασία για τα μεγέθη που θα αναφερθούν παρακάτω.
Γνωρίζοντας την απόσταση του συμβάντος από τις κάμερες και χρησιμοποιώντας το πυθαγόρειο θεώρημα είχαμε την κατά προσέγγιση διάσταση της πυρόσφαιρας αλλά και της μέγιστης διαμέτρου της» εξηγεί ο ειδικός.
Αυτές χρησιμοποιήθηκαν ως βάση για να φτιαχτεί ένα τρισδιάστατο μοντέλο της πυρόσφαιρας, «χρησιμοποιώντας λογισμικό τρισδιάστατης σχεδίασης μοντέλου (3D model – Solid Works 2024, SP1)».
Όπως αναφέρουν οι ειδικοί «από την έκθεση της πυροσβεστικής ξέρουμε πως η καύση της καύσιμης ύλης τέλειωσε στα πρώτα 20 λεπτά μετά το συμβάν.
Αυτό μας δίνει την χρονική διάρκεια και σύμφωνα με τον υπολογισμό, 14 λίτρα καυσίμου σε 300 δευτερόλεπτα χρόνο καύσης σε πισίνα διασποράς 2,8 τετραγωνικών μέτρων, τότε, μια έκταση 150 τετραγωνικών μέτρων (εκτιμάται η επιφάνεια των βαγονιών του τρένου που διαβρέχθηκαν με καύσιμα) εκτιμάται ότι θα καταναλώσει περίπου 3000 λίτρα καυσίμου 2.190 t.
Έτσι έχουμε μια ελάχιστη κατανάλωση 2 τόνων καυσίμου και μια μεγάλη απροσδιόριστη ποσότητά της τάξης των αρκετών εκατοντάδων λίτρων καυσίμου που απορροφήθηκε από το έδαφος.
Η εκτιμώμενη ποσότητα καυσίμου που μεταφερόταν είναι μεταξύ 12-15 τόνων» καταλήγει ο ειδικός.
Στην φωτιά οφείλονται πολλοί θάνατοι
Στην έκθεση παρουσιάζονται και νέα στοιχεία για τους βίαιους θανάτους που προκάλεσε η φωτιά και αναλύονται τα λάθη και οι παραλείψεις της ιατροδικαστικής υπηρεσίας, ένα σοβαρό ζήτημα που εδώ και μήνες έχει αναδείξει το Documento σε αναλυτικό ρεπορτάζ.
Ο πραγματογνώμονας βασιζόμενος στις νεκροψίες – νεκροτομές που διενήργησε η Ιατροδικαστική Υπηρεσία Λάρισας διαπιστώνει πως για 16 επιβάτες η αιτία θανάτου ήταν η καθολική απανθράκωση, για 12 επιβάτες η προχωρημένη απανθράκωση για ένα θύμα η καθολική απανθράκωση χωρίς άλλες παρατηρήσεις , ενώ για δύο ακόμα επιβάτες αναφέρεται πως έχασαν την ζωή τους ως συνεπεία των τραυμάτων τους, έχοντας όμως και καθολικά εγκαύματα.
Από τους 12 επιβάτες με προχωρημένη απανθράκωση ένα θύμα είχε αιθάλη στην τραχεία, απόδειξη ζωής την στιγμή που εκτέθηκε στις φλόγες ή καύση ενώ πέντε θύματα βρέθηκαν σε στάση «πυγμάχου», ένδειξη ότι την στιγμή έκθεσης σε φλόγες ήταν ζωντανοί.
Κακή η φόρτωση των λαμαρινών
Ένα ακόμη στοιχείο που εμπεριέχεται στην έκθεση είναι «η αποδεδειγμένα κακή φόρτωση των λαμαρινών στα βαγόνια της εμπορικής (χωρίς παραπέτια, όχι ικανά stop μπρός-πίσω, φαρδύτερες από το ωφέλιμο πλάτος των βαγονιών), απελευθερωμένες ουσιαστικά αμέσως με την πέδηση επιβάρυναν στο χειρότερο τις συνέπειες του ατυχήματος αφού σε πολλά σημεία εμβόλισαν τα βαγόνια της επιβατικής, αλλά πιθανότατα εμβόλισαν και τα δοχεία μεταφοράς εύφλεκτων , ελευθερώνοντας το υγρό».
Κατηγορηματικοί για το έλαιο σιλικόνης
Η έκθεση απορρίπτει καθολικά την περίπτωση η ανάφλεξη και η μετέπειτα φωτιά να οφείλεται στα έλαια σιλικόνης καθώς μεταξύ άλλων «η σωματική κατάσταση και αρτιότητα των σορών των μηχανοδηγών της εμπορικής, η απουσία οποιουδήποτε εγκαύματος ή έκθεσης σε φλόγα και θερμοκρασία επ’ αυτών, αποδεικνύει επίσης ότι και στις τρεις μηχανές δεν εκδηλώθηκε φωτιά και καταρρίπτεται πέραν πάσης αμφιβολίας ο ισχυρισμός χωρίς απόδειξη, τόσο των δικαστικών πραγματογνωμόνων, όσο και της πυροσβεστικής αλλά και ενός τεχνικού συμβούλου που διορίστηκε από επιστημονικό (δικηγορικό) φορέα, που καταδεικνύουν σαν αιτία της φωτιάς την ανάφλεξη του ελαίου σιλικόνης».