Με μη μετακύλιση της μείωσης του ΦΠΑ στις τιμές καταναλωτή στην εστίαση προειδοποιούν οι επιχειρήσεις του κλάδου, εάν η κυβέρνηση εμμείνει στην απόφασή της να διατηρηθεί στο 24% ο συντελεστής ΦΠΑ που επιβαρύνει τον καφέ και τα λοιπά ροφήματα.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της ''Καθημερινής'', το επιχείρημα που προβάλλουν, συμπεριλαμβανομένων και των μεγάλων αλυσίδων, είναι ότι αν η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση από το 24% που είναι σήμερα στο 13% αφορούσε όλα τα προϊόντα που διατίθενται, τότε θα αντισταθμίζονταν οι απώλειες που υπέστησαν από την αύξηση του κατώτατου μισθού.
«Οι επιχειρήσεις σεβάστηκαν την απόφαση της κυβέρνησης σχετικά με την αύξηση του κατώτατου μισθού, παρότι το κόστος λειτουργίας είναι δυσβάσταχτο λόγω των συνεχών φορολογικών επιβαρύνσεων, με ρίσκο σε κάποιες περιπτώσεις την ίδια τη βιωσιμότητά τους. Η συνολική μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση στο 13% θα ισορροπούσε την επιβάρυνση που υπέστησαν από τον κατώτατο μισθό και θα έδινε ανάσα στις επιχειρήσεις του κλάδου, ενώ θα δημιουργούσε νέες ευκαιρίες για ανάπτυξη», τονίζουν.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο καφές και τα ροφήματα αποτελούν το 55% του τζίρου στον κλάδο της εστίασης, κάτι που δεν είναι διόλου τυχαίο για τον διαχωρισμό που αποφάσισε να κάνει η κυβέρνηση σε ό,τι αφορά τους συντελεστές ΦΠΑ. Σύμφωνα με πληροφορίες, ενδεχόμενη μείωση στο 13% του συντελεστή ΦΠΑ με τον οποίο επιβαρύνεται ο καφές στην εστίαση, θα αύξανε το κόστος του πακέτου παροχών της κυβέρνησης κατά 80 εκατ. ευρώ.
Παράγοντες του κλάδου εστίασης επισημαίνουν ακόμη ότι ο ΦΠΑ στην εστίαση είναι εξαιρετικά υψηλός, ειδικά σε σύγκριση με άλλες χώρες της Μεσογείου, ανταγωνιστικές προς την Ελλάδα σε ό,τι αφορά την τουριστική δραστηριότητα. Για παράδειγμα, ο συντελεστής ΦΠΑ στην Κύπρο είναι 5%-10%, στην Ιταλία 10%, στην Ισπανία επίσης 10%, στη Γαλλία 5,5% έως 10%.
Υποστηρίζουν επίσης ότι μια συνολική μείωση στον ΦΠΑ στην εστίαση στο 13% –να μην υπάρχει δηλαδή διαχωρισμός στα είδη– είναι ένα αναπτυξιακό μέτρο που θα προσελκύσει νέες επενδύσεις στον τουρισμό και θα μειώσει την ανεργία στον κλάδο, ενώ παράλληλα είναι ένα φιλολαϊκό μέτρο που αγγίζει όλη την κοινωνία, τους καταναλωτές, τους εργαζομένους και τις επιχειρήσεις.
Αλλο επιχείρημα του κλάδου είναι ότι με τη διατήρηση του ΦΠΑ 24% σε ορισμένα είδη, δίνεται κίνητρο για παραβατικότητα και φοροδιαφυγή, με συνέπεια την ενίσχυση του αθέμιτου ανταγωνισμού και της παραβατικότητας.
topontiki.gr