Τρένα: Ανατρέπεται πλήρως το σχέδιο επανεκκίνησης - Κανένα πρόσθετο δρομολόγιο από Δευτέρα

Σε πλήρη ανατροπή οδηγείται το πρόγραμμα της σταδιακής επανεκκίνησης του σιδηροδρόμου, το οποίο έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση δια στόματος του υπουργού Επικρατείας, αρμόδιου για τις μεταφορές, Γιώργου Γεραπετρίτη.

 

Από αύριο Δευτέρα 27 Μαρτίου 2023, δεύτερη εβδομάδα από την επανέναρξη των δρομολογίων, σύμφωνα με τα μέχρις στιγμής δεδομένα, δεν πρόκειται να προστεθεί κανένα νέο δρομολόγιο της Hellenic Train στα λιγοστά που ήδη εκτελούνται, παρά το γεγονός πως είχε ανακοινωθεί η επανεκκίνηση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου προς Κιάτο και Αίγιο. Έτσι, και η ανακοίνωση αυτή αναμένεται να μην υλοποιηθεί.

 

Τα μέτρα ασφαλείας αγνοούνται

 

Σύμφωνα με πηγές τόσο της εταιρίας όσο και των μηχανοδηγών, έως τώρα δεν έχουν παρασχεθεί οι πρόσθετες εγγυήσεις ασφαλείας που έχουν ζητηθεί προκειμένου να ενισχυθεί το πρόγραμμα των τρένων. Αυτό αφορά κυρίως τα ζητήματα της ραδιοκάλυψης στις σήραγγες του Πλαταμώνα και των Τεμπών, αλλά και την επίλυση θεμάτων ασφαλείας με τις σήραγγες του Προαστιακού Σιδηροδρόμου και κυρίως σε ό,τι αφορά την πυρασφάλεια και την πυροπροστασία. 

 

Υπό αυτές τις συνθήκες στον αέρα βρίσκεται και η επανεκκίνηση των αρτηριακών τρένων στο βασικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Τα δρομολόγια των Ιντερσίτι έχει ανακοινωθεί ότι θα ξεκινήσουν την 1η Απριλίου, αλλά μέχρι τώρα δεν έχει γίνει καμία κίνηση προς την κατεύθυνση αυτή, καθώς ο διαχειριστής υποδομής ΟΣΕ, δεν έχει δώσει τις έγγραφες εγγυήσεις ασφαλείας που έχουν ζητήσει οι εργαζόμενοι και η Hellenic Train.

 

Κόλλησαν και τα εμπορευματικά δρομολόγια

 

Να σημειωθεί ότι στην αφετηρία έχουν κολλήσει και τα εμπορευματικά δρομολόγια της Hellenic Train με την εταιρία να έχει εκτελέσει μόνο ένα την πρώτη ημέρα της επανεκκίνησης. Έκτοτε αποφασίστηκε η διακοπή τους καθώς οι παρατηρήσεις που συγκεντρώθηκαν από τους μηχανοδηγούς, οι οποίοι εκτέλεσαν το δρομολόγιο, ήταν αρκετές και αφορούσαν ζητήματα ασφαλείας που δεν είχαν επιλυθεί. Αντίστοιχα ποτέ δεν ξεκίνησαν - αν και είχε ανακοινωθεί - και τα τοπικά δρομολόγια στη Βόρεια Ελλάδα.

 

Έτσι και αύριο – εκτός αν υπάρξει κάποια μεγάλη ανατροπή – τα δρομολόγια που θα γίνουν θα αφορούν μόνο τις γραμμές του Προαστιακού του Αεροδρομίου και της Χαλκίδας, τα δρομολόγια του Προαστιακού της Πάτρας και τα τουριστικά τρένα και δεν πρόκειται να ξεκινήσουν τα δρομολόγια προς Κιάτο και Αίγιο.

 

Εν αναμονή της λειτουργίας του συστήματος GSMR

 

Σε ό,τι αφορά τα δρομολόγια Αθήνα – Θεσσαλονίκη, μεγαλύτερο εμπόδιο παραμένει η έλλειψη πιστοποίησης του συστήματος GSMR στα τρένα για την επικοινωνία μεταξύ των σταθμαρχών και των μηχανοδηγών. Όπως έχει γίνει γνωστό, ο ΟΣΕ έχει παραδόσει στην Hellenic Train 30 φορητές συσκευές επικοινωνίας. Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι οι μηχανοδηγοί έχουν εκπαιδευτεί, δεν έχει καταστεί δυνατή η χρήση τους. Οι μηχανοδηγοί υπέβαλαν την περασμένη εβδομάδα ερώτημα για το αν οι συσκευές αυτές έχουν πιστοποιηθεί χωρίς ακόμα να έχουν λάβει απάντηση από τον ΟΣΕ.

 

Πληροφορίες του «Εθνους» ανέφεραν μάλιστα ότι η ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία έχει στην κυριότητά της το τροχαίο υλικό και κατά συνέπεια και όλον τον εξοπλισμό που υπάρχει σ΄αυτόν, υπέβαλε επαναληπτικό αίτημα πιστοποίησης στην Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) μόλις προχθές.

 

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του «Εθνους», αίτημα είχε υποβληθεί αρχικά τον Φεβρουάριο και είχε επιστραφεί από την ΡΑΣ με ορισμένες παρατηρήσεις προς αποκατάσταση πριν δοθεί η τελική πιστοποίηση. Το νέο αίτημα στην Αρχή έφτασε μόλις ελάχιστες ημέρες πριν. Αν και η πιστοποίηση είναι συχνά μια πολύμηνη διαδικασία, πηγές της ΡΑΣ σημειώνουν ότι εφόσον πληρούνται οι απαραίτητες προϋποθέσεις, θα την προχωρήσουν σε όσο το δυνατό συντομότερο χρόνο. 

 

Τα στελέχη του ΟΣΕ διστάζουν να υπογράψουν διαβεβαιώσεις για την ασφάλεια

 

Την ίδια στιγμή σιδηροδρομικοί κύκλοι επισημαίνουν ότι υπό τη βαριά σκιά της σιδηροδρομικής τραγωδίας των Τεμπών που άφησε πίσω της 57 νεκρούς, υπάρχουν στελέχη του ΟΣΕ που διστάζουν να υπογράψουν διαβεβαιώσεις για την αρτιότητα και την ασφάλεια της υποδομής στη Βόρεια Ελλάδα, τις οποίες έχουν ζητήσει οι μηχανοδηγοί και προτιμούν ακόμα και να παραιτηθούν από τις θέσεις ευθύνης που κατέχουν εφόσον τους ζητηθεί κάτι τέτοιο.