Το «ραβασάκι» που έβγαλε στη σέντρα το υπουργείο


Το έγγραφο της Περιφερειακής Διεύθυνσης που αποκαλύπτει τις πραγματικές προθέσεις για την εξοικονόμηση προσωπικού. ● Γονείς συνεχίζουν τις καταλήψεις, αρνούνται να πάνε τα παιδιά τους σε άλλα σχολεία, σύλλογοι κάνουν ασφαλιστικά μέτρα, μαθητές δεν μπαίνουν στην τάξη. ● Σε αδιέξοδο οι εκπαιδευτικοί.

 

Το βράδυ της πιο ταραχώδους «πρώτης ημέρας στο σχολείο» εδώ και πολλά χρόνια, ο υπουργός Παιδείας δήλωνε κατηγορηματικά από τηλεοράσεως ότι οι λόγοι των αθρόων συγχωνεύσεων σε χιλιάδες σχολεία της χώρας «είναι εκπαιδευτικοί και όχι οικονομικοί». Ηδη, όμως, είχε δώσει εντολή για το ραβασάκι στα σχολεία. Το επόμενο πρωί, δηλαδή χθες, έπρεπε να ενημερώσουν «πόσο προσωπικό εξοικονομήθηκε (άτομα και ώρες) από τη συγχώνευση των τμημάτων». Και γρήγορα. Μέχρι τη 1.00 το μεσημέρι τα ανώτερα στελέχη έπρεπε να έχουν ενημερωθεί. Χρειάζεται κάτι άλλο για την κοινωνική αγανάκτηση; Μάλλον ούτε αυτό. Οι γονείς, για πρώτη φορά, έχουν μπει μπροστά και αγιάζουν τα σχολεία -που διώχνουν τα παιδιά τους- με αγανάκτηση. Και αποφασιστικότητα κόντρα στην «αποφασιστικότητα» που διαμηνύει η κεντρική διοίκηση με κάθε τρόπο και προς πάσα κατεύθυνση.

 

Μέσα σ’ ένα κλίμα καθαρά πολεμικό, το υπουργείο και οι Διευθύνσεις έχουν μετατραπεί σε στρατηγεία που δέχονται και στέλνουν μηνύματα από το μέτωπο των αντιδράσεων.

 

 

Στελέχη εκπαίδευσης, διευθυντές σχολείων, εκπαιδευτικοί, εκπρόσωποι της ΔΟΕ και κυρίως της ΟΛΜΕ, που ανησυχεί για τα παιδιά των πανελλαδικών και των ΕΠΑΛ, βρίσκονται σε συνεχείς διαβουλεύσεις για αναθεωρήσεις, διορθώσεις και περισσότερες «εγκρίσεις» τμημάτων. Η εικόνα, προς το παρόν τουλάχιστον, δεν φαίνεται να αλλάζει δραστικά. Θα γίνουν διορθώσεις, αλλά μόνο σε ακραίες περιπτώσεις, είναι η απάντηση που δίνεται σε σχετικά αιτήματα. Σύμφωνα δε με πληροφορίες, αυτές αφορούν κυρίως την περιφέρεια, κυρίως με γεωγραφικά κριτήρια, και λιγότερο τα μεγάλα αστικά κέντρα. Σε αυτά που, κατά την υφυπουργό Παιδείας, «είναι εύκολες οι μετακινήσεις» (sic).

 

Ο στόχος της «εξοικονόμησης» δεν αλλάζει. Εχει μελετηθεί από καιρό. Πριν ακόμα πουλήσουν το παραμύθι των 10.000 διορισμών, είχαν υπολογίσει κόστος και επιστροφή κερδών. Το κοινωνικό κόστος δεν μπαίνει ποτέ στην εξίσωση, το πολιτικό το μετράνε όταν και αν προκύψει. Ισως τώρα; Η παραπλανημένη, καθημαγμένη και κουρασμένη κοινωνία δείχνει αντανακλαστικά. Της πείραξαν τα ιερά και τα όσια. Τα παιδιά της.

 

Γονείς συνεχίζουν τις καταλήψεις, αρνούνται να πάνε τα παιδιά τους σε άλλα σχολεία, σύλλογοι κάνουν ασφαλιστικά μέτρα, μαθητές δεν μπαίνουν στην τάξη. Το κλίμα οξύνεται. Ειδικά μετά τη διαρροή του εγγράφου από την Περιφερειακή Διεύθυνση Αττικής προς όλους τους διευθυντές/ντριες Διευθύνσεων Εκπαίδευσης με το οποίο ζητήθηκαν «εδώ και τώρα» στοιχεία για την πραγματική επιχείρηση. Οχι την αχυρένια του «εξορθολογισμού». Με ημερομηνία 11/09/2024, δηλαδή, δεύτερη ημέρα λειτουργίας των σχολείων, στο έγγραφο, τιτλοφορούμενο ως «Εξοικονόμηση προσωπικού», αναφέρεται: «Παρακαλούμε να μας γνωρίσετε εγγράφως πόσο προσωπικό εξοικονομήθηκε (άτομα και ώρες) από τη συγχώνευση των τμημάτων στα σχολεία αρμοδιότητάς σας, το αργότερο μέχρι τις 13.00 σήμερα». Αυτή είναι η εσωτερική συνεννόηση.

 

sxoleio-mathites

 

 

Σημειωτέον, «αφεντικά» στις περιφέρειες Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας είναι πολύ πιστά πρωτοπαλίκαρα του υπουργού. Στη Θεσσαλονίκη είναι ο πρώην γ.γ. του υπουργείου Παιδείας, Αλέξανδρος Κόπτσης, και στην Αθήνα ο Θανάσης Νικολόπουλος. Η στενή σχέση ειδικά του πρώτου με την ηγεσία του υπουργείου δεν κρύβεται. Πριν από δύο χρόνια, όταν ήταν εκεί που είναι τώρα, δηλαδή στην Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας, κανείς δεν του ζήτησε και ούτε ο ίδιος άφησε τη θέση του. Πήγε στο υπουργείο καταλαμβάνοντας τη θέση του γ.γ. και παράλληλα διατήρησε αυτήν του περιφερειάρχη. Καμία προκήρυξη δεν έγινε. Απλώς, τα χρέη της προγενέστερης θέσης εκτελούσε ο αναπληρωτής του. Το λες και διπλοθεσία. Οσο για τον κ. Νικολόπουλο, έχει φροντίσει να επιδείξει τις προθέσεις του στην εκπαιδευτική κοινότητα. Δεν τις λες καλές τις σχέσεις τους. Υπάρχουν και χειρότερα, βέβαια. Ο διευθυντής Εκπαίδευσης Πειραιά, Διονύσης Αναστασόπουλος, που έχει χτίσει καριέρα πάνω στη δίωξη εκπαιδευτικών.

 

Μάθημα κολύμβησης

 

Επειδή, όμως, πάντα υπάρχουν και χειρότερα, θα πρέπει να μεταφέρουμε την είδηση που πραγματικά καίει τον εγκέφαλο. Επειτα απ’ όλα αυτά, ποιο μάθημα θα μπει στο σχολείο φέτος; Σε ποιο σχολείο δεν ξέρουμε, για ποιους μαθητές πάλι δεν ξέρουμε, αλλά ανακοινώθηκε. Φέτος, στο σχολικό πρόγραμμα θα ενταχθεί το μάθημα… της κολύμβησης! Ναι, είναι αλήθεια. Προσοχή, όχι βουτιές στο παράλογο. Ας τραγουδήσουμε: «Δεν το ’μαθες ακόμα το μάθημα; Αφού σ’ το ’παμε: “Δε θα πεθάνουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη”».

 

Άννα Ανδριτσάκη

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ