Πολυνομοσχέδιο: Άγριο ψαλίδι στις συντάξεις! Πώς θα υπολογίζονται οι επικουρικές

Το πολυνομοσχέδιο είναι εδώ και έρχεται με… άγριες διαθέσεις. Κατατέθηκε την Παρασκευή, 08.06.2018 και περιλαμβάνει… της Παναγιάς τα μάτια! Πρόκειται για ένα πολυνομοσχέδιο… μαμούθ, που αποτελείται από 120 άρθρα σε 120 σελίδες. Και φέρνει τα πάνω – κάτω σε όλα τα επίπεδα. Από τα οποία προφανώς δεν εξαιρούνται οι συντάξεις και οι επερχόμενες περικοπές. Οι οποίες άλλωστε είναι ήδη ψηφισμένες για το 2019…

 

Τη συνέχεια της εφαρμογής της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης και τις παρεμβάσεις στην αγορά εργασίας, όπως είναι η αύξηση του κατώτατου μισθού, η επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων και η καταπολέμηση της αδήλωτης και επισφαλούς εργασίας, περιγράφει ως βασικές προτεραιότητες της, η κυβέρνηση, στο πολυνοσμοχέδιο «για την ολοκλήρωση της Συμφωνίας Δημοσιονομικών Στόχων και Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων – Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019-2022»

 

Τι προβλέπει το πολυνομοσχέδιο για τις κύριες συντάξεις

 

Η ασφαλιστική μεταρρύθμιση, που θεσμοθετήθηκε με τους νόμους 4336/15 και 4387/16, έθεσε τις βάσεις για τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος.

 

Με το ν. 4336/15 εναρμονίστηκαν οι προϋποθέσεις συνταξιοδότησης μεταξύ των ασφαλισμένων, όσον αφορά στα όρια ηλικίας και στους αντίστοιχους χρόνους ασφάλισης, αποτρέποντας ταυτόχρονα σε μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο ορίζοντα την αύξηση της συνταξιοδοτικής δαπάνης λόγω πρόωρων συνταξιοδοτήσεων. Παράλληλα, με το ν.4387/16 ρυθμίστηκαν θέματα που αφορούν στην αποκατάσταση της ισονομίας μεταξύ παλαιών ασφαλισμένων, αλλά και μεταξύ παλαιών και νέων ασφαλισμένων, καθώς και στην ενίσχυση του κοινωνικού και αναδιανεμητικού χαρακτήρα του ασφαλιστικού συστήματος.

 

Για το έτος 2019 συνεχίζεται η εφαρμογή της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης, εξασφαλίζοντας:

 

– Λειτουργία του ενοποιημένου φορέα κύριας ασφάλισης ΕΦΚΑ, στον οποίο συμπεριλαμβάνονται και οι συντάξεις του Δημοσίου, με ριζική απλοποίηση του συστήματος απονομής σύνταξης και βελτίωση της αποτελεσματικότητάς του.

 

– Εφαρμογή κανόνων ισονομίας με ενιαίους κανόνες εισφορών και παροχών για το σύνολο των ασφαλισμένων ιδιωτικού και δημόσιου τομέα.

 

– Μείωση γραφειοκρατικού κόστους, ευκολότερη και ταχύτερη απονομή συντάξεων.

 

Τα ποσοστά αναπλήρωσης στις συντάξεις

 

Παράλληλα έχει ολοκληρωθεί η προετοιμασία για την εφαρμογή από 1/1/2019 των διατάξεων του ν.4472/2017. Ήδη, με τις διατάξεις του ν. 4387/2016, όπως ισχύουν και μετά την τροποποίησή τους με τον ν. 4472/2017, προκύπτουν υψηλότερα ποσοστά αναπλήρωσης για τα χαμηλότερα εισοδήματα, λόγω της λειτουργίας της εθνικής σύνταξης, ενώ ταυτόχρονα διασφαλίζεται η χορήγηση υψηλότερων συντάξεων σε όσους έχουν καταβάλλει υψηλότερες εισφορές και συνταξιοδοτούνται με πολλά έτη ασφάλισης. Επομένως, το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο διασφαλίζει ότι οι συνταξιοδοτικές παροχές βρίσκονται σε αντιστοιχία με τις αποδοθείσες εισφορές, προστατεύοντας παράλληλα τις οικονομικά ασθενέστερες ομάδες.

 

Σημαντικές είναι επίσης οι οργανωτικές και διοικητικού χαρακτήρα αλλαγές που έγιναν μέχρι σήμερα με στόχο την αποτελεσματικότερη λειτουργία του ΕΦΚΑ και την ταχύτερη απονομή συντάξεων. Για το σκοπό αυτό σχεδιάστηκε και εφαρμόζεται ένα επιχειρησιακό σχέδιο δράσης, οι βασικοί άξονες του οποίου είναι:

 

αφενός, η εκκαθάριση των ληξιπροθέσμων αιτήσεων συνταξιοδότησης (για τις οποίες δεν υφίστανται νομικού χαρακτήρα εμπλοκές ή καθυστερήσεις) και

 

αφετέρου, η συνολική αναδιοργάνωση των διοικητικών και μηχανογραφικών υπηρεσιών που υποστηρίζουν τις συνταξιοδοτικές διαδικασίες.

 

Στο πλαίσιο του επιχειρησιακού αυτού σχεδίου:

 

1. σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν μηχανογραφικές εφαρμογές που υποστηρίζουν την έκδοση συνταξιοδοτικών αποφάσεων με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο,

 

2. επεκτάθηκε το ηλεκτρονικό πρωτόκολλο συντάξεων,

 

3. προσδιορίστηκαν πρότυπα για την υλοποίηση ηλεκτρονικού απογραφικού δελτίου συντάξεων, για την άμεση ηλεκτρονική διακίνηση των συνταξιοδοτικών αιτημάτων από τις περιφερειακές υπηρεσίες στην Κεντρική Υπηρεσία Απονομής Συντάξεων,

 

4. σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν εφαρμογές διασύνδεσης του Ε.Φ.Κ.Α. με άλλες υπηρεσίες (ΕΡΓΑΝΗ, εκπαιδευτικά ιδρύματα κ.ά.),

 

5. σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν εφαρμογές διασύνδεσης για την υλοποίηση της ηλεκτρονικής ανταλλαγής χρόνων ασφάλισης μεταξύ των ενταχθέντων στον Ε.Φ.Κ.Α. φορέων,

 

6. σχεδιάστηκαν και εκπονούνται εκπαιδευτικά προγράμματα κατάρτισης του προσωπικού.

 

Πολυνομοσχέδιο: Φάκελος επικουρικές συντάξεις

 

Στόχος των παρεμβάσεων του ν.4387/2016 για την επικουρική ασφάλιση, στο πολυνομοσχέδιο, είναι η σταδιακή ισορροπία του συστήματος. Για το σκοπό αυτό θεσπίζονται μεταξύ άλλων διαρθρωτικές αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού της παροχής για τους (νέους) συνταξιούχους (άρθρο 96, παρ.1) εισάγοντας σταδιακά για τα έτη ασφάλισης από 1.1.2015 και εφεξής το σύστημα της νοητής κεφαλαιοποίησης (NDC).

 

Στο σύστημα της νοητής κεφαλαιοποίησης, οι καταβαλλόμενες παροχές είναι άμεσα συνδεδεμένες με τις καταβαλλόμενες εισφορές και το ύψος των απονεμόμενων συντάξεων είναι απόλυτα συνδεδεμένο με την ηλικία του συνταξιούχου και τις συσσωρευμένες εισφορές του (μακροπρόθεσμη ισορροπία), ενώ παράλληλα δεν παγιώνονται ελλείμματα που πιθανά μπορεί να προκύψουν στα ετήσια οργανικά αποτελέσματα του Φορέα (βραχυπρόθεσμη ισορροπία). Το σύστημα της νοητής κεφαλαιοποίησης συνδέεται άμεσα με το μακροοικονομικό περιβάλλον στο οποίο αναπτύσσεται, εξασφαλίζοντας έτσι την οικονομική ισορροπία του και συνεπώς τη βιωσιμότητά του, άρα και τις παροχές για τις μελλοντικές γενεές. Σημειώνεται επίσης ότι το σύστημα της νοητής κεφαλαιοποίησης παρέχει διαφάνεια, αφού δημιουργούνται και τηρούνται ατομικές μερίδες κατά ασφαλισμένο.

 

Ο επανυπολογισμός στις συντάξεις φέρνει μεγάλες μειώσεις

 

Και μπορεί τα εκκαθαριστικά να μην γράφουν ακόμη το παραμικρό όμως οι συντάξεις θα μειωθούν και τα ποσά που θα χάσουν οι συνταξιούχοι, ανάλογα με το σημερινό ποσό, είναι μεγάλα. Η αλήθεια είναι πως για τους περισσότερους ακόμη και το πλαφόν του 18% δεν αρκεί για να περιορίσεις τις απώλειες που ξεπερνούν και τα 400 ευρώ και οδηγούν σε απώλεια ως και τριών συντάξεων τον χρόνο σε σχέση με τα σημερινά ποσά.

 

Οι μειώσεις στις συντάξεις του ΙΚΑ

 

Έτη ασφάλισης Σημερινή σύνταξη (προ φόρων) Σύνταξη με πλαφόν 18%
17 487 454
19 480 394
20 527 432
20 818 715
25 733 648
27 1.246 1.022
30 1.142 949
30 1.497 1.228
31 1.188 995
33 1.231 1.030
33 942 877
34 928 796
35 1.344 1.127
35 1.070 900
36 1.408 1.170
38 693 584
40 1.037 968
40 1.018 875

 

Δημόσιο, συνταξιούχοι ΠΕ

 

Έτη ασφάλισης Σημερινό ποσό (μετά τον φόρο) Καθαρή σύνταξη 12/2018
40 1.085 1.038
36 1.035 935
37 1.080 938
35 (ειδικά μισθολόγια) 1.365 1.120
35 1.065 913
35 985 878
35 1.090 894
32 953 809

 

Δημόσιο: συνταξιούχοι ΤΕ

 

Έτη ασφάλισης Σημερινή σύνταξη ( μετά τον φόρο) Καθαρή σύνταξη από 12/2018
40 1.118 917
39 1.060 923
38 1.061 906
37 1.076 882
37 1.080 886
37 1.053 871
36 1.060 869
36 1.039 852
35 1.035 882
35 1.015 840
33 966 792

 

Δημόσιο, συνταξιούχοι ΔΕ

 

Έτη ασφάλισης Σημερινή σύνταξη (μετά τον φόρο) Καθαρή σύνταξη από 12/2018
39 1.071 904
38 1.061 884
37 1.020 845
37 1.065 878
36 1.054 864
36 1.051 862
35 1.005 838
35 946 808
35 1.015 832
35 1.011 829
35 929 808
34 988 810

 

Με πληροφορίες από: ΑΠΕ – ΜΠΕ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ