Ο Φεβρουάριος μπορεί να αποτελέσει τον δυσκολότερο μήνυμα για τους «γαλάζιους» αυτή την δεύτερη τετραετία
Κόκκινο έχει χτυπήσει ο πολιτικός υδράργυρος με την κυβέρνηση να δέχεται σφοδρά πυρά από σύσσωμη την αντιπολίτευση πρωτίστως για την τραγωδία των Τεμπών αλλά και για μια σειρά άλλων θεμάτων. Ο Φεβρουάριος μπορεί να αποτελέσει τον δυσκολότερο μήνυμα για τους «γαλάζιους» αυτή την δεύτερη τετραετία, καθώς αναμένεται το πολιτικό pressing να ενταθεί. Την επόμενη εβδομάδα θα γίνει η συζήτηση στη Βουλή για την σύσταση προανακριτικής επιτροπής για τον Χ. Τριαντόπουλο ενώ στις 28 του μήνα- οπότε και συμπληρώνονται δύο χρόνια από την τραγωδία των Τεμπών- θα διοργανωθούν συλλαλητήρια.
Από την κυβέρνηση πάντως δεν θέλουν να επικεντρωθούν σε μια μονοθεματική ατζέντα αλλά επιδιώκουν να ξεδιπλώσουν πρωτοβουλίες σε διαφορετικούς τομείς. Ουσιαστικά το Μαξίμου εστιάζει σε δύο θέματα :
1.Στο πεδίο της οικονομίας με μια σειρά μέτρων που στόχο έχουν την ενίσχυση των εισοδημάτων. Για παράδειγμα παρουσιάστηκε ένα πακέτο για τους αγρότες, τον Μάρτιο θα ανακοινωθεί η αύξηση στον κατώτατο μισθό (θα μπει σε εφαρμογή τον Απρίλιο), έρχεται ρύθμιση για μείωση εισφορών στις περιπτώσεις υπερωρίας, υπερεργασίας και νυχτερινής απασχόλησης κ.α. Παράλληλα με προσοχή παρακολουθούν στην κυβέρνηση τη σεισμική δραστηριότητα στις Κυκλάδες και ήδη έχει μπει σε εφαρμογή ένα πρώτο πακέτο μέτρων από το υπουργείο Εργασίας για την Σαντορίνη, την Αμοργό, την Ανάφη και την Ίο.
2.Στη λεγόμενη κοινωνική ατζέντα που αφορά μεταξύ άλλων την υγεία, την παιδεία, τις μεταφορές, την ασφάλεια κ.α. Την τελευταία εβδομάδα ο πρωθυπουργός επισκέφθηκε σχολείο στη Νέα Φιλαδέλφεια (και αναφέρθηκε στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού της κτιριακής υποδομής στο πλαίσιο του προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου»), το αμαξοστάσιο των Οδικών Συγκοινωνιών ( όπου στεγάζονται καινούργια ηλεκτροκίνητα λεωφορεία και λεωφορεία φυσικού αερίου), το υπό ανέγερση Δικαστικό Μέγαρο και το εργοτάξιο του νέου Μουσείου Ενάλιων Αρχαιοτήτων (μιλώντας για έργα που συμβάλλουν στο να αλλάξει όψη ολόκληρος ο Πειραιάς). Ανάλογες κινήσεις θα γίνουν και το επόμενο διάστημα, καθώς από την κυβέρνηση ξέρουν πως θέματα που έχουν σχέση με την καθημερινότητα ενδιαφέρουν ιδιαιτέρως τους πολίτες.
Σκληρό ροκ με την αντιπολίτευση.
Να σηκώσει το «γάντι» και να απαντήσει στην κριτική της αντιπολίτευσης θέλει η κυβέρνηση, όπως φαίνεται και από τις τοποθετήσεις κορυφαίων υπουργών. Είναι ενδεικτικό πως στη Βουλή τόσο ο υπουργός Επικρατείας Μάκης Βορίδης όσο και ο υπουργός Υγείας /Αδωνις Γεωργιάδης απάντησαν σε υψηλούς τόνους σε κριτική που διατυπώθηκε από βουλευτές της αντιπολίτευσης για την τραγωδία των Τεμπών. Στο «γαλάζιο» στρατόπεδο έχουν αποφασίσει να μην αφήνουν αναπάντητα τα πυρά που δέχονται, και κατηγορούν τα κόμματα της αντιπολίτευσης πως θέλουν να αποκομίσουν μικροκομματικά οφέλη από την εργαλειοποίηση της τραγωδίας.
Από το Μαξίμου εστιάζουν στην ανάγκη να υπάρξει πολιτική σταθερότητα σε μια εποχή πολλαπλών γεωπολιτικών προκλήσεων, στοχεύοντας σε ένα ακροατήριο που δεν θέλει περιπέτειες. Με ανάλογα επιχειρήματα θα προχωρήσουν το επόμενο διάστημα, θέλοντας να τραβήξουν διαχωριστικές γραμμές από την αντιπολίτευση. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο πως ανεβαίνουν όλο και περισσότερο οι τόνοι απέναντι στο ΠΑΣΟΚ, το οποίο οι «γαλάζιοι» κατηγορούν πως υιοθετεί μια λογική του « όχι σε όλα».
Αυτές τις ημέρες αναμένεται να δοθούν στη δημοσιότητα και νέες δημοσκοπήσεις, όπου θα φανεί και το πώς διαμορφώνεται το πολιτικό σκηνικό μετά τα μαζικά συλλαλητήρια για τα Τέμπη τον Ιανουάριο. Το μεγάλο βέβαια στοίχημα δεν είναι άλλο από την συσπείρωση παραδοσιακών «γαλάζιων» ψηφοφόρων που μπορεί να στρέφονται προς την αποχή ή να κοιτάνε προς μικρότερα κόμματα.
Οι γεωπολιτικές εξελίξεις
Παράλληλα βέβαια η προσοχή της κυβέρνησης είναι στραμμένη στα τεκταινόμενα στη διεθνή σκηνή και αυτό που τονίζεται είναι πως έχει έρθει η ώρα για την πολιτική ενηλικίωση της Ευρώπης. Σήμερα ο πρωθυπουργός θα μεταβεί στη Θεσσαλονίκη, απο όπου θα συνδεθεί με το Παρίσι μέσω τηλεδιάσκεψης όπως και πολλές άλλες χώρες για να συζητηθούν οι εξελίξεις στη γεωπολιτική σκηνή (τη Δευτέρα είχε υπάρξει μια «μίνι» σύνοδος με τη συμμετοχή ευρωπαϊκών χωρών).
Κατερίνα Κοκκαλιάρη
Σταϊκούρας: Πιο ασφαλής ο σιδηρόδρομος από τον Σεπτέμβριο του 2023 - Έχουμε τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση στο 80% του δικτύου
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών δήλωσε από το βήμα της Βουλής ότι σήμερα το σιδηροδρομικό δίκτυο είναι πιο ασφαλές
«Από τον Σεπτέμβριο του 2023 και μέχρι σήμερα είναι πιο ασφαλείς οι μεταφορές και οι μετακινήσεις Αθήνας-Θεσσαλονίκης γιατί υπάρχουν εγκατεστημένα συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης στο μεγαλύτερο κομμάτι του σιδηροδρομικού δικτύου», υποστήριξε από το βήμα της Ολομέλειας ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας.
Ο υπουργός απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Βασίλη Κόκκαλη επεσήμανε ότι υπάρχει σηματοδότηση σήμερα στο 80% του δικτύου.«Το 2019, στον σιδηροδρομικό άξονα Αθήνας- Θεσσαλονίκης η σηματοδότηση ήταν εγκατεστημένη και λειτουργική στο 31% του δικτύου, τον Φεβρουάριο του 2023 ήταν στο 54% του, τον Σεπτέμβριο του 2023 ήταν στο 100% του δικτύου και σήμερα εξαιτίας των καταστροφών του "Ντάνιελ" στη συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή είναι στο 80%».
«Το 80% του δικτύου καλύπτεται από τηλεδιοίκηση»
«Στο θέμα της τηλεδιοίκησης, το 2019 στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη, ήταν εγκατεστημένη και λειτουργική στο 1%, σε 5,6 χιλιόμετρα, τον Φεβρουάριο του 2023 ήταν στο 31%, τον Σεπτέμβριο του 2023 ήταν στο 100%, και πάλι, εξαιτίας των φυσικών καταστροφών, είμαστε στο 80%. Το ETCS (Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Αμαξοστοιχιών) επί της γραμμής ήταν στο 43% το 2019 εγκατεστημένο, τον Φεβρουάριο του 2023 ήταν στο 54% και τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους ήταν στο 81% και τον Φεβρουάριο του 2025 είναι στο 80%, εξαιτίας των φυσικών καταστροφών».
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, επεσήμανε ότι έχουν γίνει και άλλα έργα για την ενίσχυση της ασφάλειας, όπως, «τα 4 κέντρα ελέγχου συράγγων και τα 5 κέντρα ελέγχου τηλεδιοίκησης που δεν υπήρχαν και σήμερα υπάρχουν και ενισχύουν την ασφάλεια».
Όπως είπε, «ο προϋπολογισμός του ΟΣΕ είναι στα 75 εκατομμύρια ευρώ από τα 45 εκ ευρώ που ήταν», ενώ για τη συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή υπάρχουν τέσσερεις εργολαβίες για σιδηροδρομικά έργα που είναι:
- η αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών-Θεσσαλονίκης
- η αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλιοφάρσαλα -Καλαμπάκας.
- η αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισα - Βόλος και
- η αποκατάσταση των συστημάτων σηματοδότησης ETCS1, τηλεδιοίκησης και ηλεκτροκίνησης στο τμήμα της διπλή σιδηροδρομικής γραμμής από Παλιοφάρσαλα μέχρι Καλαμπάκα.
«Το καλοκαίρι του 2026 ολοκληρώνονται τα έργα»
«Αυτά όλα αθροίζουν περίπου στα 460 εκ ευρώ. Το αντικείμενο που θα χρηματοδοτηθεί από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, θα ολοκληρωθεί μέχρι το καλοκαίρι του 2026.Το υπόλοιπο κομμάτι των σιδηροδρομικών έργων που θα χρηματοδοτηθεί από πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, η διάρκεια σύμβασης έχει οριστεί σε 15 μήνες από την ημερομηνία υπογραφής τους. Πριν από 15 μέρες προχωρήσαμε στην αποστολή των σχεδίων σύμβασης στο ελεγκτικό συνέδριο για τον προβλεπόμενο προσυμβατικό έλεγχο», συνέχισε.
«Με δεδομένο ότι μέχρι σήμερα έχουμε θετική έκβαση όλων των προδικαστικών προσφυγών, είμαστε στο τελικό στάδιο έτσι ώστε να υπογράψουμε μόλις ολοκληρώσει τη διαδικασία το ελεγκτικό συνέδριο. Έτσι άμεσα θα ξεκινήσουμε την υλοποίηση των έργων ύψους 1,4 δις ευρώ εκ των οποίων 900 εκ είναι οδικά και τα υπόλοιπα είναι σιδηροδρομικά σε έξι περιφερειακές ενότητες της χώρας, τέσσερεις στη Θεσσαλία και δύο στη Στερεά Ελλάδα με όρους υψηλότερης ανθεκτικότητας», κατέληξε ο κ. Σταϊκούρας.