Από τη Γενεύη της Ελβετίας, όπου βρέθηκε την Τρίτη, ο Κυριάκος Πιερρακάκης ανακοίνωσε την προοπτική του IB απολυτηρίου στη δημόσια εκπαίδευση. Ο Υπουργός Παιδείας μάλιστα, στις σχετικές δηλώσεις του, που “ταξίδεψαν σε όλο τον ηλεκτρονικό τύπο μέσω του ΑΠΕ-ΜΠΕ, δεν έκρυψε την ικανοποίησή του για την εξέλιξη η οποία έτσι και αλλιώς “δουλεύεται” εδώ και καιρό από την κυβέρνηση.
Ο κ. Πιερρακάκης, μεταξύ άλλων, τόνισε: “Με την εισαγωγή του Διεθνούς Απολυτηρίου, το υπουργείο Παιδείας δίνει μία ακόμη δυνατότητα – μία ακόμη επιλογή στους υποψήφιους εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, χωρίς να αφαιρείται η δυνατότητα εισαγωγής σε κάποιο τμήμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης μέσω του κλασικού συστήματος των πανελλαδικών εξετάσεων. Κάνουμε πράξη τη δέσμευση που αναλάβαμε πριν έναν χρόνο-να μεγιστοποιήσουμε τις εκπαιδευτικές δυνατότητες στη χώρα μας και να επιταχύνουμε στο μέγιστο αλλαγές που ως αποτέλεσμα θα έχουν την καλύτερη δυνατή παρεχόμενη εκπαίδευση στους νέους μας».
- Είναι, άρα, το πρώτο βήμα για την κατάργηση των Πανελλήνιων Εξετάσεων (ίσως του πιο “ανθεκτικού” θεσμού στην ελληνική εκπαίδευση κατά τη διάρκεια της μεταπολίτευσης) και την καθιέρωση του Εθνικού Απολυτηρίου που όπως φαίνεται θα έχει πολλές μορφές.
Από τη Γενεύη της Ελβετίας, όπου βρέθηκε την Τρίτη, ο Κυριάκος Πιερρακάκης ανακοίνωσε την προοπτική του IB απολυτηρίου στη δημόσια εκπαίδευση. Ο Υπουργός Παιδείας μάλιστα, στις σχετικές δηλώσεις του, που “ταξίδεψαν σε όλο τον ηλεκτρονικό τύπο μέσω του ΑΠΕ-ΜΠΕ, δεν έκρυψε την ικανοποίησή του για την εξέλιξη η οποία έτσι και αλλιώς “δουλεύεται” εδώ και καιρό από την κυβέρνηση.
Ο κ. Πιερρακάκης, μεταξύ άλλων, τόνισε: “Με την εισαγωγή του Διεθνούς Απολυτηρίου, το υπουργείο Παιδείας δίνει μία ακόμη δυνατότητα – μία ακόμη επιλογή στους υποψήφιους εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, χωρίς να αφαιρείται η δυνατότητα εισαγωγής σε κάποιο τμήμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης μέσω του κλασικού συστήματος των πανελλαδικών εξετάσεων. Κάνουμε πράξη τη δέσμευση που αναλάβαμε πριν έναν χρόνο-να μεγιστοποιήσουμε τις εκπαιδευτικές δυνατότητες στη χώρα μας και να επιταχύνουμε στο μέγιστο αλλαγές που ως αποτέλεσμα θα έχουν την καλύτερη δυνατή παρεχόμενη εκπαίδευση στους νέους μας».
- Είναι, άρα, το πρώτο βήμα για την κατάργηση των Πανελλήνιων Εξετάσεων (ίσως του πιο “ανθεκτικού” θεσμού στην ελληνική εκπαίδευση κατά τη διάρκεια της μεταπολίτευσης) και την καθιέρωση του Εθνικού Απολυτηρίου που όπως φαίνεται θα έχει πολλές μορφές.
Σύμφωνα με πηγές του Υπουργείου Παιδείας, επίσης η πιλοτική εφαρμογή του Διεθνούς Απολυτηρίου (ΙΒ) σε πέντε Πρότυπα Λύκεια (Αθήνα και Θεσσαλονίκη) θα αρχίσει τον Σεπτέμβριο του 2026, με στόχο να επεκταθεί τα επόμενα χρόνια στο σύνολο των Προτύπων Λυκείων της Ελλάδας. Αρα η εφαρμογή του θα είναι σχετικά άμεση (μέσα στη θητεία αυτής της κυβέρνησης) και θα έχει διαφορά ενός χρόνου από την “είσοδο”στη χώρα των μη κρατικών (ιδιωτικών) πανεπιστημίων (Σεπτέμβριος 2025).
Τι είναι το IB
Το International Baccalaureate (IB) είναι ένα διεθνές εκπαιδευτικό πρόγραμμα που προσφέρεται σε σχολεία σε όλο τον κόσμο. Το πρόγραμμα διακρίνεται για την υψηλή ποιότητα και τις απαιτήσεις του και έχει σχεδιαστεί για να ενισχύσει την ακαδημαϊκή αριστεία και την ανάπτυξη του χαρακτήρα των μαθητών.
Περιλαμβάνει τέσσερα κύρια προγράμματα:
- Primary Years Programme (PYP): Για παιδιά ηλικίας 3-12 ετών, επικεντρώνεται στην ανάπτυξη των μαθητών μέσω της διερεύνησης και της έρευνας.
- Middle Years Programme (MYP): Για μαθητές ηλικίας 11-16 ετών, εστιάζει στη σύνδεση των θεμάτων και στην ενίσχυση της κρίσης και της ανάλυσης.
- Diploma Programme (DP): Το πιο γνωστό πρόγραμμα, για μαθητές ηλικίας 16-19 ετών, προσφέρει ένα σύνολο αυστηρών ακαδημαϊκών απαιτήσεων σε διάφορους τομείς και προετοιμάζει τους μαθητές για ανώτατες σπουδές ή επαγγελματική σταδιοδρομία. Περιλαμβάνει έξι τομείς σπουδών (ανθρωπιστικές επιστήμες, φυσικές επιστήμες, μαθηματικά, γλώσσα και λογοτεχνία, δεύτερη γλώσσα, και τέχνες ή επιλογές από άλλους τομείς).
- Career-related Programme (CP): Για μαθητές που επιθυμούν να επικεντρωθούν στην καριέρα τους με παράλληλες ακαδημαϊκές σπουδές.
Το IB Diploma Programme είναι γνωστό για τις αυστηρές ακαδημαϊκές απαιτήσεις του, τις οποίες περιλαμβάνουν:
Απαιτήσεις για μαθήματα σε έξι τομείς:
Μια εργασία για την Theory of Knowledge (TOK) που εξετάζει το πώς οι μαθητές μαθαίνουν.
Συγγραφή μιας Extended Essay, που είναι μια εκτενής ερευνητική εργασία.
Εμπλοκή σε δραστηριότητες και κοινωνική προσφορά μέσω του προγράμματος Creativity, Activity, Service (CAS).
Το πρόγραμμα International Baccalaureate (IB) εφαρμόζεται σε πάνω από 150 χώρες παγκοσμίως, σε περισσότερα από 5.000 σχολεία.
Οπως γίνεται κατανοητό από τα παραπάνω, πρόκειται για πρόγραμμα ιδιαίτερα απαιτητικό και επίπονο. Απαιτεί τεράστιο βαθμό συγκέντρωσης. Στο δημόσιο σχολείο, ακόμα στα Πρότυπα Λύκεια, ουδείς μπορεί να περάσει αυτό τον κάβο χωρίς έξτρα βοήθεια από το σπίτι, ακόμα και από την πρώτη τάξη του Λυκείου. Ομως το δέλεαρ είναι μεγάλο, τεράστιο. Η αποφυγή της διαδικασίας των Πανελληνίων εξετάσεων.
- Υπάρχει όμως και η εντελώς διαφορετική όψη του νομίσματος, η μετατροπή της εκπαίδευσης, ακόμη και της δημόσιας, σε ένα προϊόν, στο οποίο οι έχοντες θα έχουν πλέον πολύ ισχυρό προβάδισμα διάκρισης.
Ιδού πως είχε εντοπίσει το ζήτημα ο πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ, Γιώργος Χριστόπουλος σε πρόσφατη συνέντευξή του (εφημερίδα Εποχή). “Το τελικό χτύπημα, στον νόμο Πιερρακάκη για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, θα είναι η δυνατότητα έκδοσης παράλληλων απολυτηρίων Λυκείου. Οι εκπαιδευτικοί κολοσσοί, που σήμερα χτίζονται με τα funds, θα μπορούν να εκδίδουν δικά τους απολυτήρια Λυκείου που η πρόθυμη πολιτεία θα τα ισοτιμήσει με τον παρόν εθνικό απολυτήριο. Θα φτιάξουν δικά τους πανεπιστήμια ή θα συνδεθούν με άλλα ιδιωτικά και έτσι οι χιλιάδες μαθητές τους θα αποφεύγουν τις πανελλαδικές εξετάσεις και άκοπα θα κατακτούν πανεπιστημιακούς τίτλους. Με μόνο εφόδιο τη δύναμη του χρήματος κι όχι την προσπάθεια”.
Νίκος Γιαννόπουλος