Νέα χαράτσια για εξετάσεις και εμβολιασμούς φέρνει το νομοσχέδιο του υπ. Υγείας. Στον αντίποδα δίνει μπόνους στους ιδιώτες και αντί αυξήσεων επιτρέπει στους γιατρούς του ΕΣΥ να διατηρούν ιδιωτικό ιατρείο.
Και ο πιο καλοπροαίρετος απέναντι στην κυβέρνηση κάτοικος αυτής της χώρας δεν αμφιβάλλει πλέον για τις προθέσεις της σε ό,τι αφορά τα δημόσια αγαθά. Το ΕΣΥ ήταν στο στόχαστρο του Κυριάκου Μητσοτάκη και των συνεργατών του προτού ακόμη αναλάβουν τη διακυβέρνηση το 2019, ωστόσο η πανδημία της Covid-19 τους ανέτρεψε προς στιγμήν τα σχέδια. Αντί να λάβουν το μήνυμα και το δίδαγμα για περαιτέρω ενίσχυση του δημόσιου συστήματος υγείας, ανάγκη που εμφατικά κατέδειξε η περίοδος της πανδημίας, οι ηγεσίες του υπουργείου Υγείας σε αγαστή συνεργασία με τους ευνοούμενους ιδιώτες μεγαλοκλινικάρχες και όσους «λυμαίνονται» τον πολύπαθο αυτό χώρο «τράβηξαν ξανά προς τη δόξα» ανοίγοντας μεθοδικά και με «χειρουργικό» τρόπο την πόρτα του ΕΣΥ στους ιδιώτες.
Για να γίνει όμως το έργο σωστά ο Κυρ. Μητσοτάκης επιστράτευσε ένα από τα καλύτερα «κομάντο» που διαθέτει για τις ειδικές αποστολές που σχετίζονται με το ξεπούλημα των δημόσιων αγαθών, τον Αδωνη Γεωργιάδη, ο οποίος μάλιστα εξανέστη όταν ο βουλευτής Αχαΐας και τομεάρχης Υγείας του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ Ανδρέας Παναγιωτόπουλος χρησιμοποίησε στη Βουλή το ρήμα «απεργάζεται» για την εκθεμελίωση του Εθνικού Συστήματος Υγείας (ΕΣΥ) από τον λαλίστατο υπουργό.
Πριν αλέκτορα φωνήσαι, ο Αδ. Γεωργιάδης φρόντισε να επιβεβαιώσει τον τομεάρχη Υγείας της αξιωματικής αντιπολίτευσης, κατεβάζοντας σε διαβούλευση νομοσχέδιο με τον παρελκυστικό τίτλο «Δράσεις δημόσιας υγείας – Ρυθμίσεις για την ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας», αφού πρόκειται για περαιτέρω και μεθοδευμένη απίσχανση του δημόσιου χαρακτήρα του ΕΣΥ.
Προσφορά και ζήτηση
Ολα αυτά με σκηνικό την τριτοκοσμική και «απριλιανής» αισθητικής φιέστα με το πρώτο απογευματινό χειρουργείο, που προκάλεσε καταιγίδα επικριτικών σχολίων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και αποκάλυψε άλλη μια φορά τις δύο ψυχές αυτής της κυβέρνησης και του αρμόδιου για την υγεία υπουργού, που είναι η επικοινωνία και η παραχώρηση στους «ημετέρους» βασικών δημόσιων αγαθών όπως η υγεία, η παιδεία, η ενέργεια και το νερό.
Την ίδια στιγμή στο Ηράκλειο της Κρήτης ένας καρκινοπαθής ασθενής αυτοκτονούσε επειδή δεν άντεξε να περιμένει στην αναμονή για τις εξετάσεις και τα αναγκαία φάρμακα που απαιτούσε η βαριά κατάσταση της υγείας του. Αντί τέτοια περιστατικά να ευαισθητοποιήσουν τους κυβερνώντες να ξανασκεφτούν τις επιλογές τους, εκείνοι κουνούν το δάχτυλο με μόνιμη επωδό τα δημοσιονομικά περιθώρια, την ίδια στιγμή που σκανδαλωδώς αρνούνται να φορολογήσουν τα υπερκέρδη των μεγάλων επιχειρήσεων του τομέα της ενέργειας και όχι μόνο.
Επιστρέφοντας στο υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου –πιθανόν να εισαχθεί στη Βουλή για συζήτηση την επόμενη εβδομάδα–, ήδη από το πρώτο άρθρο, το οποίο αφορά τον σκοπό του νόμου, καταδεικνύεται το σαφές ιδεολογικό πρόσημο που βάζουν η κυβέρνηση και ο Αδ. Γεωργιάδης.
Ισχυρίζεται ότι ενισχύει το δημόσιο ΕΣΥ επιτρέποντας στους λειτουργούς του να ασκούν παράλληλα ιδιωτικό έργο, αναιρώντας για ακόμη μια φορά τον θεσμό της πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, την οποία η κυβέρνηση της ΝΔ έχει καταργήσει με τον νόμο 4999/2022. Δηλαδή, όπως ανέφερε στο Documento ο Ανδρ. Παναγιωτόπουλος, το σχέδιο νόμου «διαπνέεται από μια νεοφιλελεύθερη κοσμοαντίληψη την οποία υπηρετεί ευλαβικά η κυβέρνηση και η οποία θεωρεί την υγεία εμπορικό αγαθό, υποκείμενο στους νόμους της αγοράς, της προσφοράς και ζήτησης, και δεν το εξαιρεί από την κερδοσκοπία».
Οπως συμπλήρωσε: «Είναι φανερό πια και εμπεδωμένο από όλους ότι η κυβέρνηση προσβλέπει σε υπηρεσίες υγείας τις οποίες θα πληρώνει ο πολίτης με όσο το δυνατόν μικρότερη συμμετοχή και παρέμβαση του κράτους, ενώ η κυβέρνηση νομοθετεί με γνώμονα την εξυπηρέτηση των ιδιωτιών της υγείας σε βάρος των νοικοκυριών και της οικονομικής κατάστασής τους και παγιώνει μια κουλτούρα άμεσων πληρωμών στον ιδιαίτερα ευαίσθητο τομέα της υγείας, η οποία απευθύνεται στους έχοντες και κατέχοντες».
«Με λίγα λόγια», όπως επισήμανε ο Ανδρ. Παναγιωτόπουλος, «οι μη έχοντες και μη κατέχοντες οδηγούνται σε αποκλεισμό από τις υπηρεσίες υγείας, αδυνατώντας να υπερβούν τα ολοένα αυξανόμενα, οικονομικά κυρίως αλλά όχι μόνο, εμπόδια στην πρόσβασή τους».
Νέα επιβάρυνση
Και για του λόγου το αληθές, στο άρθρο 24 με τίτλο «Εκτέλεση διαγνωστικών εξετάσεων σε συμβεβλημένα ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα και σε κλινικοεργαστηριακούς ιατρούς – Τροποποίηση περ. 12 υποπαρ. IB. 2 παρ. ΙΒ άρθρου πρώτου ν. 4093/2012 και προσθήκη παρ. 6 στο άρθρο 25 ν. 4549/2018» ιδού το νέο χαράτσι του «νεομνημονιακού» υπουργού Υγείας: επιβαρύνει τους ασφαλισμένους του ΕΟΠΥΥ με ένα και τρία ευρώ αντίστοιχα ανά παραπεμπτικό για διαγνωστικές εξετάσεις βιολογικών υλικών και απεικονιστικές εξετάσεις αντίστοιχα, αυξάνοντας έτσι περαιτέρω την ιδιωτική δαπάνη υγείας και τη συμμετοχή των ασφαλισμένων. Σε μια χώρα, δηλαδή, που «πρωτεύει» στην ιδιωτική δαπάνη εντός ΕΕ, κρίνεται σκόπιμο οι ασφαλισμένοι να επιβαρυνθούν κι άλλο εν μέσω ανεξέλεγκτης ακρίβειας που πλήττει τα εισοδήματα και φτωχοποιεί τους πολίτες.
Και δεν σταματά εκεί, αφού στο άρθρο 48 που έχει τίτλο «Διενέργεια εμβολίων του Εθνικού Προγράμματος Εμβολιασμών και του Εθνικού Προγράμματος Εμβολιασμών κατά του κορονοϊού COVID-19 από τους φαρμακοποιούς» έρχεται να επιβάλει άλλο ένα «νεομνημονιακό» χαράτσι πέντε ευρώ συν ΦΠΑ για κάθε εμβολιασμό κατά του κορονοϊού SARS-CoV-2, ποσό το οποίο φυσικά θα επιβαρύνει τον πολίτη και ιδίως τους ανέργους, τους συνταξιούχους, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και τα χαμηλά εισοδηματικά στρώματα.
Οπως μας τόνισε ο Ανδρέας Παναγιωτόπουλος στην ερώτησή μας γι’ αυτά τα νέα χαράτσια που επιβάλλει η κυβέρνηση στους πολίτες, ενώ ταυτόχρονα κομπορρημονούν ότι είναι οι άγγελοι και οι εκτελεστές του «success story» της Ελλάδας της «νέας εποχής», είναι «ο ΕΟΠΥΥ που πρέπει να καλύπτει το κόστος, όπως μας έχει διδάξει η πανδημία και όπως οφείλουμε ως κοινωνικό κράτος δικαίου να αντιμετωπίζουμε τις υγειονομικές προκλήσεις. Αντ’ αυτού, με απύθμενο θράσος ο κ. Γεωργιάδης εκτιμά την αποζημίωση ως “εύλογη”, καταδεικνύοντας για αμέτρητη φορά ότι ζει εκτός κοινωνίας, ότι δεν αντιλαμβάνεται την ακραία ακρίβεια που μαστίζει τα νοικοκυριά και ότι αδιαφορεί για τη διαρκή φτωχοποίηση του λαού. Επίσης, εθελοτυφλεί όταν κρίνει ότι το μέτρο αυτό θα διευκολύνει την ανοσοποίηση του πληθυσμού, διότι τα πέντε ευρώ συν ΦΠΑ θα είναι για πολλούς αποτρεπτικός ή αναβλητικός παράγων».
Και πώς να μην είναι όταν τα ελληνικά νοικοκυριά στενάζουν υπό το βάρος των υψηλών τιμών στα βασικά καταναλωτικά προϊόντα και από τους λογαριασμούς ρεύματος, τηλεφώνου και ύδρευσης, που όλα έχουν παραχωρηθεί ή παραχωρούνται στην ανεξέλεγκτη αγορά, της οποίας το ρυθμιστικό χέρι είναι πραγματικά αόρατο.
Και στο άρθρο 3 τού υπό διαβούλευση νομοσχεδίου που τιτλοφορείται «Υλοποίηση δράσης δημόσιας υγείας “Προληπτικές διαγνωστικές εξετάσεις μαστογραφίας κατά του καρκίνου” – Τροποποίηση άρθρου εικοστού τέταρτου ν. 4917/2022» η κυβέρνηση και ο Αδ. Γεωργιάδης κάνουν τα «δικά» τους παιχνίδια, αφού καταργείται η παράγραφος 3, η οποία ορίζει μέχρι σήμερα ότι φορέας υλοποίησης της δράσης ορίζεται ο Εθνικός Οργανισμός Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ). Γιατί άραγε το καταργεί η κυβέρνηση; Μάλλον προκειμένου να γευτούν μερίδιο της πίτας των ενωσιακών πόρων του Ταμείου Ανάπτυξης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ) και ιδιώτες πάροχοι.
Δύο χρόνια μετά
Για να είμαστε όμως δίκαιοι, υπάρχει και μια σωστή πρόβλεψη με την αλλαγή προς τα κάτω του ηλικιακού ορίου, από 50 που είναι τώρα στα 45, ωστόσο κι εδώ διερωτάται κανείς, όπως επισήμανε ο Ανδρ. Παναγιωτόπουλος, «γιατί έπρεπε να παρέλθουν δύο χρόνια προκειμένου η κυβέρνηση να υιοθετήσει τις συστάσεις της Κομισιόν, τη στιγμή μάλιστα που οι περισσότερες επιστημονικές εταιρείες προτείνουν έναρξη των προσυμπτωματικών ελέγχων στην ηλικία των 40 ετών. Υπάρχει και κάτι άλλο εξίσου σοβαρό, αφού η δράση αυτή χρηματοδοτείται μέσω του ΤΑΑ και ισχύει ως το 2025, αλλά δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη σχετικά με την ενσωμάτωση και τη βιωσιμότητά της, ίσως γιατί η κυβέρνηση δεν έχει κανένα στρατηγικό σχέδιο για την πρόληψη και την προαγωγή της υγείας μέσω δημόσιων πολιτικών».
Ο Αδ. Γεωργιάδης από το βήμα της Βουλής περηφανεύτηκε ότι θα έφερνε στο νέο νομοσχέδιο διάταξη με την οποία γιατροί εργαζόμενοι στο ΕΣΥ θα μπορούν να έχουν και ιδιωτικά ιατρεία, αναφερόμενος στο παράδειγμα της Μυκόνου, όπου υπάρχει υποστελέχωση επειδή δεν φτάνουν οι μισθοί του δημοσίου. Και αντί να αυξήσει τους μισθούς των γιατρών και των νοσηλευτών, «αυτών που μας καλούσαν να χειροκροτήσουμε ως ήρωες στην πανδημία και τους ξέχασαν αμέσως μετά», όπως είπε χαρακτηριστικά στο Documento ο Ανδρ. Παναγιωτόπουλος, «βρήκε τη μαγική λύση με τα ιδιωτικά ιατρεία, που “συνεπέστατα” φέρνει στο σχέδιο νόμου. Να δούμε τι θα πρωτοκάνουν οι γιατροί του δημοσίου το απόγευμα: χειρουργεία ή ιδιωτικά ιατρεία; Και πού θα πρωτοπληρώνει ο κοσμάκης;».
Δηλαδή, αντί να ενισχυθεί το ΕΣΥ με καλά αμειβόμενους γιατρούς και υγειονομικούς πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, ανοίγεται μια νέα κερκόπορτα ιδιωτικοποίησης που υπονομεύει τον δημόσιο χαρακτήρα του ΕΣΥ.
ΣΥΡΙΖΑ: Τελική πράξη απαξίωσης της δημόσιας υγείας
Με όλα αυτά και πολλά άλλα που υπάρχουν στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο ο τομεάρχης Υγείας του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ Ανδρ. Παναγιωτόπουλος, από τον οποίο ζητήσαμε μια πρώτη εκτίμησή του, μας ανέφερε εν κατακλείδι ότι «δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι εκτελείται με αυτό το νομοσχέδιο το τελευταίο μέρος του σχεδίου διάλυσης και απαξίωσης του ΕΣΥ, αφού με τις διατάξεις του προωθείται ανερυθρίαστα ένας ‘‘νεοφιλελεύθερος σοβινισμός’’ και ένας νεοσυντηρητισμός, ίδια συστατικά των εφαρμοζόμενων πολιτικών της κυβέρνησης της ΝΔ, μέσω των οποίων περιορίζεται σταδιακά η προνοιακής αντίληψης γενναιοδωρία του ΕΣΥ».
Διότι «το νομοσχέδιο μεταφέρει ολοένα περισσότερο το κόστος της περίθαλψης στους ασθενείς, υπενθυμίζοντας στον απλό κόσμο που πλήττεται από την ακρίβεια ότι το αγαθό της υγείας δεν θα είναι για όλους, αλλά για όσους μπορούν να ανταποκριθούν στην αυξανόμενη ιδιωτική δαπάνη». Και ολοκλήρωσε λέγοντας: «Στον ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, τόσο μέσα στη Βουλή και στις κοινοβουλευτικές επιτροπές όσο και έξω στον δρόμο και στα νοσοκομεία θα δώσουμε τη μάχη για να μην περάσει αυτό το νομοσχέδιο».
Κώστας Παναγιώτου