Μαθηματική... κοροϊδία για τα ασφάλιστρα υγείας


Η κυβέρνηση χαρίζει άλλο ένα έτος αισχροκέρδειας στις ασφαλιστικές. «Συγγνώμη, λάθος» δηλώνει τώρα η Στατιστική Αρχή για τον δείκτη του ΙΟΒΕ που επέβαλε η κυβέρνηση. Για το... 2026 προγραμματίζεται η αντικατάστασή του

 

Πίσω από «παιχνίδια» και μαθηματικές εξισώσεις κρύβεται η κυβέρνηση, που επιλέγει αφειδώς να δίνει επιπλέον χρόνο σε ανεξέλεγκτες ιδιωτικές επιχειρήσεις προκειμένου να αυθαιρετούν στην πλάτη ενός εκατομμυρίου ασφαλισμένων καταναλωτών, αυτή τη φορά παρά τα συνεχή κέρδη των εταιρειών του κλάδου, ύψους 3,76 δισ. την τελευταία δεκαετία (2,61 ευρώ κέρδη μετά φόρων).

 

Σχεδόν 1,5 δισ. από αυτά τα καθαρά κέρδη επιτεύχθηκαν χάρη σε υπέρογκες αυξήσεις στα ασφάλιστρα υγείας έως και 50% από το 2020, όταν η Ν.Δ. εισήγαγε με τον πτωχευτικό νόμο 4738/2020 (άρθρο 268) τον «Ενιαίο Δείκτη Υγείας» (ΕΔΥ) που καταρτίστηκε από τον ΙΟΒΕ, αν και η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής έκρινε πως οι σχετικές διατάξεις παραβιάζουν το Σύνταγμα και την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.

 

Παρότι ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, παραδέχτηκε χθες (ΣΚΑΪ) πως οι καταναλωτές εγκαταλείπουν τα ισόβια συμβόλαια, λέγοντας ότι αυτά ήταν 711.000 το 2011, 320.000 το 2019 και μόνο 255.000 σήμερα, επιτρέπει «μονοψήφιο ποσοστό» αυξήσεων αντί για το δυσθεώρητο 15%, επιρρίπτει την ευθύνη στον επίμαχο δείκτη καταγραφής της συνολικής δαπάνης των νοσοκομειακών υπηρεσιών υγείας και προαναγγέλλει την αντικατάστασή του το 2026 από την ΕΛΣΤΑΤ.

 

Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι η Στατιστική Αρχή εξέφρασε πέρυσι κρίση υπέρ του δείκτη του ΙΟΒΕ μέσω επιστολής της Διεύθυνσης Στατιστικών Πληθυσμού, Απασχόλησης και Κόστους Ζωής, την οποία επικαλούνταν η Ενωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος (ΕΑΕΕ), σε διαφορές της με πελάτες. Τώρα η Αρχή δηλώνει «συγγνώμη, λάθος» υποστηρίζοντας στην «Εφ.Συν.» πως η τοποθέτηση περί καταλληλότητας άλλων δεικτών για την αναπροσαρμογή ασφαλίστρων δεν είναι μέχρι στιγμής στα χωράφια της. Σε ερώτησή μας για τη δημοσιοποίηση της επιστολής, απάντησε πως «υπήρξε εσωτερικός διάλογος και διερεύνηση με το Τμήμα και τη Διεύθυνση, που επιβεβαιώνουν ότι η τοποθέτηση αυτή ήταν λανθασμένη, αφού η ΕΛΣΤΑΤ δεν έχει τέτοια αρμοδιότητα, έγινε δε από κεκτημένη ταχύτητα, και λόγω φόρτου εργασίας δεν ελέγχθηκε επαρκώς».

 

Επιβεβαίωση αποκάλυψης της «Εφ.Συν.»

 

Σύμφωνα με την ΕΑΕΕ, η ανεξάρτητη αρχή είχε αρχικά αρνηθεί να αναλάβει τον ΕΔΥ και, σύμφωνα με τον ΙΟΒΕ, ο υφιστάμενος «δείκτης τιμών υγείας (ΔΤΥ) της ΕΛΣΤΑΤ [σ.σ.: που διαμορφώνει τον (ανταγωνιστικό) κρατικό ετήσιο «Ιατρικό Πληθωρισμό»] περιλαμβάνει ιατρικές υπηρεσίες που δεν καλύπτονται από την ιδιωτική ασφάλιση υγείας» (Μελέτη ΙΟΒΕ, Φεβρουάριος 2017).

 

Στηρίχτηκε δε σε μελέτη που ανέθεσε στο ΙΟΒΕ η Ενωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος (ΕΑΕΕ) και ενείχε αντιφάσεις και ασυνέπειες στον υπολογισμό του ρυθμού μεταβολής. Από την ανάλυση προέκυπτε ότι για τα έτη 2013 έως 2015 και τα έτη 2018 και 2019 ο «ιατρικός πληθωρισμός» του ΙΟΒΕ χωρίς την επίδραση της ηλικίας είναι μεγαλύτερος από αυτούς της ΕΛΣΤΑΤ.

 

Τελικά οι εξελίξεις επιβεβαιώνουν τις αποκαλύψεις της «Εφ.Συν.», ότι ο δείκτης του Ιδρύματος ούτε ενιαίος είναι, ούτε βασίζεται σε ασφαλιστική-αναλογιστική τεχνική, αλλά χρησιμοποιήθηκε ως βάση ώστε οι ασφαλιστικές να προσαυξήσουν τα ετήσια ασφάλιστρα («Οι αυξήσεις των ιδιωτικών ασφαλίστρων και ο δείκτης του ΙΟΒΕ», Γεράσιμος Σαπουντζόγλου, Δημήτρης Σπυράκος, 18.09.2022).

 

Αντίθετα, ο ΔΤΥ αποτελείται «από τρεις βασικές ομάδες αγαθών και υπηρεσιών υγείας, συμπεριλαμβανομένης της νοσοκομειακής περίθαλψης, καθώς και περαιτέρω υποομάδες. Ο συντελεστής στάθμισης των εν λόγω ομάδων - υποομάδων μπορεί πράγματι να μην είναι απόλυτα αντιπροσωπευτικός για τις ασφαλιστικές εταιρείες, οι οποίες με τις ασφαλίσεις υγείας εστιάζουν στην κάλυψη συγκεκριμένων υπηρεσιών υγείας, ιδίως της νοσοκομειακής περίθαλψης. Ωστόσο, ο ΔΤΥ προσφέρει, με τις ειδικότερες ομάδες, τη δυνατότητα στις ασφαλιστικές εταιρείες να επιλέξουν επί μέρους υποδείκτες που αντιστοιχούν περισσότερο στις καλυπτόμενες δαπάνες υγείας».

 

Ως εκ τούτου, μόνο τυχαίο δεν μοιάζει ότι ο «αμαρτωλός» δείκτης του ΙΟΒΕ αναγνωρίστηκε με Προεδρικό Διάταγμα (13/25.2.2022) επί Αδωνη Γεωργιάδη. Ο πρώην υπουργός Ανάπτυξης συνεχίζει από ό,τι φαίνεται την ίδια δουλειά προς όφελος των ασφαλιστικών στο υπ. Υγείας, καθώς τον περασμένο Νοέμβριο δήλωνε πως στην Αριστοτέλους σχεδιάζεται «μεταρρύθμιση» στο σύστημα Diagnosis Related Groups (DRGs) με στόχο να αγγίξει και την ιδιωτική ασφάλιση – διαχρονικό αίτημα της ΕΑΕΕ.

 

Εκανε μάλιστα λόγο περί «απόλυτου εργαλείου ελέγχου της δαπάνης». Απαντώντας σε κοινοβουλευτική ερώτηση του ΚΚΕ τον Μάρτιο, ο κ. Γεωργιάδης είχε πει: «Τι είναι τα DRGs; Κάποιο σατανικό εφεύρημα του καπιταλισμού; Τα DRGs είναι μία μέθοδος μέτρησης του κόστους των ιατρικών πράξεων για να μη μας κλέβουν. Για να μην κλέβουν τα λεφτά του ελληνικού λαού δηλαδή». Στην πραγματικότητα αποτελούν πακέτα μέσω των οποίων μετακυλίεται το κόστος από τις έκτακτες και καθόλου ασυνήθιστες επιπλοκές στον ασθενή ή στις ιδιωτικές κλινικές.

 

Επικοινωνιακά κόλπα

 

Ανώτατοι κυβερνητικοί αξιωματούχοι ρίχνουν την μπάλα στην εξέδρα από την Παρασκευή και από τη συζήτηση στη Βουλή, μετά από ερώτηση της Μιλένας Αποστολάκη για το ζήτημα, τονίζοντας την ανάγκη προστασίας όχι μόνο για καταναλωτές αλλά και για να μη «σκάσουν» οι ασφαλιστικές εταιρείες, όπως είπε το περασμένο Σάββατο ο Παύλος Μαρινάκης, που προτάσσει ένα μοντέλο δήθεν ευρύτερης αντιμετώπισης, όπως συνέβη με τις τράπεζες.

 

Από την αρμόδια γενική γραμματέα Εμπορίου δεν αποκλείουν την επιβολή πλαφόν στον μέλλον, χαρακτηρίζοντας όμως «ακραίο» ένα τέτοιο ενδεχόμενο και «απίθανο» να μη «συμμορφωθούν» οι επιχειρήσεις του κλάδου. Ομως, πιο σίγουρη θεωρείται παρέμβαση για να μπορεί απλώς ο καταναλωτής να ενημερώνεται για την τιμολόγηση. Ο γ.γ. Εμπορίου μιλώντας στην «Εφ.Συν.» είπε για δύο ανακοινώσεις, από εταιρείες και εποπτική αρχή, που θα αποτελούσαν στοιχείο ανταγωνισμού και θα βοηθούσαν στη συγκράτηση του κόστους, ώστε να «συγκρίνονται ευχερώς τα συμβόλαια και οι αναπροσαρμογές ανά εταιρεία και ίσως να γίνεται εναλλαγή ανάμεσα στις ασφαλιστικές».

 

Οι ίδιες πάλι επιδόθηκαν σε ακόμα ένα επικοινωνιακό κόλπο την περασμένη εβδομάδα με την ανακοίνωση της ΕΑΕΕ στην οποία εκφράζουν την ενόχλησή τους για τη μείωση του μεγάλου περιθωρίου κέρδους στο 12,9% το 2023 και καταθέτουν τις δικές τους προτάσεις: μείωση του ΦΠΑ 24%, επέκταση της απαλλαγής των ασφαλίστρων υγείας από τον φόρο 15%, απλοποίηση πλαισίου για νέα ιδιωτικά νοσοκομεία, ΣΔΙΤ (Βλ. «Καταιγισμός αυξήσεων στα ασφάλιστρα υγείας» (8.1.2025).

 

«Αναφέρεται μεταξύ των άλλων ότι ο ασφαλιστικός διαμεσολαβητής συντελεί στην αύξηση του κόστους, αμειβόμενος με 28%! Το στοιχείο αυτό δημιουργεί παραπλανητικές εντυπώσεις καθώς αναφέρεται στο συνολικό κόστος όλων των δικτύων διανομής των εταιρειών, τα οποία συμπεριλαμβάνουν κόστη υποστήριξης της διανομής, είτε αυτά βαρύνουν τις ίδιες, είτε εμπεριέχονται σε αμοιβές τρίτων. Εξ αντιδιαστολής αναφέρεται ένα ποσοστό 15%, ως κόστος γενικών εξόδων», απάντησε η Ενωση Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών Ελλάδος εν μέσω σεναρίων και για την πιθανότητα κυβερνητικής παρέμβασης αναφορικά με το καθεστώς προμηθειών των ασφαλιστών.

 

Οπως έχουν σημειώσει η Ενωση και η ΕΚΠΟΙΖΩ, από τις αυθαίρετες πρακτικές πλήττονται κυρίως μακροχρόνια ασφαλισμένοι μεγάλης ηλικίας, που πλήρωναν μια ζωή για να αξιοποιήσουν τις ασφάλειες σήμερα. Ακυρώνοντας δε τα συμβόλαια, δεν έχουν την προστασία που τους αναγνωρίζουν δικαστικές αποφάσεις που κρίνουν καταχρηστικές τις αυξήσεις αυτές.

 

Από την πλευρά του ο κλάδος μάλλον αποσκοπεί να αμβλύνει τις απώλειες κερδών από το 2022 και το 2023 μέσω και νέων συμβολαίων για κάλυψη από φυσικές καταστροφές, στα οποία σπρώχνει η κυβέρνηση τους πολίτες καθιστώντας υποχρεωτική την ασφάλιση μεγάλων επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 2 εκατ. και κατοικιών βραχυχρόνιας μίσθωσης ήδη από τη χρονιά που πέρασε, και όλων των οχημάτων από 1η Ιανουαρίου του 2025.

 

Λένα Κυριακίδη

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ