Οι 200.000 κάρτες απεριορίστων διαδρομών και τα δύο εκατ. εισιτήρια που αποδείχτηκαν άχρηστα αναγκάζουν την κυβέρνηση να παρουσιάσει ως παροχή προς το επιβατικό κοινό τις δωρεάν μετακινήσεις την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας του μέσου ● Κρύβει, βέβαια, ότι το «μάρμαρο» θα χρεωθεί στον κρατικό προϋπολογισμό ● Κουβέντα επίσης για την αποκάλυψη της «Εφ.Συν.» για τα ατυχήματα στα δοκιμαστικά δρομολόγια.
Ηφτήνια τρώει τον (δημόσιο) παρά! Διότι η κυβέρνηση, γνωστή για την ικανότητά της στα «βαφτίσια» κάθε είδους, ιδίως τα επικοινωνιακά, κατάφερε με μια «αριστοτεχνική» κίνηση να μετατρέψει το φιάσκο με τα εισιτήρια στο μετρό Θεσσαλονίκης σε... παροχή στους πολίτες!
Δηλαδή σε δωρεάν μετακινήσεις τις πρώτες μέρες εμπορικής λειτουργίας, από τις 30 Νοεμβρίου όπως ισχυρίζεται, προκειμένου... να εξοικειωθούν οι πολίτες. Αυτό που δεν λέει η κυβέρνηση είναι ότι το έξοδο θα το φορτωθεί ο κρατικός προϋπολογισμός. Λέει όμως, σε μια επίδειξη σεμνότητας, ότι η ιδέα είναι... της Ευρ. Επιτροπής.
Ούτε δεκαπέντε μέρες δεν πέρασαν από τότε που αποκαλύφθηκε το κυβερνητικό φιάσκο με τις 200.000 κάρτες απεριορίστων διαδρομών και τα 2 εκατομμύρια εισιτήρια που είναι άχρηστα («Φιάσκο με τα εισιτήρια στο μετρό της Θεσσαλονίκης», 1.10.24, «Εφ.Συν.») και την προσπάθεια της τελευταίας στιγμής μπας και προλάβουν να περάσει από το Ελεγκτικό απευθείας ανάθεση για αγορά 2,7 εκατ. εισιτηρίων και 100.000 καρτών. Ε, το λοιπόν, προφανώς δεν προλαβαίνουν!
Η Κομισιόν
Κάνουν λοιπόν την ανάγκη φιλοτιμία και εμφανίζεται ο Νίκος Ταχιάος, υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, να δηλώνει στην ΕΡΤ ότι «τα δρομολόγια του μετρό θα είναι δωρεάν για τους επιβάτες τουλάχιστον την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας του προκειμένου αυτοί να προσαρμοστούν» κι ακόμη ότι «αυτό είναι κάτι που μας υπέδειξε και η Κομισιόν, που χρηματοδοτεί το έργο, προκειμένου, σιγά-σιγά, οι Θεσσαλονικείς να εξοικειωθούν με το έργο».
Πρωί Σαββάτου μεταδόθηκε η δήλωση του υφυπουργού, απόγευμα Σαββάτου στο επίσημο δελτίο του υπουργείου μια τόσο «σημαντική» δήλωση δεν υπήρχε. Δηλαδή το γραφείο Τύπου δεν την αξιολόγησε σοβαρή! Φυσικά αν κάποιος πρέπει να εξοικειωθεί στην υπόθεση με τα εισιτήρια αυτός είναι η κυβέρνησή.
Οσο για την Κομισιόν (και χωρίς να έχει αναλάβει επίτροπος Μεταφορών ο Απόστολος Τζιτζικώστας ή μήπως είναι ιδέα του;) στην οποία αποδόθηκαν τα «εύσημα» ίσως εκδώσει κι αυτή μια ανακοίνωση προκειμένου να μας ενημερώνει σχετικά.
Aμαξοστάσιο Πυλαίας: To “μυαλό” του Μετρό Θεσσαλονίκης
Τα ερωτήματα
Φυσικά ο κ. Ταχιάος δεν ρωτήθηκε, οπότε και δεν απάντησε, για την αποκάλυψη της «Εφ.Συν.» («Κάτι τρέχει με την ασφαλή λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης», 5.10.24) που έφτασε στη Βουλή για τα ατυχήματα στα δοκιμαστικά δρομολόγια.
Πάντως στο δελτίο Τύπου υπάρχει μια ενδιαφέρουσα αναφορά που χωράει πολλά ερωτήματα καθώς ο κ. Ταχιάος δηλώνει: «είμαστε ελάχιστες εβδομάδες πριν από την παράδοση του Μετρό σε εμπορική λειτουργία. Για τη λειτουργία του, τα πράγματα είναι ιδιαίτερα περίπλοκα [;]. Εμπλέκονται πολλοί παράγοντες [;] και χρειάζεται να λάβουμε υπ’ όψιν πολλές παραμέτρους [;]. Αυτό το έχουμε καταφέρει με πάρα πολύ κόπο.
»Και βέβαια, η λειτουργία του δεν εξαρτάται μόνο από την Ελληνικό Μετρό Α.Ε.[;] την οποία εποπτεύω ως αρμόδιος για τις υποδομές Υφυπουργός, αλλά και από άλλες μονάδες του Υπουργείου που ανήκουν στον κλάδο των μεταφορών, όπως ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Εργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ)»! Σαν πολλά του φόρτωσαν ξαφνικά του ΟΣΕΘ!
Μετά από όλες αυτές τις παρατηρήσεις ο υφυπουργός διαβεβαιώνει πάντως ότι «το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, επί διακυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη, πέτυχε να έχει στη Θεσσαλονίκη μία εξαιρετική εταιρεία λειτουργίας του Μετρό, την ιταλογαλλική THEMA, η οποία κουβαλάει μια πολύ μεγάλη εμπειρία λειτουργίας Μετρό, τόσο στο Μιλάνο, όσο και στην Κοπεγχάγη», και εκφράζει την βεβαιότητα πως «η ποιότητα των υπηρεσιών, πάντα με επίκεντρο την ασφάλεια των επιβατών, θα είναι μοναδική».
Μετρό Θεσσαλονίκης: Περιήγηση πολιτών στις εγκαταστάσεις
Ενιαίο εισιτήριο
Σε ό,τι αφορά το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο είναι σαφές ότι η κυβέρνηση ζήτησε -με πιέσεις και παρακάλια- από τις δύο εταιρείες που «τρέχουν» τα δύο διαφορετικά εισιτήρια σε ΟΑΣΘ και Μετρό να συνεργαστούν. Μία ανακοίνωση είχαμε για το θέμα πριν από μία εβδομάδα.
Η ΑΚΤΩΡ έκανε γνωστό πως «για την υλοποίηση του συστήματος έκδοσης εισιτηρίων και προσωποποιημένων καρτών επιβίβασης στους συρμούς του Μετρό Θεσσαλονίκης, η ΑΚΤΩΡ ανέθεσε την προμήθεια του εξοπλισμού και την ανάπτυξη του λογισμικού στην αμερικανική εταιρία Conduent» αλλά «το σύστημα κομίστρου του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι τμήμα της σύμβασης κατασκευής του Μετρό, που εκτελεί η ΑΚΤΩΡ, και δεν έχει καμία σχέση με το έργο του ενιαίου εισιτηρίου των συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, για το οποίο γίνεται λόγος τελευταία.
Το τελευταίο εντάσσεται στη σύμβαση του δημοσίου διαγωνισμού “Ψηφιακός Μετασχηματισμός, Τηλεματική και Ενιαίο Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου (ΟΣΕΘ)”». Αυτά λέει η ΑΚΤΩΡ, και μάλλον τα λέει στην κυβέρνηση, ενώ από την άλλη πλευρά η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-INDIGITAL-AMCO που έχει αναλάβει τον «Ψηφιακό Μετασχηματισμό» δεν έχει μιλήσει μέχρι σήμερα κι αυτό μάλλον όχι γιατί δεν έχει τίποτα να πει...
Απόστολος Λυκεσάς