Ολοκληρώθηκαν χθες όλες οι ασκήσεις προετοιμασίας εντός και εκτός Κύπρου που προέβλεπε το πρόγραμμα γεωτρήσεων της κοινοπραξίας ExxonMobil-Qatar Petroleum, ως τελευταίο βήμα πριν την έλευση του γεωτρύπανου και έναρξη της πρώτης από τις δύο διαδοχικές γεωτρήσεις στο τεμάχιο 10, αποκαλύπτει ο συνάδελφος Πέτρος Θεοχαρίδης στην εφημερίδα ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε ο «Φ», πρόκειται για ασκήσεις σε διάφορα σενάρια, που αφορούν σχεδόν αποκλειστικά θέματα ασφάλειας και προστασίας γεωτρύπανου, προσωπικού και περιβάλλοντος, αλλά και αντιμετώπισης ατυχημάτων. Στις ασκήσεις συμμετείχαν σχεδόν όλα τα μέσα που θα αξιοποιηθούν στη γεώτρηση, όπως και υπεργολάβοι που ανέλαβαν διάφορες υπηρεσίες.
Μεταξύ άλλων, στην Κύπρο και στην περιοχή Ζυγίου – Λεμεσού, έγιναν ασκήσεις με ειδικό σκάφος όπως και συνοδευτικό, για άμεση αντίδραση και εφαρμογή του σχεδίου αντιμετώπισης τυχόν διαρροών καυσίμων ή χημικών κατά τη διάρκεια της γεώτρησης, ακόμα και υπό συνθήκες πολύ δυνατών ανέμων και κυμάτων στην ανοικτή θάλασσα.
Ανάλογες ασκήσεις ετοιμότητας για αντιμετώπιση έκτακτων περιστατικών έγιναν και από τα ειδικά σκάφη θαλάσσιας υποστήριξης που από μέρες βρίσκονται στην Κύπρο και έχουν προχωρήσει στις προετοιμασίες για να εξυπηρετήσουν και εφοδιάσουν το γεωτρύπανο κατά τη διαδικασία σταθεροποίησης και έναρξης της πρώτης γεώτρησης.
Επίσης, την Τρίτη ολοκληρώθηκαν και οι ανάλογες ασκήσεις στο ίδιο το γεωτρύπανο, που για τον σκοπό των ασκήσεων βγήκε στην ανοικτή θάλασσα ώστε να ασκηθεί το προσωπικό σε συνθήκες όσο το δυνατόν πιο κοντά στις πραγματικές. Αναμένεται εντός των αμέσως επόμενων ημερών να βάλει πλώρη για το σημείο της πρώτης γεώτρησης στον στόχο «Δελφίνι».
Καθ’ όλο το μήκος της πορείας αυτής έχουν ληφθεί μέτρα προστασίας του, αναφέρουν οι πληροφορίες του «Φ», ώστε να αποτραπούν προκλήσεις από τουρκικά σκάφη που παρατηρήθηκαν κατά την έλευση του γεωτρύπανου της ΕΝΙ στο τεμάχιο «6».
Από την άλλη, σε σχέση με το υπό τουρκική σημαία γεωτρύπανο Πορθητής, που ξεκίνησε χθες το πρωί τη μήκους περίπου 60 χιλιομέτρων πορεία του από το αγκυροβόλιο της Αττάλειας προς το σημείο του στόχου «Αλάνια-1», φαίνεται ότι αντιμετώπισε διάφορα προβλήματα, αφού χρειάστηκε να διακόψει δύο φορές την πορεία του, για ένα δίωρο κάθε φορά. Θέματα υπήρξαν και με τις διαδικασίες εφοδιασμού με εξοπλισμό κ.τ.λ., με αποτέλεσμα το ένα εκ των δύο νορβηγικών συνοδευτικών πλοίων υπεράκτιας υποστήριξης να επιστρέψει στην Αττάλεια για πρόσθετο εξοπλισμό που δεν φορτώθηκε εξ αρχής.
Στο μεταξύ, αξίζει να αναφερθεί ότι το τελευταίο 48ωρο, το τουρκικό σεισμογραφικό «Μπαρμπαρός» κινείται βόρεια των ορίων του τεμαχίου 4 της Κυπριακής ΑΟΖ.
Πηγή: HellasJournal