Απάντηση Κομισιόν σε Αυτιά για τις «τσουχτερές» τιμές ρεύματος: «Επιτρέπουμε στα κράτη να θεσπίσουν μέτρα»

Ο κ. Γιόργκενσεν τονίζει ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή «αξιολογεί τα αίτια των υψηλών τιμών»

 

Tις δράσεις που εκπονεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για «οικονομική και προσιτή ενέργεια» περιγράφει ο αρμόδιος Ευρωπαίος επίτροπος για θέματα Ενέργειας, Νταν Γιόργκενσεν, σε απάντηση που έδωσε σε ερώτηση του ευρωβουλευτή της ΝΔ και του ΕΛΚ, Γιώργο Αυτιά, για «τις αδικαιολόγητα υψηλές τιμές ρεύματος στην Ελλάδα και στις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, σε σύγκριση με τις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ».

 

Ο κ. Γιόργκενσεν τονίζει ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή «αξιολογεί τα αίτια των υψηλών τιμών, αναπτύσσει διμερείς συνεργασίες με τα κράτη - μέλη και εξετάζει τα κατάλληλα εργαλεία για την αντιμετώπιση των τιμών», σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση.

 

Η Κομισιόν «επιτρέπει στα κράτη να θεσπίσουν μέτρα για την προστασία των καταναλωτών»

 

Επιπλέον, ο αρμόδιος επίτροπος σημειώνει ότι (η Ευρωπαϊκή Επιτροπή) «τάσσεται υπέρ των διασυνδέσεων για καλύτερες τιμές, προαναγγέλλει σχέδιο δράσης για οικονομική και προσιτή ενέργεια» και επισημαίνει ότι (η Ευρωπαϊκή Επιτροπή) «επιτρέπει στα κράτη να θεσπίσουν μέτρα για την προστασία των καταναλωτών τους».

 

Όπως υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση, ο κ. Αυτιάς έχει καταθέσει δύο ερωτήσεις στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή «για τις αδικαιολόγητα υψηλές τιμές στο ρεύμα και έθετε μετ' επιτάσεως την άμεση παρέμβαση της Κομισιόν, ώστε να λήξει το πρόβλημα».

 

Γιόργκενσεν (Κομισιόν): Υπέρ των διασυνδέσεων για καλύτερες τιμές

 

Η απάντηση της Κομισιόν

 

Το κείμενο της απάντησης του επιτρόπου προς τον κ. Αυτιά, όπως κοινοποιείται με την ανακοίνωση, έχει ως εξής:

 

«Το ζήτημα των τιμών της ενέργειας είναι κρίσιμο τόσο για την ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων όσο και για την ευημερία των πολιτών. Η (Ευρωπαϊκή) Επιτροπή αξιολογεί τα βαθύτερα αίτια των υψηλών τιμών ηλεκτρικής ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και έχει αναπτύξει διμερή συνεργασία με τα αντίστοιχα κράτη - μέλη.

 

Η Επιτροπή βρίσκεται σε συνεχείς συζητήσεις με τα κράτη - μέλη για να στηρίξει την εφαρμογή κατάλληλων εργαλείων για την αντιμετώπιση των εξάρσεων των τιμών, χωρίς να παρεμβαίνει στην ορθή λειτουργία των αγορών χονδρικής και στις αναγκαίες επενδύσεις που απαιτούνται για την ενεργειακή μετάβαση. Αυτά τα εργαλεία περιλαμβάνουν την κινητοποίηση ευελιξίας χωρίς ορυκτά καύσιμα, τη μείωση της ζήτησης κατά τη διάρκεια κρίσιμων ωρών, την αύξηση της διασυνοριακής δυναμικότητας και την προστασία των καταναλωτών. Οι υφιστάμενοι κανόνες της εσωτερικής αγοράς επιτρέπουν στα κράτη - μέλη να θεσπίζουν όλα αυτά τα μέτρα και η Επιτροπή δεσμεύεται να στηρίξει τα κράτη - μέλη στον σχεδιασμό τους.

 

Η Επιτροπή υπογραμμίζει επίσης τη σημασία της αποδοτικής χρήσης των υφιστάμενων διασυνδέσεων μεταξύ της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και της υπόλοιπης Ευρώπης και συνεργάζεται με ορισμένα κράτη - μέλη για να στηρίξει τη μεγιστοποίηση της χρήσης των υφιστάμενων διασυνδέσεων. Η χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ιδίως από τον Μηχανισμό "Συνδέοντας την Ευρώπη" για την ενέργεια, διατίθεται για διασυνοριακά έργα κοινού ενδιαφέροντος.

 

Ας αναφερθεί ότι ο μηχανισμός έχει παράσχει χρηματοδότηση για την ηλεκτρική διασύνδεση μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας, η οποία τέθηκε σε λειτουργία το 2023.

 

Η Επιτροπή θα επιδιώξει ενεργά την οικονομική προσιτότητα της ενέργειας. Σε αυτό το πλαίσιο, ήδη κατά τις πρώτες 100 ημέρες της θητείας της, η νέα Επιτροπή σχεδιάζει να εγκρίνει τη συμφωνία για καθαρή βιομηχανία, που θα περιλαμβάνει ένα σχέδιο δράσης για την οικονομικά προσιτή ενέργεια».

 

Φλωρίδης για Τέμπη: «Τα χώματα που μαζεύτηκαν δεν εξαφανίστηκαν, πήγαν λίγο παραπέρα»

 

Ο Γιώργος Φλωρίδης (ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI)

 

«Τρομακτικό το ανακριτικό έργο, μια τόσο μεγάλη ανθρώπινη τραγωδία ποιος μπορεί να τη διερευνήσει εν μια νυκτί δημοκρατία;» τόνισε

 

Για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη μίλησε στον ΣΚΑΪ ο υπουργός Δικαιοσύνης, Γιώργος Φλωρίδης, ο οποίος υποστήριξε πως το ανακριτικό έργο είναι μεγάλο και για αυτό υπάρχουν καθυστερήσεις

 

«Δεν μπορεί να διερευνηθεί εν μια νυκτί»

 

«Μια τόσο μεγάλη ανθρώπινη τραγωδία ποιος μπορεί να τη διερευνήσει εν μια νυκτί δημοκρατία; Η Δικαιοσύνη. Τι έχει κάνει η ελληνική Δικαιοσύνη από την πρώτη στιγμή μέχρι τώρα που μιλάμε; Όταν έγινε το δυστύχημα, επικεφαλής Εισαγγελέας Εφετών στη Λάρισα ήταν ένας από τους κορυφαίους εισαγγελικούς λειτουργούς της χώρας, ο κύριος Δασκαλόπουλος, ο οποίος επόπτευε από την πρώτη στιγμή την ερευνητική κι ανακριτική διαδικασία και εισηγήθηκε άμεσα στο Συμβούλιο Εφετών της Λάρισας να ανατεθεί η υπόθεση σε εφέτη και ανακριτή λόγω της σοβαρότητάς της. Και αυτό έγινε. Στη συνέχεια, ο κύριος Δασκαλόπουλος αφυπηρέτησε την 30ή Ιουνίου εκείνης της χρονιάς λόγω ηλικίας και την υπόθεση ανέλαβε από την πρώτη ώρα εφέτης συνεπικουρούμενος από εισαγγελείς και έναν βοηθό», όπως περιέγραψε.

 

«Αν ρωτήσετε τους δικαστές, θα σας πουν ότι ο άνθρωπος αυτός, ο εφέτης, δεν έχει λείψει Σάββατο, δεν έχει λείψει Κυριακή, δεν υπάρχουν Χριστούγεννα για αυτόν, δεν υπάρχει Πάσχα, δεν υπάρχουν καύσωνες, δεν υπάρχει καλοκαίρι, δεν υπάρχει τίποτα. Είναι μέρα - νύχτα εκεί. Η έρευνα μιας τέτοιας υπόθεσης είναι τέτοια που πρέπει να παίρνεις συνέχεια πραγματογνωμοσύνες, πρέπει να παίρνεις υλικά, πρέπει να τα στέλνεις εδώ κι εκεί σε Καναδά, Λονδίνο, Παρίσι. Μάλιστα, δέχτηκε και 300 αιτήματα από την πλευρά των συγγενών των θυμάτων, δικαίως, από τα οποία 250 τα έθεσε σε έρευνα».

 

Ερωτηθείς αμέσως μετά για το αν ο ίδιος έχει δικαιοδοσία να θέσει την έρευνα σε περισσότερους δικαστικούς λειτουργούς για την επίσπευση των διαδικασιών, ο κ. Φλωρίδης απάντησε αρνητικά, διευκρινίζοντας ότι μόνο η ηγεσία του Αρείου Πάγου που ζήτησε εγγράφως από τους εφέτες εκεί να πουν αν χρειάζονται ενίσχυση και είπαν όχι.

 

«Δεν υπήρξε 13ο βαγόνι»

 

Αναφορικά με την ύπαρξη 13ου βαγονιού στην αμαξοστοιχία, υπογράμμισε: «Έχω στα χέρια μου μια έρευνα από 5 ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες από την πλευρά των συγγενών των θυμάτων και κατέληξαν ότι τέτοιο βαγόνι δεν υπήρξε ποτέ. Ακούω διάφορες φωνές το τελευταίο διάστημα να λένε πως μπορεί να μην υπήρχε τέτοιο βαγόνι, ωστόσο κάπου ανάμεσα στα βαγόνια κάτι θα υπήρχε. Στην Ελλάδα υπάρχει μόνο ένας άνθρωπος που έχει όλο το υλικό και δεν μπορεί να μιλήσει. Θα έρθει όμως η ώρα. Όταν ο εφέτης αυτός παραδώσει το υλικό και έρθει αυτό στην επιφάνεια λόγω του ότι θα πάμε στη δίκη, τότε όλοι θα δούνε ότι δεν υπάρχει κανένα μα κανένα στοιχείο που να μην είναι εκεί μέσα».

 

Ως προς τα εύφλεκτα υλικά, μάλιστα, και τη νέα έκθεση πραγματογνώμονα της οικογένειας, η οποία έρχεται σε αντίθεση με έκθεση της Δικαιοσύνης, σημείωσε πως «ο ανακριτής είπε να το αναθέσει σε τρίτο άτομο, για να λυθεί αυτή η διχογνωμία. Και κάπως έτσι ανατέθηκε η νέα έρευνα στο Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Αυτή λοιπόν η εμπειρογνωμοσύνη δεν έχει πάει ακόμα στον ανακριτή».

 

«Και ακριβώς επειδή η έρευνα του Πολυτεχνείου είναι ακόμα σε εξέλιξη και παράλληλα ο μόνος που έχει τα στοιχεί δεν μπορεί να μιλήσει, αναπτύσσεται -όχι από την πλευρά των συγγενών- μια συνωμοσιολογία. Για παράδειγμα, ο κύριος Βελόπουλος. Αυτός έφερε στη δημόσια συζήτηση το 13ο βαγόνι. Όταν στριμώχτηκε και του είπαν πως δεν μπορεί να μην έμεινε έστω ένα υπόλειμμα αυτού του βαγονιού, τότε απάντησε πως εξαερώθηκε».

 

«ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ δεν ψήφισαν τις διατάξεις που φέραμε για να γίνει η δίκη γρήγορα»

 

Στη συνέχεια, ο κ. Φλωρίδης υπενθύμισε πως όταν ανέλαβε το υπουργείο τον Ιούνιο του 2023, ήρθε κατευθείαν ένα αίτημα από τον εφέτη- ανακριτή Λάρισας ότι δεν επιτρέπεται να ακούσει συνομιλίες από σταθερά και κινητά τηλέφωνα παρά μόνο στα αεροπλάνα.

 

«Ενημερώνω τον πρωθυπουργό την ίδια μέρα και μου λέει αύριο θα πας ρύθμιση νομοθετική στη Βουλή για να του λύσουμε τα χέρια. Την πάω στη Βουλή, με σκοπό να ανοίξουν όλες οι επικοινωνίες, και ο ΣΥΡΙΖΑ δηλώνει ότι δεν θα την ψηφίσει. Δεν την ψήφισε, διότι λέει αυτή μπορεί να προσβάλει δικαιώματα του κατηγορουμένου. Η κυβέρνηση κατηγορείται δηλαδή από την Αντιπολίτευση και τον ΣΥΡΙΖΑ ότι προσπαθεί να συγκαλύψει την υπόθεση. Σας λέω λοιπόν εγώ πως όταν ο ανακριτής ζητάει να του διευκολύνουμε την ανάκριση και η κυβέρνηση πηγαίνει διάταξη με βάση την απαίτηση του ανακριτή, ο ΣΥΡΙΖΑ που μας κατηγορεί ότι βάζουμε εμπόδια δεν το ψήφισε», εξήγησε ο υπουργός και συνέχισε:

 

«Τον περασμένο Φεβρουάριο ψηφίσαμε τους νέους ποινικούς κώδικες. Εκεί μέσα βάλαμε μια διάταξη, η οποία λέει ότι και για τα σιδηροδρομικά δυστυχήματα θα μπορεί όταν τελειώσει η ανάκριση και πάει ο φάκελος στον Εισαγγελέα, ο Εισαγγελέας θα μπορεί να πάει την υπόθεση κατευθείαν σε δίκη. Αυτή η διάταξη λοιπόν που βοηθούσε η δίκη να γίνει γρήγορα, δεν ψηφίστηκε ούτε από το ΠΑΣΟΚ ούτε από τον ΣΥΡΙΖΑ. Την ψήφισε μόνο η κυβέρνηση, η κυβέρνηση που θέλει να καθυστερεί».

 

Τέλος, ως προς τα ηχητικά που είδαν το φως της δημοσιότητας, απάντησε ότι δεν μπορεί να γνωρίζει το υλικό που έχει στη διάθεσή του ο εφέτης, ενώ ως προς το μπάζωμα επανέλαβε πως «κανένα τμήμα από τα χώματα που μαζεύτηκαν δεν εξαφανίστηκε, πήγε λίγο παραπέρα».

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ