Είναι ο νεαρότερος αγωνιζόμενος του φετινού ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις. Είναι μόλις 19 ετών, όμως ήδη έχει τραβήξει τα βλέμματα πάνω του – για τους σωστούς λόγους. Το TotalRacing.gr είχε τη χαρά να μιλήσει με τον Παναγιώτη Ρουστέμη για τα πρώτα του βήματα, για το παρόν και το μέλλον, για το Ακρόπολις και το Ενιαίο, για την στήριξη που έχει.
Συνέντευξη του Παναγιώτη Ρουστέμη στον Δημήτηρη Μπίζα για το totalracing.gr
Για όσους ασχολούνται με τους ελληνικούς αγώνες (πίστας και μη), ο Παναγιώτης Ρουστέμης είναι γνωστός. Με συμμετοχές στην Gymkhana του Μαραθώνα, στο Ενιαίο με τα Skoda Fabia, αλλά και με το φετινό Ράλλυ Ακρόπολις, ο 20χρονος οδηγός από την Κόρινθο ανεβαίνει σιγά-σιγά, μαθαίνοντας, αλλά κι εντυπωσιάζοντας.
Εμείς μιλήσαμε μαζί του, για να μάθουμε περισσότερα για το μέλος μιας γενιάς νέων, ταλαντούχων οδηγών.
Πώς ξεκίνησες; Σε «επηρέασε» ο πατέρας σου;
Σίγουρα ο πατέρας μου έπαιξε σημαντικό ρολό με το να ασχοληθώ με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό διότι από μικρός παρακολουθούσα τους αγώνες του από βίντεο και από κοντά και τον θαύμαζα και σκεφτόμουν πως κάποια στιγμή θα ήθελα και εγώ να ασχοληθώ και να καταφέρω να είμαι πρωταγωνιστής σε κάποιο αγώνα. Ξεκίνησα από μικρός κάνοντας αρκετές προπονήσεις με καρτ με την βοήθεια και τις συμβουλές του μπαμπά βεβαία, χωρίς όμως να αγωνιστώ σε κάποιο επίσημο αγώνα. Στην συνεχεία, έγιναν αρκετές προπονήσεις με τα αγωνιστικά αυτοκίνητα της ομάδας μας και κυρίως στο χώμα.
Πότε ήταν η πρώτη σου επαφή με την αγωνιστική οδήγηση;
Μόλις έγινα 18 και μπορούσα να πάρω μέρος σε επίσημο αγώνα ήταν η χρόνια που θα γινόταν το Gymkhana που διοργανώνει η Monster στην Ελλάδα στον Μαραθώνα και θα συμμετείχαν παγκόσμιοι οδηγοί όπως ο Petter Solberg, ο Ken Block, ο Andreas Bakkerud… και σκέφτηκα πως είναι καλή ευκαιρία να ξεκινήσω από αυτόν τον αγώνα και έτσι πήγα στα προκριματικά στο Λουτράκι όπου με το Ford Escort Cosworth 4×4 που είχαμε αυτή την περίοδο κατάφερα και έκανα 3ο χρόνο στα τετρακίνητα αυτοκίνητα ανάμεσα σε πολύ έμπειρους Έλληνες οδηγούς. Στην συνεχεία μόλις έφτασε η μέρα που ήταν ο αγώνας στον Μαραθώνα ήταν όλα τρομερά, αρκετός κόσμος, πολύ γρήγορα αυτοκίνητα και παγκόσμιοι οδηγοί αποκορύφωμα του Gymkhana Marathon για μένα ήταν η «κόντρα» μου με το «θηρίο» του Ken Block!
Σε ποιους θεσμούς έχεις συμμετάσχει μέχρι σήμερα;
Αρχικά συμμετείχα στο θεσμό του Seajets soaa ενιαίο skoda.Το Ενιαίο για μένα ήταν μια μεγάλη εμπειρία και ένα τεράστιο οδηγικό «σχολειό», διότι μου πρόσφερε εμπειρίες και μαθήματα που εάν συμμετείχα με ένα πιο γρήγορο αυτοκίνητο και σε άλλη κατηγορία θα αργούσα να τα βρω μπροστά μου. Επίσης υπήρξε τεράστιος ανταγωνισμός και οι περισσότεροι ήμασταν στο ίδιο εκατοστό δευτερόλεπτου σε μερικούς αγώνες .Ακόμα με βοήθησε να είμαι συγκεντρωμένος ,προσεκτικός και πολύ ακριβής διότι εάν κάνεις ένα μικρό λάθος στην καλύτερη περίπτωση είναι να χάσεις μια θέση ,γενικά έπαιζες με την λεπτομέρεια. Πρώτα από όλα είμαι πολύ χαρούμενος που κατάφερα να είμαι ο μονός νέος που κέρδισε τους «μεγάλους» και είναι τιμή μου που κέρδισα τον τον πρωταθλητή Νίκο Ζάχο. Ήταν τρομερό το συναίσθημα Νίκης για εμένα που είμαι μόλις 19 χρονών, ωστόσο δεν είμαι ικανοποιημένος διότι πιστεύω πως θα μπορούσαμε να πάμε πολύ καλύτερα εάν ήμασταν πιο τυχεροί και πιο προσεκτικοί σε κάποιες περιπτώσεις, ωστόσο μαζέψαμε αρκετές εμπειρίες και κάναμε αγωνιστικά χιλιόμετρα που θα με βοηθήσουν στη συνεχεία. Παράλληλα συμμετείχα με Ford Sierra Cosworth 4×4 στο trc έναν θεσμό σε χωμάτινες πιστές που είναι ότι πρέπει για να ξεκινήσει κάποιος να ασχολείται με τους αγώνες πιστεύω. Μου ήταν αρκετά εύκολο να προσαρμοστώ στο Ford Sierra Cosworth 4×4 διότι έχω «γεννηθεί» μέσα σε αυτά τα αυτοκίνητα και έχω γαλουχηθεί σε αυτά. Αρχικά η συμμέτοχη μου με το Ford Sierra Cosworth 4×4 στο ΤRC ήταν αρκετά όμορφη διότι χωρίς να συμμετάσχω σε 3 αγώνες τερμάτισα δεύτερος στο Πρωτάθλημα με μια νίκη Γενικής και αυτή στον πρώτο μου αγώνα στο χώμα!
Όσον αφορά το νέο μας απόκτημα, το Mitsubishi Evo X, είναι ένα αυτοκίνητο αρκετά διαφορετικό από αυτά που έχω οδηγήσει έως τώρα έχει τρομερή τεχνολογία και φοβερή οδηγική αίσθηση το αυτοκίνητο δεν ήταν ούτε στο 60% στον αγώνα στα Μέγαρα από άποψη ετοιμότητας και εγώ το οδήγησα πρώτη φορά στο συγκεκριμένο αγώνα. Αυτή ήταν η πρώτη μου αγωνιστική χρόνια μόλις στα 18 μου χρόνια.
Πηγή: eliasdamalasphotography
Την επομένη χρόνια δηλαδή σε αυτοί που βρισκόμαστε τώρα αποφασίσαμε να ακολουθήσουμε το πρωτάθλημα ράλι χώματος έναν από τους πιο δύσκολους θεσμούς αγώνων στην Ελλάδα αν όχι ο δυσκολότερος αφού περιλαμβάνει το Ράλλυ Ακρόπολις με το Mitsubishi Evo X. Κάναμε το ντεμπούτο μας στο Ολυμπιακό Ράλι στον πύργο όπου ήταν ο πρώτος μου αγώνας ράλι και ο πρώτος μου με συνοδηγό .Όπου και τερματίσαμε στην τέταρτη θέση γενικής και 2η στην κατηγορία μας Ν4 πίσω από τους κύριους Χαλκιά και Μαχαίρα. Ωστόσο ένα λάθος της οργάνωσης σε χρόνο που μας έδωσαν στο καρνέ μας έριξε πολύ πίσω στην κατάταξη αφού μας έβαλαν το λεγόμενο καπέλο κάτι που δεν θα έπρεπε να γίνει πιστεύω αλλά όλο αυτό δεν ακυρώνει την πολύ καλή μας εμφανίσει . Επίσης συμμετείχαμε πριν το ακρόπολης στον πρώτο αγώνα του eko dirtgames όπου και βγήκα 2ος γενικής αν και δεν είχα κάνει δόκιμες όπως οι συναθλητές μου .Στην συνεχεία ο επόμενος αγώνας ήταν το Ακρόπολις.
Πώς ήταν το πρώτο σου Ράλι Ακρόπολις; Τι προσδοκίες είχες πριν τον αγώνα;
Αρχικά ένα όνειρο μου έγινε πραγματικότητα κατάφερα να τερματίσω το Ράλλυ Ακρόπολις στα 20 χρόνια και μάλιστα να είμαι 3ος Έλληνας και πρώτος στην κατηγορία Ν4. Ακόμα έγινα ο μικρότερος Έλληνας οδηγός που συμμετείχε στο Ακρόπολις. Αρχικά είχα πολύ άγχος αλλά όταν κάναμε την πρώτη ειδική χαλάρωσα αρκετά είχαμε αποφασίσει να ακολουθήσουμε έναν συντηρητικό ρυθμό, ούτως ώστε να καταφέρουμε να φτάσουμε τον στόχο μας που δεν ήταν άλλος από τον τερματισμό. Φυλάξαμε το αυτοκίνητο στα περίεργα σημεία και ήμασταν προσεκτικοί καθ’ όλη την διάρκεια του αγώνα και έτσι τερματίσαμε. Ελπίζω κάποια στιγμή να καταφέρω να αγωνιστώ στον εθνικό μας αγώνα με αυτοκίνητο με το όποιο να μπορώ να κερδίσω τους εργοστασιακούς οδηγούς.
Πίστα ή ράλλι; Τι προτιμάς από την μέχρι τώρα εμπειρία σου;
Νιώθω πολύ τυχερός που πλέων μόλις στα 20 χρόνια μου έχω καταφέρει να αγωνιστώ σε πιστά, σε ανάβαση και ραλλι και τα 3 έχουν την ομορφιά τους και θέλουν και διαφορετική και έξυπνη οδήγηση. Αυτό που πιστεύω είναι πως, για να θεωρείται ένας οδηγός κάλος και γρήγορος, πρέπει να είναι κάλος και στις 2 επιφανές και χώμα και άσφαλτο. Προς το παρόν έχω μια ιδιαίτερη αδυναμία στους αγώνες ράλι, χωρίς ωστόσο να μην μου αρέσουν τα υπόλοιπα.
Πηγή: PhotoRallyPress
Πώς θα συνεχίσεις φέτος το αγωνιστικό σου πρόγραμμα;
Φέτος -εάν είναι όλα καλά- στόχος μας είναι να τρέξουμε στο Φθινοπωρινό Ράλλυ και στο Ράλλυ Κορίνθου, που είναι στην πόλη μας και συγκεκριμένα περνάει και από το χωριό μου, ούτως ώστε να ολοκληρώσουμε την παρουσία μας στο πρωτάθλημα χώματος. Έπειτα, θα κάνω και τρεις αγώνες με χωμάτινο φορμουλάκι της Semog Greece του κύριου Βαγγέλη Σωτήρχου στο θεσμό του ΕΚΟ Dirt Games, όπου θα είναι μια ξεχωριστή εμπειρία και πιστεύω θα μου προσφέρει πολλά οδηγικά, διότι υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός σε αυτό του είδους αγώνες και όλοι οι χρόνοι είναι πολύ κοντά και πιστεύω θα με βοηθήσει για την συνέχειά μου.
Υπάρχει στήριξη από χορηγούς; Είναι εύκολο να τρέξεις με ένα σταθερό πρόγραμμα;
Όπως όλοι ξέρουμε είναι πολύ δύσκολοι οι καιροί που ζούμε και βεβαία χωρίς την βοήθεια των γονιών μου που είναι τα πάντα για μένα και ότι κανό το κάνω για να τους κάνω περιφανούς και είμαι ευγνώμων που τους έχω στην ζωή μου. Tρομερή είναι βοήθεια των χορηγών – δεν θα μπορούσαμε να καταφέρουμε να αγωνιστούμε, ειδικά τώρα όπου στα ράλλυ με το Εvo x τα έξοδα είναι αρκετά.
Επίσης θα ήθελα να ευχαριστήσω την εταιρία Seajets και το κο Μάριο Ηλιόπουλο και τον κο Μελέτη Καρατεκίδη για την πολύτιμη βοήθεια τους στο Ράλι Ακρόπολις, όπως και τις εταιρίες ρύζια Ωμέγα, την Φάρμα Μητσόπουλος, την USAG Greece και πολλούς φίλους και γνωστούς που χωρίς αυτούς ίσως να μην καταφέρναμε να συμμετέχουμε στον εθνικό μας αγώνα.
Ποια η θέση των δημόσιων φορέων (π.χ. ΟΜΑΕ) στην καριέρα σου;
Πιστεύω πως κύριο μέλημα των δημόσιον φορέων που ασχολούνται με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό θα έπρεπε να ήταν η προβολή και η προώθηση των νέων οδηγών όπως και γίνεται στο εξωτερικό .Ωστόσο στην χωρά μας προς το παρόν δεν υπάρχει η παραμικρή βοήθεια από την ΟΜΑΕ παρότι είχαμε καταθέσει μια πρόταση για μια διευκόλυνση αλλά η απαντήσει ήταν αρνητική όποτε προσπαθούμε να κάνουμε ότι μπορούμε για να βρούμε έναν βασικό χορηγό, με στόχο να μας βοηθήσει να καταφέρουμε τους στόχους μας αλλά και να τον βοηθήσουμε και εμείς.
Είναι στους στόχους σου να αγωνιστείς στο εξωτερικό;
Βεβαία κάθε φορά που τρέχω στης εγχώριες διοργανώσεις κύριο μέλημα μου είναι να εξελιχτώ για να καταφέρω να αγωνιστώ και στο εξωτερικό και να διακριθώ. Τ όνειρο που έχω και θα ήθελα να εκπληρώσω είναι να καταφέρω να βρεθώ σε μια εργοστασιακή ομάδα σε επίπεδο WRC ή ERC, και έτσι θα είμαι ευλογημένος διότι θα καταφέρω να κάνω το χόμπι μου επάγγελμα.
Σπουδάζεις Μηχανολόγος-Μηχανικός. Ήταν συνειδητή η επιλογή αυτής της σχολής; Πιστεύεις ότι θα σε βοηθήσει στην αγωνιστική σου καριέρα;
Από μικρός πήγαινα και πηγαίνω στο μαγαζί που διατηρούμε στην Κόρινθο όπου έχουμε συνεργείο αυτοκίνητο, βελτιώνουμε αυτοκίνητα αλλά και πώλησης. Λίγο αυτό, λίγο οι αγώνες του μπαμπά δεν ήθελα και πολύ να ασχοληθώ και εγώ με όλα αυτά και να θέλω να σπουδάσω κάτι σχετικό .Από την αρχή είχα αποφασίσει να ακολουθήσω αυτό τον τομέα και τα κατάφερα. Σίγουρα μαθαίνεις αρκετά χρήσιμα πράγματα τα όποια μπορούν να με βοηθήσουν στην πορεία της αγωνιστικής μου καριέρας.
Τελείωσες με το Ακρόπολις και ξεκίνησες εξεταστική. Πόσο δύσκολο είναι να συνδυάσεις σπουδές κι αγώνες;
Η αλήθεια είναι πως είναι αρκετά δύσκολο να συγκεντρωθείς μετά από έναν τόσο σημαντικό αγώνα και να διαβάσεις για την σχολή αλλά προσπαθώ πάντα σε ότι κάνω να είμαι συγκεντρωμένος και έτσι κάπως τα καταφέρνω αν και είναι δύσκολο.