Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) φέρνει ανατροπές με αυστηρότερα μέτρα και πρόστιμα στους παραβάτες οδηγούς αλλά και στους πεζούς. Μάλιστα όπως “αποκαλύπτει” στο libre ο Υφυπουργός Μεταφορών κ. Βασίλης Οικονόμου προστίθενται δύο νέες κατηγορίεςποινών ενώ η τοποθέτηση καμερών θα βοηθήσει ως προς την εφαρμογή των μέτρων. Οι αλλαγές αυτές αναμένεται να εφαρμοστούν άμεσα, δηλαδή μέσα στο 2024 και συγκεκριμένα αμέσως μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου. Στόχος του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών είναι να τιμωρείται ο οδηγός και όχι το αυτοκίνητο.
«Μετά από πολλά χρόνια φέρνουμε νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ο οποίος πιστεύω μέχρι το Νοέμβριο θα βρίσκεται στη βουλή και θα ψηφιστεί. Είναι μία προσπάθεια να επικαιροποιήσουμε τα θέματα οδικής συμπεριφοράς και τις δυσλειτουργίες στο δρόμο που τους αφορά όλους, πεζούς, ποδηλάτες, οδηγούς μηχανών και αυτοκινήτων», δήλωσε o υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών Βασίλης Οικονόμου.
Σύμφωνα με το νέο ΚΟΚ οι ποινές κατηγοριοποιούνται σε χαμηλής, μεσαίας και υψηλής επικινδυνότητας.
Ειδικότερα:
Με 30 ευρώ πρόστιμο τιμωρούνται όσοι πεζοί παραβιάζουν τον ερυθρό σηματοδότη, ενώ η ίδια ποινή επιβάλλεται σε όποιον ανοίξει την πόρτα του αυτοκινήτου εμποδίζοντας την κυκλοφορία.
Αφαίρεση άδειας οδήγησης 10 ημέρες και χρηματική ποινή 30 ευρώ στους οδηγούς για τη μη χρήση φλας, την παρατεταμένη χρήση κόρνας, ενώ όσοι δεν παραχωρήσουν προτεραιότητα στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ή σταθμεύσουν το όχημά τους σε ράμπα αναπήρων ή σε σημείο που προορίζεται για τη διακίνηση ασθενών, εκτός από τα 30 ευρώ, τιμωρούνται και με αφαίρεση άδειας οδήγησης για 30 ημέρες.
Στη μεσαία κατηγορία προστίμων, επιβάλλεται 150 ευρώ σε όσους δεν φορούν ζώνη ασφαλείας ή κράνος. Επίσης για επικίνδυνη προσπέραση ή παρακώλυση της κυκλοφορίας χωρίς έγκαιρη προειδοποίηση, ο οδηγός εκτός από τα 150 ευρώ, του αφαιρείται και η άδεια οδήγησης για 20 ημέρες. Στις περιπτώσεις που γίνει άσκοπη χρήση της Λωρίδας Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) ή παρεμπόδιση οχημάτων άμεσης ανάγκης, τότε πληρώνει χρηματικό 150 ευρώ και αφαιρείται η άδεια οδήγησης για 30 ημέρες.
Στην κατηγορία υψηλής επικινδυνότητας, τα χρηματικά ποσά αυξάνονται και οι ποινές είναι πιο αυστηρές. Συγκεκριμένα, 350 ευρώ και 30 ημέρες αφαίρεση άδειας οδήγησης σε όσους κάνουν χρήση κινητού τηλεφώνου ή υπερβούν το όριο ταχύτητας, ενώ με 30 ημέρες αφαίρεση άδειας οδήγησης και πινακίδων κινδυνεύουν όσοι μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια που δεν είναι καλά στερεωμένα και ασφαλισμένα. Η ίδια ποινή ισχύει για οχήματα που δεν είναι ευκρινώς ορατός ο αριθμός κυκλοφορίας.
700 ευρώ και 30 ημέρες αφαίρεση άδειας οδήγησης επιβάλλονται στους οδηγούς που παραβιάσουν STOP και ερυθρό σηματοδότη, καθώς και σε εκείνους που συμμετέχουν σε αυτοσχέδιους αγώνες.
«Πέραν από τις χαμηλές, μεσαίες και υψηλές κατηγορίες, έχουμε προσθέσει και άλλες δυο, την αντικοινωνική συμπεριφορά και την υποτροπιάζουσα. Η πρώτη έχει να κάνει την κοινωνική απαξίωση, το να εμποδίζεις ένα ασθενοφόρο ή να σταθμεύει κάποιος σε μία ράμπα αναπήρων, ενώ η δεύτερη αφορά τη μη συμμόρφωση του οδηγού, δηλαδή αν κάποιος περάσει με κόκκινο και το ξανακάνει, τότε αυξάνεται η ποινή και μπορεί ο οδηγός να χάσει ακόμη και το δίπλωμα» επισημαίνει ο κ. Οικονόμου.
Αλκοόλ και οδήγηση
Επειδή οδήγηση και αλκοόλ δεν πάνε μαζί, έρχονται ακόμη πιο αυστηρά μέτρα. Όπου διαπιστωθεί η συγκέντρωση του αλκοόλ στο αίμα στα όρια μεταξύ 0,50 g/l έως 0,80 g/l, το πρόστιμο αγγίζει τα 350 ευρώ και αφαιρείται για 1 μήνα η άδεια οδήγησης. Αν ξεπεράσει το 1,10 g/l, τότε το ποσό ανεβαίνει στα 1.200 ευρώ, αφαιρείται η άδεια οδήγησης για 180 ημέρες, ακινητοποιείται το όχημα, ενώ προβλέπεται και ποινή φυλάκισης για τουλάχιστον δύο μήνες.
«Προτείνουμε να υπάρξει πρόβλεψη για χρήση συσκευών παρεμπόδισης οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ (alcohol interlocks) σε επαγγελματίες οδηγούς και σε όσους έχουν βρεθεί να οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ κατ’ επανάληψη. Οι συσκευές είναι αυτόματα συστήματα ελέγχου που έχουν σχεδιαστεί για να αποτρέπουν την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, απαιτώντας από τον οδηγό να φυσήξει σε μια συσκευή αλκοτέστ του αυτοκινήτου για να μπορέσει στη συνέχεια να θέσει σε λειτουργία τον κινητήρα», είπε o Μάνος Μπρούζας Υπεύθυνος Τεχνικών Θεμάτων, του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς».
30 χλμ./ώρα στον αστικό ιστό
Ένα ακόμη μέτρο που είναι αδιαπραγμάτευτο για την κυβέρνηση, είναι η μείωση του ορίου ταχύτητας εντός του αστικού ιστού. Από τα 50 χλμ. πέφτει στα 30 χλμ. μέσα στις γειτονιές, ενώ δίνεται η δυνατότητα στους Δήμους να παρέμβουν στα όρια ταχύτητας μέσα στους οικισμούς.
«Είναι ένας κώδικας ο οποίος έχει καινοτομίες. Μάλιστα ρίχνει την ταχύτητα στον αστικό ιστό από τα 50χλμ στα 30 μέσα στις γειτονιές της πόλης. Το ζήτημα λοιπόν είναι να χαμηλώσουμε τις ταχύτητες και να περιορίσουμε τα θανατηφόρα ατυχήματα, καθώς δεν μπορεί η χώρα μας να βρίσκεται τελευταία στην Ευρώπη σε αυτό το θέμα. Κινούμαστε με πιο χαμηλή ένταση, πιο ανθρώπινα και να φτιάξουμε και πιο ανθρώπινες τις πόλεις μας» τόνισε ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών.
Από την πλευρά του ο Προέδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων Θανάσης Τσιάνος, ανέφερε πως «η μείωση του ορίου ταχύτητας μέσα στις πόλεις, είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, δεδομένου πως αυτά τα ατυχήματα αποτελούν πάνω από το 50% όλων των θανατηφόρων τροχαίων».
Ο «Μεγάλος αδελφός» στους δρόμους της Αθήνας
Σύμφωνα με πληροφορίες η Περιφέρεια Αττικής αναμένεται να τοποθετήσει 380 κάμερες σε φανάρια, ενώ μέσα στο 2025 υπάρχει πρόγραμμα από τα υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Προστασίας του Πολίτη για τοποθέτηση 1.000 καμερών για να καταγράφουν τις παραβάσεις των οδηγών.
«Ο νέος κώδικας προστατεύει τον μοτοσικλετιστή»
Σύμφωνα με τα όσα δηλώνει στο ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών Βασίλης Οικονόμου ο Νέος ΚΟΚ, «προστατεύει και δίνει έμφαση στον μοτοσικλετιστή θέτοντας ως απαραίτητο εφόδιο το κράνος και αν δεν το έχει, οι ποινές θα είναι πολύ αυστηρές. Επίσης του δίνουμε τη δυνατότητα διήθησης, να κινείται δηλαδή ανάμεσα σε σταματημένα οχήματα, όχι όμως να κάνει σφήνες και ελιγμούς, όπως λένε κάποιοι».
Πρώτες αντιδράσεις στο νέο ΚΟΚ
Θετικά βλέπουν τις αλλαγές στο νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας οι συγκοινωνιολόγοι και μάλιστα αναφέρουν πως άργησαν σχεδόν δυο δεκαετίες για να έρθουν. Όπως αναφέρει στο ο Προέδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων Θανάσης Τσιάνος, «είναι πολύ θετικό ότι έρχεται επικαιροποίηση του νέου ΚΟΚ, καθώς από το 2007 είχε να γίνει κάποια αλλαγή. Περιμένουμε να δούμε τις τελικές προτάσεις, ωστόσο από τα όσα γνωρίζουμε και έχουμε συζητήσει κατά καιρούς με το υπουργείο Μεταφορών, αναμένεται πιο ορθολογική κατανομή των παραβάσεων, ώστε να μειωθούν τα τροχαία ατυχήματα».
Από την πλευρά του o Μάνος Μπρούζας Υπεύθυνος Τεχνικών Θεμάτων, του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς», αναφέρει πως «προτείνουμε να συμπεριληφθούν και επιπρόσθετα μέτρα για την ασφάλεια οδηγών και επιβατών, όπως αυστηροποίηση των ποινών για μη χρήση κράνους, ζώνης ασφαλείας και παιδικού καθίσματος και σύσταση για χρήση κράνους κλειστού τύπου από τους μοτοσυκλετιστές. Επίσης αναθεώρηση της κατηγοριοποίησης των παραβάσεων με κριτήρια, μέτρα για την άμεση βεβαίωση, επίδοση και πλήρη ενεργοποίηση του Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών, καθώς και πρόβλεψη για εναλλακτικές ποινές, ιδιαίτερα σε κατ’ επανάληψη παραβάτες του Κ.Ο.Κ. και εκπαιδευτικά προγράμματα για χρήστες ποδηλάτου και μικροκινητικότητας».
Της Μαριέττας Κοντογιαννίδου