Είναι οι Έλληνες οδηγοί υπεύθυνοι στο δρόμο; Σέβονται τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ή αδιαφορούν; Βρίζουν περισσότερο από άλλους Ευρωπαίους ή όχι; Τις απαντήσεις δίνει το Ευρωβαρόμετρο για την υπεύθυνη οδήγηση, από το Ίδρυμα VINCI Autoroutes
Για την ετήσια έρευνα της IPSOS, ρωτήθηκαν 12.429 Ευρωπαίοι οδηγοί από 11 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η έρευνα έχει ως στόχο να προσδιορίσει τις επικίνδυνες συμπεριφορές αλλά και να επισημάνει τις καλές πρακτικές, στέλνοντας ανάλογα μηνύματα σε κάθε χώρα.
Ας δούμε λοιπόν πως συμπεριφέρονται οι Έλληνες συγκριτικά με άλλους Ευρωπαίους.
Θα μειωθούν ή όχι τα τροχαία ατυχήματα;
Ο στόχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι να μειωθεί κατά το ήμισυ ο αριθμός των νεκρών από τροχαία ατυχήματα την περίοδο 2010 – 2020. Ωστόσο, οι θάνατοι μειώθηκαν κατά μόλις 19% τα τελευταία έξι χρόνια. Το 2017 περισσότεροι από 1 στους 2 Ευρωπαίους (51%) θεωρούν ότι θα είναι δύσκολο να μειωθεί σημαντικά ο αριθμός των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων. Όμως, πόσο αισιόδοξοι ή όχι είναι φέτος Έλληνες και Ευρωπαίοι για τη μείωση του αριθμού των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων;
- Ισπανία: -9 μονάδες
- Πολωνία: -8 μονάδες
- Ελλάδα: +8 μονάδες αλλά σε αρκετά χαμηλά επίπεδα (41%).
- Βασική αιτία των θανατηφόρων τροχαίων η έλλειψη προσοχής
- Ευρώπη: 57% (+5 μονάδες)
- Ελλάδα: 65% (+6 μονάδες)
Πόσοι οδηγούν ενώ χρησιμοποιούν το τηλέφωνό τους ή ρυθμίζουν το GPS;
- Ελλάδα: το 35% ρυθμίζει το GPS του - Ευρώπη: το 39%
- Ελλάδα: το 49% τηλεφωνεί χρησιμοποιώντας Bluetooth - Ευρώπη: το 43%
- Ελλάδα: το 26% γράφει ή/και διαβάζει SMS ή e-mail - Ευρώπη: το 24%
- Ελλάδα: το 54% τηλεφωνεί χωρίς hands-free, ποσοστό ρεκόρ - Ευρώπη: το 32%
- Ελλάδα: το 49% τηλεφωνεί με ακουστικά, ποσοστό επίσης ρεκόρ - Ευρώπη: το 31%
Χρησιμοποιώντας το τηλέφωνο κατά την οδήγηση, αποσπάται εύκολα η προσοχή των οδηγών και αυξάνεται η επικινδυνότητα. Αξίζει να σημειωθεί, σύμφωνα με μελέτη του Κέντρου Νευρογνωστικών και Νευροφυσιολογικών Ερευνών, ότι με ταχύτητα 130 χλμ./ώρα, η απόσταση επιβράδυνσης σε περίπτωση που συμβεί κάτι, αυξάνεται κατά μέσο όρο κατά 100 μέτρα (δηλαδή +33%) σε σχέση με όταν ο οδηγός δεν μιλάει στο τηλέφωνο.
Πόσοι φοβήθηκαν εξαιτίας επιθετικής συμπεριφοράς άλλου οδηγού;
- Ευρώπη: 80%
- Γαλλία: 86%
- Σλοβακία: 86%
- Κάτω Χώρες: 65%
- Ελλάδα: το 84%
Πόσο επικριτικοί εμφανίζονται απέναντι στους συμπατριώτες τους
- Χρησιμοποιούν τουλάχιστον ένα αρνητικό επίθετο για να χαρακτηρίσει τους άλλους ως οδηγούς: Στην Ευρώπη το 83% των οδηγών - Ελλάδα έως 94%
- Χρησιμοποιούν τον χαρακτηρισμό «Ανεύθυνοι»: Ευρώπη το 45% - Στην Ελλάδα το 60%
- Χρησιμοποιούν τον χαρακτηρισμό «Αγχωμένοι»: Ευρώπη το 36% - Ελλάδα το 32%
- Χρησιμοποιούν τον χαρακτηρισμό «Επιθετικοί»: Ευρώπη το 33% - Ελλάδα το 35%
- Χρησιμοποιούν τον χαρακτηρισμό «Επικίνδυνοι»: Ευρώπη το 26% - Ελλάδα το 35%
- Χρησιμοποιούν τον χαρακτηρισμό «Ήρεμοι»: Ευρώπη το 11% - Ελλάδα το 4%
Πώς κρίνουν οι οδηγοί τον εαυτό τους;
- Χρησιμοποιούν τον χαρακτηρισμό «Προσεκτικός»: Ευρώπη το 74% - Ελλάδα έως 80%
- Χρησιμοποιούν τον χαρακτηρισμό «Ήρεμος»: Ευρώπη το 54% - Ελλάδα το 49%
- Χρησιμοποιούν τον χαρακτηρισμό «Ευγενικός»: Ευρώπη το 27% - Ελλάδα το 19%
- Χρησιμοποιούν αρνητικό χαρακτηρισμό για να περιγράψουν τη συμπεριφορά του: Ευρώπη το 14% - Ελλάδα το 13%
- Παραδέχονται ότι είναι αγχωμένοι στην οδήγηση: Ευρώπη το 10% - Ελλάδα το 9%
- Παραδέχονται ότι οδηγούν επιθετικά: Ευρώπη το 3% - Ελλάδα το 4%
- Θεωρεί τον εαυτό του ανεύθυνο ή επικίνδυνο στο τιμόνι: Ευρώπη - Ελλάδα 1%
Ποιες άλλες κακές συμπεριφορές έχουν στο δρόμο
- Ευρώπη: το 54% βρίζει τους άλλους οδηγούς. Ελλάδα: το 73%
- Ευρώπη: το 46% παραδέχονται ότι κορνάρουν χωρίς ιδιαίτερο λόγο κάποιον οδηγό που τους εκνεύρισε. Ελλάδα: το 58%
- Ευρώπη: το 31% προσπερνάει από τα δεξιά σε αυτοκινητόδρομο. Ελλάδα: το 38%
- Ευρώπη: το 31% ότι κολλάει επίτηδες στο όχημα του οδηγού που τους εκνεύρισε. Ελλάδα: το 45%
- Ευρώπη: το 15% αναφέρουν ότι έχουν βγει από το όχημά τους για να διαπληκτιστούν με κάποιον άλλο οδηγό (Πολωνία 26%, Ιταλία 25%). Ελλάδα: το 21%
Ποιοι κανόνες ασφαλείας δεν τηρούνται καταλλήλως
- Ευρώπη: το 89% των οδηγών παραδέχεται ότι υπερβαίνει για ορισμένα χιλιόμετρα την ώρα το όριο ταχύτητας. Ελλάδα: το 92%
- Ευρώπη – Ελλάδα: το 42% θεωρεί την υπερβολική ταχύτητα ως μία από τις βασικές αιτίες θανάτου από τροχαία ατυχήματα (57% στους αυτοκινητοδρόμους, ποσοστό ρεκόρ).
- Ευρώπη: το 53% ξεχνά να μειώσει ταχύτητα κοντά σε περιοχές όπου εκτελούνται έργα. Ελλάδα: το 46%
- Ευρώπη: το 55% ξεχνά να ανάψει φλας όταν κάνει προσπέραση ή αλλάζει κατεύθυνση. Ελλάδα: το 51%
- Ευρώπη: το 63% δεν τηρεί επαρκή απόσταση ασφαλείας από το προπορευόμενο όχημα. Ελλάδα: το 62%
- Ευρώπη: το 54% οδηγεί στη λωρίδα που βρίσκεται στα αριστερά της λωρίδας ήπιας κυκλοφορίας, ακόμη και η τελευταία είναι ελεύθερη. Ελλάδα: το 79%
- Ευρώπη: το 11% οδηγεί στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης. Ελλάδα: το 28%
- Ευρώπη: Το 11% των οδηγών δηλώνει ότι οδηγεί έχοντας καταναλώσει πάνω από το επιτρεπόμενο όριο αλκοόλ. Ελλάδα: το 28%
- Ευρώπη: το 21% οδηγεί χωρίς να φορά ζώνης ασφαλείας. Ελλάδα: το 47%
- Ευρώπη: το 2% παραδέχεται ότι έχει οδηγήσει έχοντας καπνίσει χασίς. Ελλάδα: το 1%
Ποιοι είναι οι πιο υπεύθυνοι και ποιοι οι λιγότερο υπεύθυνοι οδηγοί
Οι Σουηδοί θεωρούνται οι καλύτεροι οδηγοί για τους Ευρωπαίους με 38% (27 νεκροί ανά εκατομμύρια κατοίκων, έναντι 50 νεκρών κατά μέσο όρο στην Ευρώπη). Ακολουθούν οι Γερμανοί, οι Ολλανδοί και οι Βρετανοί.
Αντιθέτως, οι Ιταλοί θεωρούνται οι λιγότερο υπεύθυνοι οδηγοί στην Ευρώπη με 27%. Ακολουθούν οι Έλληνες (18%), οι Πολωνοί (16%), οι Γάλλοι και οι Ισπανοί (8%).
news247.gr