Νέο σοβαρό περιστατικό συνέβη στον σιδηρόδρομο στις αρχές του 2025, λίγες ημέρες πριν τη συμπλήρωση 2 χρόνων από την τραγωδία των Τεμπών
Στο παρά πέντε θα σημειωνόταν νέα σιδηροδρομική τραγωδία που παρέμεινε κρυφή, λίγες ημέρες πριν τη συμπλήρωση δύο χρόνων από το έγκλημα των Τεμπών.
Το περιστατικό που φέρνει στο φως της δημοσιότητας το ethnos καταγράφηκε στις 7 Ιανουαρίου του 2025 και φέρνει στη μνήμη αντίστοιχο περιστατικό που είχε στοιχίσει τη ζωή στον 41χρονο εργοδηγό της ΣΤΑΣΥ, Πέτρο Γιάμαλη τον Νοέμβριο του 2021.
Σύμφωνα με την γνωστοποίηση του συμβάντος από τον ίδιο τον ΟΣΕ, γερανοδρεζίνα που κινούνταν στην περιοχή του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ) εμφάνισε ξαφνικά πλήρη απώλεια του συστήματος των φρένων αλλά και του κινητήρα της με αποτέλεσμα να εκτροχιαστεί το δεύτερο βαγόνι της.
Το περιστατικό θυμίζει έντονα το σοβαρό εργατικό δυστύχημα στις γραμμές του ΗΣΑΠ όταν είχε καταρρεύσει πλήρως το σύστημα πέδησης της μηχανής λείανσης της γραμμής, η οποία βρέθηκε στη συνέχεια να κινείται ανεξέλεγκτη σε ξέφρενη πορεία μέχρι να σταματήσει σε συρμό ο οποίος είχε τοποθετηθεί ως ανάχωμα γι΄αυτό το σκοπό.
Στο συγκεκριμένο συμβάν οι πέντε επιβαίνοντες στη μηχανή χρειάστηκε να πηδήξουν από αυτήν, ενώ βρισκόταν εν κινήσει και έχοντας αναπτύξει μεγάλη ταχύτητα εξαιτίας της κατηφορικής κλίσης με αποτέλεσμα να τραυματιστεί θανάσιμα ο εργαζόμενος της ΣΤΑΣΥ.
Στο περιστατικό της 07-01-2025 ευτυχώς δεν υπήρξε τραυματισμός του μηχανοδηγού της ή των άλλων επιβαινόντων εργαζομένων.
Η αναγγελία του συμβάντος υποβλήθηκε δύο ημέρες μετά από τον Οργανισμό στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και τον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) και αναφέρει «Την 07/01/2025 και ώρα 14.23, η γερανοδρεζίνα ΔΓ85 παραβίασε το φωτόσημα Π742 και την αλλαγή 705 (τροχιάς 402), περιοχής ΚΕΚ/ΣΚΑ, που βρισκόταν σε θέση διαγώνιο, λόγω πλήρους απώλειας συστήματος πέδησης και απώλειας κινητήρα, κατά δήλωση του μηχανοδηγού της».
Σύμφωνα με την αναγγελία, «αποτέλεσμα των παραπάνω ήταν ο εκτροχιασμός του βαγονιού που έφερε η γερανοδρεζίνα». Σύμφωνα με τον ΟΣΕ, στο σημείο μετέβησαν σταθμάρχης, κλειδούχος και συνεργεία για αποκατάσταση ελέγχου της αιχμής και εντροχιασμό του βαγονιού, ενώ το συμβάν δεν επηρέασε την κυκλοφορία.
Παρά το γεγονός ότι ο Οργανισμός ανέφερε ότι διεξάγει έρευνα με την ολοκλήρωση της οποίας θα ακολουθήσει πόρισμα για το συμβάν, μέχρι στιγμής δεν έχει κατατεθεί κάποιο πόρισμα στην ΡΑΣ, σύμφωνα με πληροφορίες του ethnos. H ΡΑΣ λίγες ημέρες μετά το περιστατικό απέστειλε επιστολή στον διευθύνοντα σύμβουλο του Οργανισμού, Παναγιώτη Τερεζάκη, με την οποία ζητά από τον ΟΣΕ να επισπεύσει τη διενέργεια της διερεύνησης του συγκεκριμένου συμβάντος και να γνωστοποιήσει στην Αρχή, το συντομότερο δυνατό, τη σχετική έκθεση/ πόρισμα της αρμόδιας επιτροπής διερεύνησης συμβάντων και ατυχημάτων, σε εφαρμογή των προβλέψεων του οικείου Συστήματος Διαχείρισης Ασφάλειας (ΣΔΑ).
Σύμφωνα με τη ΡΑΣ η διερεύνηση αυτή οφείλει να καταλήγει σε ανάλυση των βαθύτερων αιτιών που προκάλεσαν το συμβάν, τη λήψη και την παρακολούθηση μέτρων ελέγχου των κινδύνων για την αποφυγή παρόμοιων συμβάντων μελλοντικά. Ταυτόχρονα ζητά άμεσα πληροφορίες και αντικειμενικές αποδείξεις (έγγραφα, εντολές εργασίας κτλ.) σχετικά με την υλοποίηση της συντήρησης της εν λόγω γερανοδρεζίνας, καθώς και τα στοιχεία του μηχανοδηγού της.
Το ethnos απευθύνθηκε στον ΟΣΕ, ο οποίος επιχείρησε να υποβιβάσει το περιστατικό και σε απάντησή του αποδίδει τη βλάβη σε μη έγκαιρο ανεφοδιασμό της γερανοδρεζίνας με καύσιμα υπογραμμίζοντας ότι δεν υπήρξε κίνδυνος ούτε για τον μηχανοδηγό, αλλά ούτε και για τους τρεις τεχνικούς που μετέφερε. Επιπλέον σημειώνει ότι το μηχάνημα βρισκόταν σε βοηθητική γραμμή και ως εκ τούτου δε δημιουργήθηκε πρόβλημα στον κύριο άξονα της σιδηροδρομικής γραμμής.
Αναλυτικά η απάντηση του ΟΣΕ
«Στις 7/1/25 υπηρεσιακό σιδηροδρομικό όχημα (δρεζινα) που μετέφερε τεχνικό προσωπικό επισκευής γραμμών του ΟΣΕ παρουσίασε πρόβλημα στην πέδηση που είχε ως αποτέλεσμα τον εκτροχιασμό του βαγονιού-καρότσας που ρυμουλκούσε με υλικά γραμμής. Δεν υπήρξε κανένας κίνδυνος για τους 3 υπαλλήλους και τον μηχανοδηγό του ΟΣΕ που επέβαιναν στην δρέζινα, ενώ κανένα πρόβλημα δεν δημιουργήθηκε στον κύριο άξονα της σιδηροδρομικής γραμμής, καθώς αυτό συνέβη σε βοηθητική γραμμή. Το πρόβλημα της μερικής πέδησης δεν προήλθε από μηχανική βλάβη αλλά από τροφοδοσία καυσίμου λόγω χαμηλής στάθμης».