Σύμφωνα με τον νόμο 4512/2018, ο οποίος ψηφίσθηκε πρόσφατα από το Ελληνικό Κοινοβούλιο, με τα άρθρα 378 και 375 τροποποιήθηκε το νομοθετικό πλαίσιο για τη λειτουργία των Casino στην Ελλάδα, ειδικότερα για τις σχέσεις των επιχειρήσεων που τα διαχειρίζονται, με τους εργαζομένους τους. Το νέο αυτό πλαίσιο έχει επιφέρει επιπλοκές σε πολλές διαδικασίες για τα Casino και έχει αποπροσανατολίσει ακόμη και στελέχη ή έμπειρους αναλυτές και δημοσιογράφους. Πολλώ δε μάλλον, ερασιτέχνες του είδους, στους οποίους έχει επιφέρει τρικυμία εν κρανίω…
Του Γιάννη Κ. Ηλιάδη
Οι ρυθμίσεις αυτές έχουν γραφεί με προχειρότητα και χωρίς προβληματισμό για τα επακόλουθα των διορθωτικών κινήσεων σε καταστάσεις αρρυθμίας. Ειδικότερα, για την περίπτωση του Casino Λουτρακίου το πρόβλημα, αντί να λύνεται, περιπλέκεται έτι περαιτέρω…
Την περίοδο που διανύουμε το Casino Λουτρακίου βρίσκεται σε φάση μετατροπής όπως αυτή έχει εκφρασθεί και συμφωνηθεί πέρυσι από τους μετόχους του (τη διοίκηση της Club Hotel Loutraki και τη Δημοτική Αρχή Γκιώνη) με τους πιστωτές της, για το “κούρεμα” των χρεών, με την ένταξη στις ευεργετικές διατάξεις του άρθρου 106Β του Πτωχευτικού Κώδικα. Αυτή είναι μια πραγματική κατάσταση, άσχετη με τη σημερινή (5 Ιουνίου 2018) ακρόαση στην Επιτροπή Εποπτείας & Ελέγχου Παιγνίων (Ε.Ε.Ε.Π.).
Η άλλη υπόθεση επιπλοκής καταστάσεων για το Casino Λουτρακίου ξεκίνησε πριν από 2,5 περίπου μήνες, το Μάρτιο του 2018, όταν κλιμάκιο του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας (Σ.Επ.Ε.), κατόπιν ελέγχου στο Casino Λουτρακίου, διεπίστωσε ανεξόφλητη δεδουλευμένη εργασία, συνολικής διάρκειας 2-2,5 περίπου, μηνών. Δηλαδή για τους μήνες Ιανουάριο, Φεβρουάριο και Μάρτιο 2018 (κατά το όλον ή κατά μέρος ανά μήνα). Την έκθεσή της αυτή, διεβίβασε στη συνέχεια, ως όφειλε, στο υπουργείο Εργασίας.
Η ενημέρωση της Ε.Ε.Ε.Π. για τα όσα διεπιστώθησαν από τους Επιθεωρητές Εργασίας, γνωστοποιήθηκαν στην Ε.Ε.Ε.Π. στις 15 Απριλίου 2018. Έκτοτε όμως, οι άνθρωποι της Ε.Ε.Ε.Π. δεν έκαναν το καθήκον τους, αφήνοντας (για άγνωστο λόγο) να περάσει διάστημα δυο περίπου, μηνών. Η καθυστέρηση αυτή, από την πλευρά των στελεχών της Ε.Ε.Ε.Π. εξετάζεται από έγκυρους νομικούς, αν και κατά πόσο συνιστά το αδίκημα της απιστίας προς την υπηρεσία…
Πριν από μερικές ημέρες όμως, κάλεσαν σε ακρόαση τις διοικήσεις των τεσσάρων Casino, μεταξύ των οποίων και του Λουτρακίου, για σήμερα 5 Ιουνίου 2018, στις 4:30 το απόγευμα. Μετά από την ακρόαση και αφού, όπως είναι γνωστό από ημερών, έχουν κληθεί για να καταθέσουν τις δικές τους θέσεις και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων, η Ε.Ε.Ε.Π. θα αποφασίσει τον τρόπο εφαρμογής του νόμου, σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στα άρθρα 378 και 375 του νόμου 4512/2018.
Και εδώ αρχίζει η απόλυτη περιπλοκή όλων των διαδικασιών και των προβλημάτων που βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη για το Casino Λουτρακίου… Διότι, το άρθρο 378 παρ. 18 προβλέπει ότι σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι οφείλονται, σε εργαζομένους σε Casino, δεδουλευμένα άνω των 30 ημερών, αναστέλλεται για δυο μήνες η άδεια λειτουργίας του Casino. Στην περίπτωση εφαρμογής των υπαρχουσών διατάξεων του νόμου, λοιπόν, προκύπτουν σοβαρά προβλήματα και ερωτηματικά, μεταξύ των οποίων:
Πρόβλημα 1ο: Αν η επιχείρηση μια εβδομάδα μετά από την ανάκληση της άδειας, εξοφλήσει τους εργαζομένους, θα ανοίξει; Η απάντηση είναι «όχι». Και το νέο εύλογο ερώτημα που τίθεται είναι: Για ποιο λόγο να τους πληρώσει, τότε; Η μόνη λογική απάντηση που μπορεί να δοθεί είναι πως “αν έχει την οικονομική δυνατότητα, θα τους πληρώσει μια ημέρα πριν από την εκπνοή της ποινής της”. Άρα, ακόμη και εάν βρεθούν τα χρήματα, εξ ιδίων κεφαλαίων των μετόχων, οι εργαζόμενοι θα βγουν χαμένοι από αυτή την εξέλιξη, διότι θα καθυστερήσει η πληρωμή τους.
Πρόβλημα 2ο: Με την ανακοίνωση επιβολής αναστολής λειτουργίας του Casino Λουτρακίου, οι εργαζόμενοι θα πρέπει να γνωρίζουν και να συνειδητοποιήσουν ότι αυτομάτως οι 2,5 μήνες οφειλομένων έχουν γίνει 4,5. Και αυτό είναι λογικό, διότι εάν η επιχείρηση δεν έχει τη δυνατότητα να πληρώσει τους εργαζομένους εντός των προθεσμιών, όσο βρίσκεται σε λειτουργία, πως θα καταφέρει να τους πληρώσει όταν θα βρίσκεται εκτός λειτουργίας για δυο μήνες; Η μόνη λογική απάντηση είναι “με την καταβολή μετρητών από τους μετόχους” (και πάλι εξ ιδίων κεφαλαίων, δηλαδή). Αλλά, σε αυτή την περίπτωση, οι μέτοχοι για ποιο λόγο να επιλέξουν να πρέπει να καταβάλλουν εξ ιδίων κεφαλαίων μισθούς 4,5 μηνών και δεν επιλέγουν να καταβάλλουν νωρίτερα μισθούς 2,5 μηνών και να συνεχίσουν να έχουν την επιχείρησή τους εν λειτουργία; Το ερώτημα αυτό δεν έχει απάντηση… Και πάλι οι εργαζόμενοι θα είναι οι “χαμένοι” της εξέλιξης…
Πρόβλημα 3ο: Με την ανάκληση της άδειας λειτουργίας για δυο μήνες, (και) το Casino Λουτρακίου τίθεται αυτομάτως στη διάταξη του άρθρου 375 του νόμου 4512/2018, σύμφωνα με το οποίο ο υπουργός Οικονομικών έχει τη δυνατότητα να διορίσει νέα διοίκηση στο Casino και να ξεκινήσει την προσπάθεια ανεύρεσης νέου επενδυτή. Ωστόσο, το Casino Λουτρακίου βρίσκεται αυτή τη στιγμή (θεωρητικά) σε διαδικασία μετατροπής της σύστασής του, σε κεφαλαιουχική εταιρεία (προφανώς Α.Ε.). Μόνο που, λόγω της κωλυσιεργίας της δημοτικής Αρχής, έχει καθυστερήσει (όπως είναι γνωστό) η διαδικασία μετατροπής. Για τη διαδικασία αυτή όμως, υπάρχει διορία με δικαστική απόφαση (της ένταξης στο άρθρο 106Β και του κουρέματος) από το Πολυμελές Πρωτοδικείο Κορίνθου.
Το πρώτο ερώτημα είναι: Το νέο αυτό νομικό πρόσωπο ποια περιουσία θα έχει; Διότι η μόνη του περιουσία με πραγματική αξία, είναι η άδεια λειτουργίας Casino. Η οποία όμως, θα έχει ανακληθεί και μάλιστα υπό το φόβο ένταξης στη διάταξη του άρθρου 375 και της αλλαγής διοίκησης, με ταυτόχρονη προσπάθεια εξεύρεσης νέου επενδυτή!
Το δεύτερο ερώτημα που προκύπτει λοιπόν, είναι: Ποιος λογικός άνθρωπος θα υλοποιούσε τη διαδικασία σύστασης Ανωνύμου Εταιρείας, αφού ανά πάσα στιγμή μπορεί να ξυπνήσει ένα πρωί ο υπουργός Οικονομικών και να του αφαιρέσει ουσιαστικά την άδεια; Η μόνη λογική απάντηση είναι: Ουδείς! Αν όμως, παρέλθει το χρονικό διάστημα των δυο μηνών και ο υπουργός Οικονομικών δεν έχει προχωρήσει στο διορισμό νέου Διοικητικού Συμβουλίου και η άδεια λειτουργίας επαναποδοθεί στη σημερινή Διοίκηση του Casino Λουτρακίου, αλλά η ημερομηνία είναι πλέον 15 ή 20 ή 30 Αυγούστου και κάποιος από τους πιστωτές προσφύγει στη Δικαιοσύνη με το αίτημα της επαναφοράς των χρεών στο, προ της απόφασης του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Κορίνθου, πόσο βλαπτική θα είναι αυτή η μεταβολή για την επιχείρηση;
Και, εν τέλει, ποιο το κέρδος για τους εργαζομένους (αφού αυτό επιχειρούν τα εν λόγω άρθρα του νόμου 4512/2018);
Οι απαντήσεις είναι απλές: Η βλαπτική μεταβολή είναι τεράστια και αποτιμάται σε δεκάδες εκατομμυρίων ευρώ και το κέρδος για τους εργαζομένους είναι: Κανένα! Αντιθέτως και πάλι θα είναι οι χαμένοι της υπόθεσης.
Και φυσικά, στο ερώτημα “ποιος επενδυτής θα αγοράσει μια χρεωμένη με δεκάδες εκατομμυρίων ευρώ επιχείρηση;” Και πάλι η απάντηση είναι: «Ουδείς»! Και καταλήγουμε: Ποιος ή ποιοι θα τολμήσουν να πάρουν την απόφαση να αφαιρέσουν από το Λουτράκι ένα τόσο μεγάλο περιουσιακό στοιχείο; Μέχρι σήμερα, η Δημοτική Αρχή το ρισκάρει. Για να δούμε αν θα αντέξει και τις επιπτώσεις, όμως…