Με υψόμετρο μόλις ένα μέτρο από την επιφάνεια της θάλασσας, το Δερβένι αποτελεί σίγουρα ένα πολύ όμορφο προορισμό, κυρίως για τους θερινούς μήνες. Αυτό όμως που το κάνει διαφορετικό είναι οι αλλεπάλληλοι μώλοι κατά μήκος της ακτογραμμής που δημιουργούν ένα παράξενο θέαμα με τεχνητές «ιδιωτικές» παραλίες. Το όνομά του το πήρε από την τουρκική λέξη «derven», που σημαίνει στενό πέρασμα, εξαιτίας της θέσης του. Βρίσκεται σε ένα από τα πιο στενά σημεία, ανάμεσα σε βουνό και θάλασσα. Άλλες ονομασίες ήταν Στενόπορον και Ακταίο, όμως επικράτησε η σημερινή ονομασία του χωριού. Μια παραλία για κάθε σπίτι Τα περισσότερα σπίτια του Δερβενίου είναι χτισμένα στην άκρη της θάλασσας παράλληλα με την παλαιά Εθνική οδό Κορίνθου – Πατρών και την σιδηροδρομική γραμμή, δημιουργώντας ένα παράξενο θέαμα. Κάθε σπίτι φαίνεται να έχει τον δικό του «ιδιωτικό» κολπίσκο. ...
Τα περισσότερα σπίτια του Δερβενίου είναι χτισμένα στο χείλος της θάλασσας, σε μία γραμμή, παράλληλη με την παλαιά Εθνική οδό Κορίνθου – Πατρών και την σιδηροδρομική γραμμή, δημιουργώντας ένα παράξενο θέαμα Θαλάσσιες κατολισθήσεις και πρόβλημα διάβρωσης Το Δερβένι αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα διάβρωσης. Μάλιστα μετά το 2012 παρατηρήθηκε σημαντική καθίζηση με αποτέλεσμα να αποκαλυφθούν τα θεμέλια από τα περισσότερα σπίτια που βρίσκονταν ακριβώς δίπλα στη θάλασσα. Μαζί με τους πολύ δυνατούς βορειοδυτικούς ανέμους, τους «μαΐστρους», όπως τους ονομάζουν οι ναυτικοί, το πρόβλημα εντάθηκε ακόμη περισσότερο. Τα πρώτα κρατικά μέτρα αντιμετώπισης της διάβρωσης ήρθαν με τη δημιουργία έξι προβόλων από τσιμέντο, δηλαδή μικρούς ντόκους που βρίσκονται διάσπαρτοι σε ακτίνα 4 χιλιομέτρων της παραλίας του Δερβενίου. ...
Κάθε σπίτι φαίνεται να έχει τον δικό του «ιδιωτικό» κολπίσκο. Οι πρόβολοι αυτοί, μπορεί να περιόρισαν λίγο τη διάβρωση, αλλά δεν σταμάτησαν το πρόβλημα. Μετά την καθίζηση κατασκευάστηκε κι ένα τσιμεντόφραγμα, βάθους 20 μέτρων. Αυτή η κατασκευή, ωστόσο, δεν τοποθετήθηκε μπροστά από τις κατοικίες, αλλά στη μέση της παραλίας. Το έργο δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, κι ως τα μέσα του 2012, μπάζα «διακοσμούσαν» την όμορφη παραλία. Οι κάτοικοι του Δερβενίου προσπαθούν με δικές τους πρωτοβουλίες να αντιμετωπίσουν τη δύσκολη κατάσταση, αναμένοντας νέα κρατική παρέμβαση....
Ένα «εμπορικό κέντρο» του 19ου αιώνα Το Δερβένι αποτελεί ένα σχετικά νέο χωριό, καθώς ιδρύθηκε στα μέσα του 19ου αιώνα, από κατοίκους της κοντινής ορεινής Ζάχολης, περίπου το 1865. Μέχρι τότε, υπήρχαν στην περιοχή μερικές καλύβες για τους αγρότες που δούλευαν στις ελιές. Οι Ζαχολίτες εκμεταλλεύτηκαν την ευκαιρία που ανοίχθηκε μετά την κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής το 1887, όπου πλέον υπήρχε πρόσβαση στα μεγάλα αστικά κέντρα. Παράλληλα, υπήρχε πρόσβαση και από τη θάλασσα με κυριότερο προορισμό την Ιτέα, όπου τα εμπορεύματα στη συνέχεια διακινούνταν στο εσωτερικό της χώρας, αλλά και στο εξωτερικό. Βέβαια, μεγάλα εμπορικά πλοία κατέφθαναν και στο λιμάνι του Δερβενίου, φόρτωναν τόνους εμπορευμάτων και τα διέθεταν σε χώρες της Ευρώπης. Αναπόφευκτα, αναπτύχθηκε πολύ το εμπόριο και το Δερβένι γνώρισε μεγάλη ακμή κατά τις τελευταίες δεκαετίες του 19ου αιώνα, όπως και στις αρχές του 20ου, πριν από την ιταλική κατοχή....
Το εύφορο κλίμα, εξαιτίας της θάλασσας ήταν ιδανικό για καλλιέργειες εσπεριδοειδών, αρκετούς αμπελώνες και φυσικά το κυρίαρχο προϊόν της Κορίνθου, τη σταφίδα. Μάλιστα, σε κοντινή απόσταση υπήρχαν και δύο εργοστάσια παραγωγής και εξαγωγής της κορινθιακής σταφίδας, τα οποία απασχολούσαν ένα μεγάλο αριθμό εργατών από το Δερβένι και τα γύρω χωριά. Παρά τον μικρό αριθμό κατοίκων, το Δερβένι, αποτέλεσε ένα αξιόλογο εμπορικό και διοικητικό κέντρο. Τα τελευταία χρόνια, ωστόσο, κυρίως με τον νόμο Καλλικράτη, πολλές δημόσιες υπηρεσίες, μεταφέρθηκαν σε μεγαλύτερες πόλεις, με αποτέλεσμα σήμερα το Δερβένι να μην είναι διοικητικά αυτόνομο.
Δείτε από ψηλά το πανέμορφο Δερβένι από τοYouTube channel UP DRONES: ...
Πηγή:mixanitouxronou.gr