Ο Στέφανος Μακρής αναλύει την εικόνα του Ολυμπιακού στο φιλικό με την Βίρτους Μπολόνια. Η χημεία των Βεζένκοβ, Πίτερς, ο ρόλος του Φουρνιέ, οι περισσότεροι δημιουργοί και η έλλειψη μεγέθους στο 5 λόγω της απουσίας των Φαλ και Μιλουτίνοβ.
Ο Ολυμπιακός λύγισε με 78-66 την Βίρτους Μπολόνια στον ημιτελικό του IBT Crete, χάρη σε ένα ξέσπαμα στην τέταρτη περίοδο, παίρνοντας την πρόκριση για τον τελικό.
Ήταν το δεύτερο τηλεοπτικό φιλικό των “ερυθρολεύκων”, ωστόσο - πρακτικά - ήταν το πρώτο, αφού ο αγώνας με την Μακάμπι Τελ Αβίβ στο πλαίσιο της βραδιάς που αφιερώθηκε στον Γιώργο Πρίντεζη δεν ήταν δυνατόν να είναι αντιπροσωπευτικός, για μία σειρά από λόγους (απουσία Φουρνιέ, συμμετοχή και νικητήριο καλάθι Πρίντεζη).
Η αλήθεια είναι πως ούτε το παιχνίδι με την Βίρτους μπορεί να είναι πλήρως αντιπροσωπευτικό της εικόνας του Ολυμπιακού, ειδικά αν ληφθεί υπόψη ότι ήταν συνολικά μόλις το τρίτο φιλικό, το δεύτερ που πήρε μέρος ο Φουρνιέ και υπήρχαν οι απουσίες των Φαλ, Μιλουτίνοβ και ΜακΚίσικ (ο Έβανς θα μπει στην εξίσωση τον Ιανουάριο).
Δεδομένου όμως ότι είναι άγνωστο πότε θα επιστρέψει ο Φαλ και ο Μιλουτίνοβ θα λείψει για 4-6 εβδομάδες, ο κόσμος είχε την ευκαιρία να πάρει μία εικόνα για το πώς θα κινηθεί η ομάδα του Πειραιά το διάστημα που θα απουσιάσουν οι δύο σέντερ της. Αυτά είναι λοιπόν τα πρώτα δείγματα.
Οι δημιουργοί που αποφορτίζουν τον Γουόκαπ
Υπάρχει ένα πράγμα που ήταν σαφές πέρυσι στον Ολυμπιακό: Δεν είχε αρκετή δημιουργία από την περιφέρεια. Ο Νάιτζελ Γουίλιαμς-Γκος και ο Τόμας Γουόκαπ ήταν αυτοί που έτρεχαν τα περισσότερα Pick and Roll, ωστόσο ο πρώτος ήταν συχνά τραυματίας και ο δεύτερος κλήθηκε - για μεγάλο διάστημα της σεζόν - να κουβαλήσει πολύ μεγαλύτερο βάρος από όσο έπρεπε (και μπορούσε). Ο Ολυμπιακός το καλοκαίρι έκανες κινήσεις για να βοηθήσει σε αυτό το κομμάτι και κόντρα στην Βίρτους φάνηκε ότι υπάρχει διαφορά.
Η έλευση των Λούκα Βιλντόσα και Εβάν Φουρνιέ δίνει δύο ακόμα δημιουργούς στον Ολυμπιακό. Παίκτες που μπορούν να βάλουν την μπάλα στο παρκέ και είτε να σουτάρουν, είτε να δημιουργήσουν σε κατάσταση Pick and Roll. Αν και αμφότεροι είναι σαφές ότι είναι ανέτοιμοι, είχαν παρέα 5 ασίστ κόντρα στην Βίρτους (3 ο Βιλντόσα και ο 2 Φουρνιέ). Όλα αυτά αναφέρονται χωρίς να γίνει καν κουβέντα για τον Τάιλερ Ντόρσεϊ, ο οποίος είναι μεν περισσότερο εκτελεστής, αλλά βάζει την μπάλα στο παρκέ περισσότερο από ότι ο Αϊζάια Κάναν.
Το πραγματικό κέρδος ωστόσο από αυτές τις προσθήκες είναι ότι αποφορτίζεται ο Γουόκαπ. Κόντρα στην Βίρτους ο νατουραλιζέ γκαρντ φάνηκε να έχει έναν ρόλο που έμοιαζε περισσότερο με αυτόν που είχε προ διετίας. Αυτόν που του ταιριάζει περισσότερο. Ο Γουόκαπ έχει κάνει άλματα ως δημιουργός. Δεν γίνεται όμως να κουβαλήσει μία επίθεση.
Ο ρόλος του Φουρνιέ, και το στοιχείο του που περνάει στα ψιλά
Ο Φουρνιέ (5 πόντοι με 1/5 δίποντα, 1/2 τρίποντα, 2 ριμπάουντ, 2 ασίστ σε 17 λεπτά και 42 δευτερόλεπτα) είναι σαφές ότι ακόμα είναι σκουριασμένος και ψάχνει τον ρόλο του. Παρόλα αυτά, υπήρξαν στιγμές που φάνηκε πως λογικά δεν θα αργήσει να ενσωματωθεί.
Η φιλοσοφία του Ολυμπιακού - με την διαρκή κίνηση και τα handoff (πάσες χέρι με χέρι) - είναι κάτι που ευνοεί το στυλ παιχνιδιού του Φουρνιέ, που δείχνει να καταλαβαίνει πώς και πού θα κινηθεί. Αυτό δεν πρέπει να αποτελεί βέβαια έκπληξη, δεδομένου ότι ένας από τα δυνατά του στοιχεία είναι η αντίληψη και το διάβασμα του παιχνιδιού.
Μέσα σε όλα αυτά όμως, υπάρχει ένα στοιχείο του Γάλλου που έχει περάσει στα ψιλά: Ενώ είναι γνωστό ότι κινείται καλά χωρίς την μπάλα, λίγοι έχουν αναφέρει την αναστάτωση που μπορεί να φέρει σε μία αντίπαλη άμυνα όταν έχει ρόλο σκρινέρ μακριά από την μπάλα.
Οι καλοί σουτέρ και σκόρερ συνήθως μπορούν να δημιουργήσουν τα περισσότερα προβλήματα με αυτό τον τρόπο, αφού η άμυνα οφείλει να προσαρμοστεί πάνω τους. Στο δεύτερο καλάθι του στο παιχνίδι με την Βίρτους, ο Φουρνιέ έδειξε αυτή την πτυχή του, αφού έκανε ένα fake screen (μετάφραση: πήγε για σκριν, αλλά τελικά άλλαξε κατεύθυνση και έκοψε προς το καλάθι), σκοράροντας. Ιδού:
Ο Φουρνιέ ετοιμάζεται να δώσει back screen στο Πίτερς.
Ο Φουρνιέ τελικά δεν δίνει ποτέ το σκριν (κάνει δηλαδή fake screen) και κόβει στο καλάθι.
Ο Φουρνιέ σκοράρει.
Ο Ολυμπιακός πάντα βρίσκει ελεύθερα σουτ επειδή μπορεί κάποιος παίκτης του να αλλάξει τελευταία στιγμή απόφαση και αντί να πάρει ένα σκριν να το δώσει ή να κάνει fake screen. Αυτός είναι ένας από τους λόγους που ο Πίτερς (πέρυσι) και ο Βεζένκοβ (πρόπερσι) έκαναν σεζόν καριέρας με τα “ερυθρόλευκα”, επειδή είναι εξαιρετικοί σε αυτό και τραβούν την προσοχή της αντίπαλης άμυνας επειδή είναι εξαιρετικοί σουτέρ. Και, μιλώντας για τους Πίτερς και Βεζένκοβ.
Οι 31 πόντοι των Βεζένκοβ και Πίτερς με μόλις 8 ντρίμπλες
Την τελευταία διετία ο κόσμος έμαθε για τα καλά το χάρισμα των Βεζένκοβ και Πίτερς να σκοράρουν με μεγάλη συνέπεια και - κυρίως - χωρίς να κάνουν πολλές ντρίμπλες. Κόντρα στην Βίρτους μπόρεσαν να δουν τους δυο τους να δίνουν σεμινάριο στο πώς μπορεί ένας παίκτης να σκοράρει πολύ, χωρίς να κάνει πολλές ντρίμπλες.
Ο Πίτερς (16 πόντοι με 3 ντρίμπλες, δύο εκ των οποίων στην ίδια φάση) και ο Βεζένκοβ (15 πόντοι με 5 ντρίμπλες, με δύο εξ αυτών να γίνονται όταν έκλεψε την μπάλα και έφυγε στον αιφνιδιασμό) είχαν μαζί 31 πόντους με συνολικά 8 ντρίμπλες. Τα πρώτα μηνύματα ήταν ήδη θετικά.
Έχει γίνει μεγάλη κουβέντα για την συνύπαρξη των δύο φόργουορντ στην θέση 4 ή και αν μπορούν να βρεθούν την ίδια πεντάδα. Κόντρα στην Βίρτους ο κόουτς Μπαρτζώκας τους χρησιμοποίησε μαζί στα τελευταία 4 λεπτά και 46 δευτερόλεπτα, με τον Ολυμπιακό να έχει σε αυτό το διάστημα +6 στο +/-.
Ούτε αυτό ήταν βέβαια ενδεικτικό του αν μπορούν να συνυπάρξουν, αφού υπάρχουν συγκεκριμένα θετικά (αποστάσεις και κίνηση στην επίθεση, μέγεθος) και αρνητικά (έλλειψη ταχύτητας στην άμυνα, αφού κανείς εκ των δύο δεν μπορεί να μαρκάρει με συνέπεια σμολ φόργουορντ). Σίγουρα όμως, ακόμα και αυτό έδειξε κάτι.
Οι απουσίες των Φαλ και Μιλουτίνοβ
Είναι ξεκάθαρο ότι ο Ολυμπιακός θα είναι άλλη ομάδα όταν ενσωματωθούν οι Φαλ και Μιλουτίνοβ. Δεδομένου όμως ότι θα ξεκινήσει την σεζόν με τους Μόουζες Ράιτ και Φίλιπ Πετρούσεβ να καλύπτουν την θέση του σέντερ, πρέπει να γίνει μία αναφορά στα πρώτα δείγματα των δυο τους.
Είναι γνωστό ότι τόσο ο Ράιτ όσο και ο Πετρούσεβ είναι παίκτες με μεγαλύτερο επιθετικό ταλέντο από ότι αμυντικό. Ο μεν Ράιτ είναι αθλητικός - αλλά undersized - ο δε Πετρούσεβ (αν και 2.11 μέτρα) είναι περισσ΄τερο 4αρο5αρι από 5αρο4αρι και έχει πρόβλημα κόντρα σε physical αντιπάλους. Το γεγονός ότι ο Άντε Ζϊζιτς χτύπησε τον Ράιτ στην διαφορά μεγέθους και τον Πετρούσεβ στον δυναμισμό έδειξε ότι ο Ολυμπιακός θα πρέπει να βρει τρόπο να κάνει μεγαλύτερες ζημιές από αυτές που θα υποστεί από τους αντίπαλους ψηλούς, κάτι που έκανε στο δεύτερο μέρος του αγώνα.
Οι Φαλ και Μιλουτίνοβ είναι κομβικοί στους “ερυθρόλευκους”. Δίνουν μέγεθος και ασφάλεια στα ριμπάουντ στην άμυνα, ενώ στην επίθεση δίνουν παιχνίδι στο post και δημιουργία από μέσα προς τα έξω. Είναι ένα στοίχημα για τον Ολυμπιακό το πώς θα ανταπεξέλθει στο διάστημα της απουσίας των δύο δεινοσαύρων τους.
Μία εικόνα από το άμεσο - αλλά όχι μακρινό - μέλλον
Δεν γίνεται να βγάλει κάποιος ασφαλή συμπεράσματα από ένα ματς. Αυτό που έδειξε πρακτικά ο Ολυμπιακός κόντρα στην Βίρτους είναι μία ιδέα της εικόνας του από το άμεσο μέλλον (χωρίς Φαλ, Μιλουτίνοβ), αλλά μέχρι εκεί.
Το γεγονός ότι δύο από τα νέα πρόσωπα της ομάδας (Βεζένκοβ, Ντόρσεϊ) πρακτικά… δεν είναι νέα πρόσωπα σίγουρα βοηθάει στο να υπάρχει ομαλή μετάβαση. Από την άλλη βέβαια, οι Φουρνιέ, Βιλντόσα πρέπει να ενσωματωθούν όσο πιο ομαλά γίνεται.
Όπως και να έχει, ο Ολυμπιακός έχει δρόμο ακόμα. Και απόψε (15/9) κόντρα στην Φενέρμπαχτσε (20:30, Cosmote Sport 4 και LIVE από το SPORT24) ελπίζει να κάνει ακόμα ένα βήμα προς την κατεύθυνση που θέλει ενόψει της νέας σεζόν.
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΜΑΚΡΗΣ