«Βόμβα» το δημογραφικό για τον τουρισμό

Οι χιλιάδες κενές θέσεις εργασίας στον τουρισμό αποτελούν μείζον πρόβλημα για τον κλάδο, το οποίο γίνεται εντονότερο στην «καρδιά» του καλοκαιριού με τις αυξημένες αφίξεις τουριστών.

 

Κοινή διαπίστωση όσων εμπλέκονται με τον κλάδο είναι πως η εργασία σε θέσεις που σχετίζονται με τον τουρισμό, από ρεσεψιονίστ και καμαριέρες μέχρι μάγειρες, σερβιτόρους και υπαλλήλους στην κουζίνα, δεν είναι ελκυστική για τους εργαζόμενους. Οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται είναι τόσο οι συνθήκες εργασίας, τα δύσκολα ωράρια, οι συνεχόμενες μέρες δουλειάς χωρίς ρεπό, συχνά επίσης οι συνθήκες διαβίωσης σε ακατάλληλους χώρους, όσο και οι αποδοχές.

 

Oι οποίες παρότι σε αρκετές επιχειρήσεις του τουρισμού έχουν αυξηθεί σε σχέση με το παρελθόν, δεν αντισταθμίζουν εκείνα στα οποία καλούνται να αντεπεξέλθουν οι εργαζόμενοι που δουλεύουν «σεζόν» στα νησιά και τις τουριστικές περιοχές. Σε μεγάλο βαθμό αποδίδεται επίσης και στις επιπτώσεις της πανδημίας όταν, λόγω των περιοριστικών μέτρων και των κλειστών επιχειρήσεων, πολλοί εργαζόμενοι αποχώρησαν από τον κλάδο και στη συνέχεια δεν "επέστρεψαν"

 

Από την πλευρά του ο CEO του kariera.gr Θεόφιλος Βασιλειάδης χαρακτηρίζει ως τεράστιο πρόβλημα για την αγορά εργασίας στην Ελλάδα το δημογραφικό και κυρίως για κλάδους όπως ο τουρισμός.

 

Ο κ. Βασιλειάδης εξηγεί ότι ο τουρισμός σε γενικές γραμμές θέλει νέους ηλικιακά ανθρώπους με την έννοια αφενός επειδή δεν έχουν κάνει ακόμα οικογένεια και μπορούν πιο εύκολα να αφήσουν το σπίτι τους και να μετακινηθούν σε ένα νησί για να δουλέψουν «σεζόν», αφετέρου επειδή πρόκειται για πολύ κουραστικές, σωματικά, εργασίες.

 

«Σε μεγαλύτερες ηλικίες οι εργαζόμενοι προτιμούν να δουλέψουν για παράδειγμα σε ένα σούπερ μάρκετ, κοντά στο σπίτι τους, με 8ώρο ωράριο και διακοπές, ακόμη και με λιγότερα λεφτά, παρά να εργαστούν σεζόν και να αφήσουν την οικογένεια «πίσω» ή να κουραστούν από τις εξαντλητικές συνθήκες» όπως επισημαίνει.

 

Ο κ. Βασιλειάδης κατά τη συνάντησή του με δημοσιογράφους επεσήμανε πως σχεδόν όλες οι εταιρείες αυτή την περίοδο αντιμετωπίζουν πρόβλημα στην εύρεση εργαζομένων ενώ αντίστοιχο ζήτημα είχε παρατηρηθεί στη χώρα μας - και σε μικρότερη μάλιστα ένταση - μόνο το 2004. Υπογράμμισε μάλιστα ότι οι εργαζόμενοι έχουν περισσότερη δύναμη από ποτέ καθώς σχεδόν όλες οι εταιρείες ψάχνουν προσωπικό ενώ όποιος χάσει τη δουλειά του μπορεί να βρει καινούρια σχετικά άμεσα.

 

Ως πρόβλημα στην αγορά εργασίας επισημαίνει ακόμη την αναντιστοιχία δεξιοτήτων κάτι στο οποίο όμως ο κλάδος του τουρισμός αποτελεί εξαίρεση, καθώς, όπως εξηγεί, στην Ελλάδα σε αντίθεση με άλλες ανταγωνιστικές τουριστικά χώρες, σχεδόν όλοι οι εργαζόμενοι, σε κάποιο βαθμό γνωρίζουν αγγλικά προκειμένου να συνεννοηθούν με τους ξένους επισκέπτες που καλούνται να εξυπηρετήσουν.