Σαράντα χρόνια… ζωής συμπληρώνει φέτος το νέφος της Αθήνας. Ήταν το 1979, τέτοιες ημέρες, όταν ο Τύπος της εποχής επεσήμανε την ύπαρξή του, ενώ οι κυβερνήσεις το θεωρούσαν ως «ψυχολογικό πρόβλημα» και ως εκ τούτου, ανύπαρκτο. Και έχει περάσει στην ιστορία η φράση του μετέπειτα Προέδρου της Δημοκρατίας, Κωστή Στεφανόπουλου το 1977, ως υπουργού Προεδρίας:
«Φέρτε μου ένα νεκρό από το νέφος», την οποία είπε στην προσπάθειά του να πείσει την κοινή γνώμη ότι η Αθήνα δεν αντιμετώπιζε τέτοιο πρόβλημα.
Τότε βέβαια είχε απαγορευθεί η χρήση μαζούτ στις κεντρικές θερμάνσεις των πολυκατοικιών, είχε καταβληθεί προσπάθεια βελτίωσης των καυσίμων και επεβλήθησαν ρυθμίσεις για τις βιομηχανίες. Αλλά αυτά τα μέτρα αφορούσαν περισσότερο τον περιορισμό της κατανάλωσης ενέργειας και λιγότερο τη μείωση του νέφους.
«Το νέφος είναι πολιτικό» λέει το 1982 ο αείμνηστος Αντώνης Τρίτσης ως υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, σύμφωνα με το dailymedia. Και εννοούσε ότι χρειάζεται πολιτική βούληση για να εφαρμοστούν μέτρα που είχαν ως στόχο τον περιορισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και φυσικά δεν ήταν ανώδυνα για κάποιες κατηγορίες συμφερόντων. Ήταν η εποχή που κυριολεκτικά η Αθήνα πνιγόταν στον καπνό και η ορατότητα στο κέντρο της πόλης περιοριζόταν στα… δέκα μέτρα. Ο Τρίτσης εξήγγειλε και εφάρμοσε το πρώτο «πακέτο» κατά του νέφους στις 15 Ιανουαρίου 1982, «τα έκτακτα μέτρα αντιρρύπανσης» τα αποκαλούσαν ενώ ταυτοχρόνως καθορίστηκαν τα όρια επιφυλακής και λήψης εκτάκτων μέτρων για τους διαφόρους ρύπους που συντελούσαν στη δημιουργία του νέφους. Φευ…
Στις 12 Μαΐου 1982 το νέφος… χτύπησε κόκκινο στην Αθήνα, όπως φαίνεται στα δημοσιεύματα, εκείνων των ημερών.
Εντέλει, στις 25 Μαΐου 1982 εξαγγέλθηκαν πρόσθετα μέτρα για τη θερινή περίοδο που αφορούσαν στον περιορισμό λειτουργίας των ρυπογόνων βιομηχανιών κατά τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο και την εφαρμογή της εκ περιτροπής κυκλοφορίας των I.X. αυτοκινήτων με το σύστημα των μονών- ζυγών κατά το μήνα Ιούνιο στον μεγάλο δακτύλιο.
Και, τον Νοέμβριο του 1983 άρχισε η εφαρμογή του προγράμματος «πόλεμος στον καπνό και τη σκόνη» με συγκεκριμένα μέτρα ελέγχου σε όλες τις καύσεις. Βάσει αυτού, ο καπνός μειώθηκε σημαντικά στην Αθήνα, σε σημείο που δεν αποτελούσε πρόβλημα. Μάλιστα τότε καθιερώθηκε και η δωρεάν πρωινή μετακίνηση των πολιτών με τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας κατά τις ώρες 05:00 – 08:00 τρόπος προσέλκυσης επιβατών στα μαζικά μέσα μεταφοράς και ως αντικίνητρο για τη χρησιμοποίηση των I.X. αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης. Το μέτρο καταργήθηκε το Μάιο του 1990, λόγω της κακής κατάστασης των οικονομικών των συγκοινωνιακών φορέων.
Ειρήσθω εν παρόδω ο δακτύλιος είχε θεσπιστεί εκτάκτως τον Ιούλιο του 1979 ως επείγον προσωρινό μέτρο για την εξοικονόμηση καυσίμων, λόγω της παγκόσμιας πετρελαϊκής κρίσης εκείνη την εποχή, αλλά καθιερώθηκε μόνιμα τον Νοέμβριο του 1982 από την τότε κυβέρνηση – και παραμένει σε ισχύ μέχρι σήμερα. Το συγκεκριμένο μέτρο έχει σκοπό την αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού φόρτου στο κέντρο της Αθήνας και κατά συνέπεια και τον περιορισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που προκαλείται από τα αέρια ρύπων κατά τη λειτουργία των οχημάτων.
topontiki.gr